علاقمندی اتریش برای توسعه تجارت با تبریز

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به روابط دوستانه و روبه‌رشد کشورمان با اتریش، گفت: استان ما با ظرفیت‌هایی که در حوزه‌های مختلف دارد، آماده برقراری روابط با یکی از استان‌های اتریش و ترسیم چشم‌اندازی در یک افق مشخص برای توسعه همکاری در همه زمینه‌هاست.

روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی- عابدین خرّم در دیدار سفیر اتریش در ایران، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره قدردان مواضع خوب و مستقل اتریش بوده و ما این کشور را یک کشور فرهنگ‌محور و فناوری‌محور و اثرگذار در شرایط سیاسی و اقتصادی اروپا می‌دانیم.

وی خاطرنشان کرد: دوره جدیدی از روابط دو کشور مهم و اثرگذار شروع شده و امیدواریم توسعه این روابط، منجر به صلح، ثبات و امنیت در منطقه شود.

استاندار آذربایجان شرقی به ظرفیت‌های استان در حوزه‌هایی مانند تولید، صنعت و معدن، فناوری، تجارت و حمل‌ونقل، علمی و دانشگاهی، صنایع غذایی و دارویی، صنایع دستی و گردشگری اشاره کرد و به سفیر اتریش پیشنهاد کرد زمینه ایجاد ارتباط و تعامل استان با یکی از استان‌های این کشور که دارای ظرفیت‌های مشترک با آذربایجان شرقی است، فراهم شود.

خرّم با بیان اینکه تحریم‌های اقتصادی مانع از شکوفایی استعدادها و ظرفیت‌های ما نشده است، گفت: ما با همه ظرفیت‌ها آمادگی داریم که مذاکرات خود را به قراردادهای عملیاتی و کاری تبدیل و چشم‌انداز خوبی از توسعه روابط را در یک افق مشخص ترسیم کنیم.

سفیر اتریش در ایران هم در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر به تبریز، گفت: آذربایجان شرقی به‌خاطر جغرافیا و تاریخ خود، از مزیت‌هایی برخوردار است که آن را از دیگر استان‌ها متمایز کرده و در طول تاریخ همواره اثرگذار بوده است.

وولف دیتریش هایم افزود: حدود ۱۵۰ سال قبل، اولین کنسول‌گری اتریش در تبریز دایر شده بود و در آن مقطع، تبادلات علمی بین دو کشور در جریان بوده و اتریش در سده‌های گذشته همواره تلاش کرده تا روابط خود را با ایران حفظ و گسترش دهد.

وی با تاکید بر اینکه قطعاً از حضور شرکت‌های اتریشی در ایران حمایت می‌کنیم، افزود: علاقه بسیار زیادی به گسترش تعاملات داریم و با نگاهی امیدوارانه به فضای مذاکرات، به افزایش همکاری‌‌های خود با ایران در همه زمینه‌ها فکر می‌کنیم.

دیتریش هایم با اشاره به برقراری خط پروازی وین- تهران و مذاکرات سفیر ایران در اتریش برای اتصال دو کشور از طریق خط ریلی، گفت: این علاقه‌مندی از طرف ما وجود دارد که تبریز را به‌عنوان دروازه ورود به ایران از طریق ریلی ببینیم و قطعاً این تعاملات می‌تواند برای هر دو طرف حائز اهمیت باشد.

سفیر اتریش در ایران همچنین در دیدار با شهردار تبریز با اشاره به سابقه همکاری تجار این کشور با تجار ایرانی در سالیان گذشته و وجود اعتماد متقابل بین آن‌ها، گفت: تجار این کشور همچنان علاقه مند توسعه روابط با تجاری ایرانی هستند.

یعقوب هوشیار در این دیدار اظهار کرد: پنج شاخص مهم تبریز تاریخ، فرهنگ، صنعت، علم و جغرافیا است و دارای تاریخی با قدمت در عرصه های بین المللی تاثیر گذار است.

شهردار تبریز با بیان اینکه دومین شاخص تبریز فرهنگ آن است، گفت: تبریز پایتخت فرهنگی و معنوی شهرهای ایران است و مشاهیر آن زبانزد خاص و عام هستند.

وی سومین شاخص تبریز را مراکز علمی و دانشگاهی آن عنوان کرد و افزود: ۲۰ هزار دانشجوی دولتی در این شهر مشغول به تحصیل هستند  و تعداد کل دانشجویان دانشگاه‌های تبریز ۱۰۰ هزار نفر است.

