فاصله ما از فناوری‌های نوین روز به‌روز کمتر می‌شود

وزیر کشور با بیان اینکه حرکت علمی ما به پرچمداری رهبر معظم انقلاب امروز به نقطه بسیار باارزشی رسیده است، گفت: فاصله ما از فناوری نوین دنیا روز به‌روز کمتر می‌شود.

ایرنا- احمد وحیدی در مراسم افتتاح دهمین نمایشگاه فناورانه رینوتکس در تبریز اظهار کرد: چه کسی باور می کرد امروز ما شاهد دستاوردهایی باشیم که دنیا مجبور به اعتراف به بزرگی و عظمت آنها باشد.

وی با بیان اینکه در روزهای اخیر چند دستاورد علمی از جمله پرتاب تلسکوب به فضا باعث اعتراف و شگفتی غرب از پیشرفت های ایران شد، خاطرنشان کرد: این در حالی است که بزرگ ترین تحریم‌ها و فشارها علیه کشور در جریان است اما جریان علمی کشور متوقف نشد.

وزیر کشور با بیان اینکه خبر دیگری که موجب تحیر غرب شد، راجع به صنعت دفاعی است، افزود: پدافند هوایی ما در برد ۳۰۰ کیلومتر هدف خود را مورد اصابت قرار داد که دستاورد بسیار بزرگی است و باید بگوییم ایران جزو پنج کشور دنیا در این زمینه است که این هم حاصل تلاش های علمی جوانان است.

وحیدی با تاکید بر اینکه جوانان ما با پافشاری بر روی ایده هایشان به دستاورد بزرگی می رسند و ما فقط در تجاری سازی و فروش کمی مشکل داریم، خاطرنشان کرد: ایران امروز بی پروا و پرتلاش با بسیج همه ظرفیت های علمی وارد حوزه های جدید علمی و فناورانه شده است.

وزیر کشور با اشاره به تکنولوژی‌هایی همچون پرینتر سه بعدی و اینترنت اشیا که امروز در جهان حرف اول را می زند، گفت: امروز شرکت های دانش بنیان ما به این عرصه ها دست یافته و بر آن مسلط هستند همچنین در حوزه رمز ارزها که هم حوزه ای فناورانه و هم پول ساز است، امروز توسط شرکت های دانش بنیان ما طراحی می شود.

وحیدی با بیان اینکه امروز حجم دستاوردهای علمی کشور بسیار گسترده و متنوع است، افزود: این همان چیزی است که غرب و کشورهای استکباری نمی خواهند و دیدن آنها برایشان زجرآور است چرا که با تمام توطئه ها و سیاه نمایی ها امروز جوانان ما در میدان های علمی می درخشند و این یک هشدار سهمگین برای دشمن است.

وزیر کشور با بیان اینکه مردم واقعیات را درک می کنند، افزود: دشمن در وضعیت سراشیبی انفعالی به سر می برد و هرجایی که از این نوع نمایشگاه ها باشد بی تردید یکی از حوزه های جهاد علمی است و امروزه دست یافتن جوانان به مراتب علمی بالا در قالب فعالیت های دانش بنیان مصداق مبارزه با دشمن است.

وی با تاکید بر اینکه نباید پرچم علم و دانش و فناوری لحظه ای سکون داشته باشد، گفت: امروز گام دوم انقلاب در محور پژوهش های علمی است که امیدوارم جوانان ما عالمانه تر و پرتلاش تر از گذشته در این سمت حرکت کنند که این بزرگ ترین سیلی به گوش دشمن است.

استاندار آذربایجان شرقی نیز پیشنهاد کرد با توجه به تجارب و ظرفیت‌های استان، زیست بوم فناوری شمال غرب کشور با محوریت آذربایجان شرقی و حمایت وزارتخانه‌های مربوطه شکل گیرد.

عابدین خرم گفت: در چنین صورتی است که فرموده مقام معظم رهبری مبنی بر نقطه ثقل بودن تبریز در برهه های تاریخی و حوزه‌های مختلف کشور، در حوزه دانش بنیان و فناوری نیز محقق خواهد شد و نمایشگاه ربع رشیدی می تواند سکوی پرتابی برای شرکت‌های دانش بنیان استان و منطقه باشد.

