پیام «رزمایش اقتدار» صلح و امنیت است

 

رزمایش بزرگ اقتدار نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه عمومی ارس واقع در شمال استان های آذربایجان‌شرقی و اردبیل آغاز شد.

ایرنا- فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد: عملیات هلی‌برن چتربازی، عملیات تاخت شبانه، عملیات رزمی بالگردها، عملیات پهپادهای رزمی و انتحاری و همچنین احداث پل بر روی رودخانه ارس، تصرف و کنترل جاده‌های مواصلاتی و تصرف ارتفاعات و تخریب هجومی از بخش‌های مختلف این رزمایش است.

سردار محمد پاکپور اظهار کرد: پیام این رزمایش برای کشورهای همسایه صلح و دوستی و تحکیم امنیت پایدار و برای دشمنان اعلام آمادگی نیروی زمینی سپاه در کنار سایر نیروهای مسلح برای دفاع از مرزهای کشور و پاسخ قاطعانه دادن به هرگونه تهدید است.

همچنین معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی سپاه پاسداران با اشاره به برگزاری رزمایش اقتدار، گفت: این رزمایش پیام‌آور صلح و امنیت بوده و اعلام می‌کنیم که ما به دنبال درگیری نیستیم و با اقتدار از امنیت‌مان دفاع می‌کنیم؛ همچنین اقتدار و آمادگی کامل نیروهای مسلح ما نیز از دیگر پیام‌های آشکار این رزمایش است.

سردار سرتیپ پاسدار علی‌اکبر پورجمشیدیان با اشاره به رزمایش بزرگ نیروی زمینی سپاه در منطقه شمالغرب کشور (استان‌های آذربایجان‌شرقی، اردبیل و منطقه آزاد ارس) اظهار کرد: این رزمایش به نام “رزمایش اقتدار” و با شعار ایران مقتدر در این منطقه در حال برگزاری بوده و مشابه سایر رزمایش‌هایی است که در سایر نقاط کشور توسط نیروهای مسلح برگزار می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که ثبات و امنیت منطقه شمالغرب، منطقه قفقاز و منطقه ارس اهمیت فوق العاده از جهات نظامی، سیاسی، اقتصادی و… برای ما دارد و امنیت این منطقه برایمان بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: اساسا، جمهوری آذربایجان و ارمنستان را تهدیدی برای نظام جمهوری اسلامی ایران نمی‌دانیم، اما آنچه تهدید است، اتفاقاتی است که در آن‌جا رخ می‌دهد و نخبگان و مردم ما باید به این موضوع حساس توجه داشته باشند.

معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی سپاه پاسداران، نفوذ ناتو به منطقه را تهدید بسیار جدی علیه امنیت مردم منطقه عنوان کرد و افزود: حضور تکفیری‌ها و نیروهای داعش در منطقه در وهله اول تهدید جدی برای خود مردم جمهوری آذربایجان بوده و سپس تهدیدی برای مرزهای ما است و بسیار ساده‌انگاری است که بگوییم نیروهای مسلح ساده از کنار این مسائل رد شوند.

وی با طرح این سوال که بیگانگان و تکفیری‌ها برای چه به منطقه می‌آیند؟ می‌خواهند چه کنند؟ نقش این‌ها در امنیت منطقه چیست؟ یادآور شد: معتقدیم امنیت منطقه قفقاز جنوبی به دست کشورهای خود منطقه ممکن بوده و نیازی به حضور سایرین، تکفیری‌ها و دشمنان این منطقه وجود ندارد؛ کشورهای منطقه با همکاری و تعامل نزدیک به ویژه با همکاری‌های نظامی می‌توانند امنیت منطقه را تامین کنند، چنانچه فرماندهان ما اعلام کرده‌اند که همکاری نظامی با دیپلماسی می‌تواند بین کشورهای منطقه تقویت شود و واقعا این تعامل در راستای امنیت ممکن بوده و سابقه تاریخی هم این موضوع را نشان داده است.

سردار پورجمشیدیان با تاکید بر این‌که سابقه تاریخی نشان داده که مردم این منطقه با تعامل کنار هم زندکی کرده‌اند و معتقدم بخش اعظم اختلافات موجود در منطقه، توسط بیگانگان تحریک و ایجاد شده است، اظهار کرد: اگر اختلافی هم در منطقه باشد که از نظر ما بخش قابل توجه آن حل شده، نباید برای حل آن به درگیری، جنگ و خونریزی متوسل شد، بلکه کشورهای منطقه می‌توانند اختلافات را با گفت‌وگو، همراهی و تعامل حل کنند و سابقه تاریخی هم بر این امر صحه گذارده است.

وی با تاکید بر این‌که معتقدیم بخش اعظم مشکلاتی که در منطقه بر سر مناقشه قره باغ وجود داشته، حل شده و ما و مسئولان ما نیز از آزادسازی این اراضی حمایت کردیم، اما تجاوزات جدیدی که در منطقه بروز می‌کند، محکوم است، اضافه کرد: نباید مرزها و جغرافیای منطقه جابه جا شود؛ این‌ها مطالب روشن و شفافی است و بارها گفتیم که ما به دنبال امنیت و تعامل جدی نظامی که منجر به ایجاد امنیت در منطقه شود، هستیم.

همچنین ببینید

نوار مرزی آذربایجان شرقی به مرز اقتصادی تبدیل می شود

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت‌های بی‌بدیل مرز ۲۴۱ کیلومتری استان با کشورهای همسایه، …