شهردار تبریز تصریح کرد: چهارمین شاخص تبریز، صنعتی بودن آن است. صنایع سنگین فولاد، تولید شیرینی و شکلات، خودروسازی و… در این شهر فعالیت دارند.

وی موقعیت استراتژیک و جغرافیایی تبریز را پنجمین شاخص آن عنوان کرد و گفت: تبریز با کشورهای مهمی مثل آذربایجان و ترکیه در ارتباط است و ورودی اروپا به حساب می‌آید.

وولف دیتریش هایم در دیدار با رییس و نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز و جمعی از تجار آذربایجان شرقی نیز افزود: ساختار اقتصادی اتریش به طور عمده از شرکت های کوچک و متوسط تشکیل شده ولی شرکت های ایرانی از ابعاد بسیار بزرگتری برخوردارند و شرکت های دو طرف علاقه مند برقراری و استمرار دوباره روابط تاریخی گذشته خود هستند.

وی با تاکید بر اینکه باید گام هایی در راستای حفظ منافع دو طرف برداشته شود، اظهار داشت: ایران پهناور و بزرگ بوده ولی تبریز از نظر جغرافیایی به اتریش نزدیک تر است و حضور در این شهر حس نزدیک بودن به اتریش را به ما می دهد.

سفیر اتریش در ایران گفت: اتریش در زمینه خطوط پروازی و ریلی و حمل و نقل باری از تجربه گرانبهایی برخوردار است و می تواند این توانمندی ها را برای توسعه روابط با کشور ایران به اشتراک بگذارد.

هایم، ادامه داد: با توجه به قابلیت خطوط پروازی اتریش، پرواز مستقیم بین تهران و وین برقرار است و می توان علاوه بر تهران با سه شهر دیگر ایران از جمله تبریز نیز این خطوط پروازی مستقیم را برقرار کرد.

وی یادآوری کرد: با توجه به اینکه بعد مسافت بین تبریز و وین کوتاهتر است می توان از هواپیماهای کوچک در این خطوط پروازی استفاده کرد و علاوه بر اتریش به سایر کشورهایی اروپایی این خطوط را برقرار کرد.

سفیر اتریش در ایران با اشاره به اینکه صدور ویزا و روادید به علت حجم انبوه درخواست ها به سفارت اتریش در تهران با نوعی چالش روبرو است، گفت: به علت حضور بخش بازرگانی اتریش و ارتباط آن با اتاق های بازرگانی ایران و آشنایی با اعضای این اتاق ها، این بخش می تواند امور را برای صدور روادید به تجار و بازرگانان ایرانی تسهیل کند.

هایم، یادآوری کرد: بانک ها می توانند در زمینه تضمین صادرات و تبادلات مالی شرایط را فراهم کنند ولی اگر موضوع تحریم های هسته ای علیه ایران حل می شد و مذاکرات وین به نقطه خوبی می رسید، سطح و پویایی روابط بین ۲ کشور بیشتر می شد.

رییس اتاق بازرگانی تبریز نیز در این دیدار گفت: با توجه به برنامه های صنایع انرژی بر در کشورهای اروپایی، تبریز می تواند یک پایگاه خوبی برای تامین قطعات سنگین این صنایع و کارخانه ها باشد.

یونس ژائله، افزود: تبریز مرکز تولید ماشین آلات صنعتی و قطعات ماشین آلات سنگین از جمله تراکتورسازی، خودروسازی و موتورسازی است و این فرصت طلایی برای تجار تبریز ایجاد شده تا از فضای بهبود روابط با اتریش برای واردات و صادرات ماشین آلات و به نحو احسن استفاده کنند.

وی اظهار داشت: اولین راه برای توسعه روابط بین دو کشور ایجاد خطوط پروازی برای رساندن تجار تبریز به مقصد خود در اتریش بوده و این شهر دارای یک شرکت توانمند در این خصوص است.

رییس اتاق بازرگانی تبریز گفت: تسهیل روابط تجاری و صدور ویزا برای دسترسی تجار تبریز به بازارهای اتریش از دیگر زمینه ها برای توسعه روابط بین دو کشور است.

همچنین ببینید

نوار مرزی آذربایجان شرقی به مرز اقتصادی تبدیل می شود

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت‌های بی‌بدیل مرز ۲۴۱ کیلومتری استان با کشورهای همسایه، …