وی اظهار داشت: نمایشگاه ربع رشیدی حرکت عظیم علمی در تبریز، آذربایجان شرقی و منطقه شمال غرب کشور است و بر همین اساس سعی کرده ایم کار را به خود مجموعه های دانش بنیان ها واگذار کنیم تا کارهای خلاقانه خود را در معرض دید قرار دهند.

عابدین خرم ادامه داد: از نیمه دوم سال گذشته حرکتی با توجه به مزیت‌های آذربایجان شرقی آغاز و سند جامع استان منبعث از اسناد بالادستی با ۵۰۰ محور تبیین و اولویت‌بندی‌های کوتاه، میان و بلند مدت در آن پیش‌بینی شده که راهبرد جامعه ای برای توسعه استان با نگاهی آینده پژوهانه با اتکا به نقش آفرینی همه بازیگران به ویژه بخش خصوصی است.

استاندار آذربایجان شرقی سه حوزه قطعه سازی و خودروسازی، چرم و صنایع غذایی و معدن را محورهای اصلی این سند برشمرد و گفت: آذربایجان شرقی با هشت میلیارد تن ذخایر معدنی رتبه نخست کشور را در این بخش دارد و در راستای همان حرکتی که سال گذشته شروع شده است، ۳۵ معدن راکد استان فعال شده اما هنوز ۳۰۰ معدن مشکل دار داریم که تلاش می کنیم این مشکلات را در سریعترین زمان حل کنیم.

وی اعلام کرد: در حوزه دانش بنیان هفت محور را تعریف کرده ایم و بر این اساس راهبری زیست بوم نوآوری با ایجاد کارخانه نوآوری در تبریز پس از تهران، توسعه تقاضا محور، افزایش نقش دانشگاه ها و مراکز تحقیقی، ایجاد ارتباط شرکت ها و صنایع بزرگ استان با حوزه دانش بنیان، توسعه حمایت مالی از مجموعه های دانش بنیان، تخصصی کردن مراکز نوآوری رشد و پارک های فناوری و تبدیل استان به قطب صادراتی شمال غرب کشور با استفاده از جوانان دانشمند و دیپلماسی مرزی را پیگیری می کنیم.

خرم اظهار کرد: خروجی همه این اقدامات معطوف به دو هدف اصلی اشتغال و صادرات است.

معاون علمی و فناوری وزیر علوم تحقیقات و فناوری هم گفت: آذربایجان‌شرقی ظرفیت‌های بالایی در حوزه صنعت و تولید دارد و حضور ۵۰۰ واحد فناور در پارک علم و فناوری آن و ۲۵۰ شرکت فناور و شش هزار شغل دانش بنیان در آن استان حاکی از توان حوزه دانش بنیان و فناورانه آن است .

علی خیرالدین اظهار داشت: سال گذشته نخستین ستاد اقتصاد دانش بنیان کشور در پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی شکل گرفت و به دنبال آن با دستور وزیر کشور پس از این اقدام نو در تبریز و حتی پیش از نامگذاری سال به عنوان دانش بنیان از سوی مقام معظم رهبری، اکنون این ستاد در همه استان‌های کشور تشکیل شده است.

وی با اشاره به اینکه در ادبیات فناوری بحثی تحت عنوان دره مرگ فناوری وجود دارد مربوط به مرحله‌ای است که در آن طرح به صورت تجاری ارائه می شود، گفت: به شدت در این حوزه در کشور مشکل داریم و محصولات شرکت های دانش بنیان توسط دستگاه‌ها خریداری نمی‌شود و در واقع اقتصاد سنتی در مقابل اقتصاد نوین علمی و دانش بنیان مقاومت می کند و امیدواریم نمایشگاه هایی چون ربع رشیدی تبریز گامی در جهت تغییر این شرایط باشند.

خیرالدین رصد مرزهای فناوری های نوین را دیگر موضوعی دانست که باید در این نمایشگاه به آن توجه جدی شود و خاطرنشان کرد: نمایشگاه رینوتکس می تواند در کنار سامانه هایی مانند سامانه نظام ایده ها و نیازهای وزارت علوم حلقه واسط برای ساماندهی ایده های فناور و دانش بنیان در جهت پاسخ به نیازها و مسایل کشور باشد.

همچنین ببینید

امروز پیکرهای مطهر ۵ شهید گمنام در آذربایجان شرقی تشییع و خاکسپاری می شوند

امروز(شنبه) راس ساعت ۱۰ صبح پیکر مطهر پنج شهید گمنام دوران دفاع مقدس از طریق …