صدها سانتریفیوژ جدید به کار می‌افتد

سخنگوی سازمان انرژی اتمی از صدور دستور راه‌اندازی صدها سانتریفیوژ جدید و پیشرفته خبر داد.

ایرنا- بهروز کمالوندی تصریح کرد:‌ دستور راه اندازی صدها ماشین جدید سانتریفیوژ داده شد که متشکل از انواع ماشین پیشرفته IR۶ و IR۱ است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود:  این اقدام در راستای اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ایران و رسیدن به حداقل میزان غنی‌سازی ۱۹۰ هزار سو انجام شده که کف نیاز کشور است. در این رابطه با آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاع رسانی شده است.

کمالوندی خاطرنشان کرد: این ماشین‌ها را نصب کرده بودیم و شروع عملیات بهره برداری از ۵۰۰ ماشین IR۶ پروسه‌ای ۱۰ تا ۱۵ روزه دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: احتمال دارد در آینده نزدیک در خصوص زمان مذاکرات به نتیجه برسیم و ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران از هر ابتکاری که به دستیابی توافق کمک کند، استقبال می‌کنیم.

ایرنا- ناصر کنعانی در نشست خبری با خبرنگاران از مسئولان و امدادگرانی که در این ایام سخت در میدان برای امدادرسانی و نجات مصدومان و گرفتاران در سیلاب حضور یافتند، قدردانی کرد.

کنعانی در مورد موضع جمهوری اسلامی ایران درباره تحولات اخیر عراق گفت: عراق کشور بزرگ و مهم همسایه ما است. ایران به صورت طبیعی تحولات جاری این کشور را با دقت و با حساسیت دنبال می‌کند و همواره بر ثبات و اهمیت استقرار و امنیت این کشور مهم همسایه دوست و برادر تاکید دارد.

وی ادامه داد: تحولات جاری که به نظر می‌رسد ناشی از اختلافات سیاسی داخل است همواره جزو امور داخلی عراق بوده و معتقدیم جریانات و احزاب و تشکل‌های سیاسی عراق می‌توانند در چارچوب قانون اساسی و سازوکارهای قانونی این کشور و به روش‌ مسالمت آمیز و توام با احترام متقابل از وضعیت جاری عبور کنند و با تشکیل دولت مردمی به توسعه و پیشرفت روزافزون عراق کمک کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره به انتخاب مردم عراق احترام گذاشته و می‌گذارد و تاکید می‌کند که گفت‌وگو بهترین روش برای حل مشکلات داخلی این کشور است و ما هم این اطمینان را داریم که ملت عراق با بلوغی که دارند و درایت و تدبیری که در رهبران عراق سراغ داریم، می‌توانند از این مرحله هم به خوبی عبور کنند و ما شاهد ثبات و آرامش روز افزون در عراق باشیم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد هیرمند گفت: در ارتباط با حقآبه که اشاره کردید، موضوع بسیار مهمی است. آقای رئیس‌جمهور اخیراً تاکید مضاعفی بر بحث ضرورت پیگیری حقآبه جمهوری اسلامی ایران داشتند که در بحث رود هیرمند مشخصا این موضوع بسیار مهمی برای ما است.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: ما مسئله حقآبه را مبتنی بر قراردادهای قبلی میان ایران و افغانستان موضوع بسیار مهمی می‌دانیم و تاکید داریم که التزام سرپرستی موقت افغانستان به مفاد قراردادهای قبلی میان ایران و افغانستان درخصوص حقآبه یک محک و یک بستر آزمونی مبنی بر میزان تعهد مقامات این کشور به اجرای توافقات مشترک و رعایت حقوق همسایگان است.

کنعانی خاطرنشان کرد: در این ارتباط در وزارت امور خارجه هم در بخش سیاسی و هم در بخش حقوقی، موضوع با جدیت و تمام توان دنبال می‌شود. همچنین وزیر امورخارجه بعد از تاکید و دستور رئیس جمهور گفت‌وگویی با سرپرست وزارت خارجه افغانستان در این ارتباط داشتند و بر ضرورت رعایت حقآبه جمهوری اسلامی ایران تاکید کردند.

همچنین ببینید

نوار مرزی آذربایجان شرقی به مرز اقتصادی تبدیل می شود

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت‌های بی‌بدیل مرز ۲۴۱ کیلومتری استان با کشورهای همسایه، …