بازار در انتظار ریزش سنگین قیمت ارز

بانک مرکزی در بسته جدید ارزی که از امروز(سه شنبه)  به اجرا در می‌آید، از تجربه روسیه در بازگرداندن ارزش روبل استفاده کرده است.

تسنیم- بر اساس این مدل و بسته جدید ارزی، کل منابع ارزی حاصل از صادرات اصطلاحاً زیر کلید بانک مرکزی قرار می‌گیرد.

این مدل که اجرای موفق آن به‌وسیله دولت روسیه موجب شد روبل پس از ریزش اولیه در قضیه جنگ اوکراین ظرف یک ماه، ارزش خود را بازیابی کند و حتی بالاتر از ارزش قبلی، پیمان‌سپاری صددرصدی ارزهای صادراتی است.

در این مدل، ارزهای حاصل از صادرات به‌خصوص در صنایع و معادنی که محصولات خود را به‌واسطه منابع ارزان انرژی تولید می‌کنند و در بازارهای جهانی به فروش می‌رسانند، تحت کنترل بانک مرکزی قرار می‌گیرد و این صادرکنندگان عمده (پتروشیمی، فولاد، مس و…) الزاماً باید ارز خود را در بازار مبادله ارز و طلا، عرضه کنند.

در صورت اجرای موفق این مدل، امکان ریزش‌های سنگین در بازار ارز و بازیابی ارزش پول ملی مشابه آنچه در روسیه اتفاق افتاد، وجود خواهد داشت.

از سوی دیگر رئیس کل بانک مرکزی با اعلام خبر افتتاح مرکز مبادله ارز و طلا از امروز(سه شنبه) گفت: نرخی که در مرکز مبادله ارز و طلا کشف و اعلام می‌شود نرخ مبنا و مرجع قیمت گذاری در بازار خواهد شد.

محمدرضا فرزین افزود: طی ماه‌های اخیر بانک مرکزی تلاش کرده ارز لازم برای تمامی نیاز‌های واقعی کشور را به اندازه کافی تامین کند، بر این اساس در سال جاری ارزی که در سامانه نیما برای واردات تمامی کالا‌های موردنیاز کشور تامین شده به میزان ۴۸ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته این در حالی است که نرخ آن در این مدت صرفاً ۱۷ درصد رشد داشته است.
وی با بیان اینکه با توجه به نیاز مردم به اسکناس ارز تلاش کرده ایم تمام نیاز مردم به اسکناس ارز را نیز در ۶۰۰ صرافی و ۱۵۰ شعب بانکی تامین نماییم، افزود: همانطور که قبل از این اعلام شده بود قرار است مرکز جدیدی با عنوان «مرکزمبادله ارز و طلا» را راه اندازی کنیم که دلیل این امر نیز این است که قصد داریم در این مرکز تمامی نیاز‌های واقعی مردم را به ارز تامین کنیم.رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه متاسفانه نرخ کنونی در بازار بدلیل مسائل انتظاراتی نرخ مورد قبول ما در بانک مرکزی نیست، گفت: نرخی که در مرکز مبادله ارز و طلا کشف و اعلام می‌شود نرخ مبنا و مرجع قیمت گذاری در بازار خواهد شد.

وی افزود: به همین دلیل تلاش کرده ایم مرکز مبادله ارز و طلا را راه اندازی کنیم که بر اساس برنامه ریزی انجام شده فردا ساعت ۱۱ شاهد افتتاح این مرکز خواهیم بود، البته ساختمان جدیدی نیز برای آن خریداری شده و قبل از عید به این مکان منتقل می‌شود، لیکن اکنون به صورت موقت در بازار متشکل ارزی شروع به فعالیت خواهد کرد.
فرزین با بیان اینکه در مرکز مبادله ارز و طلا تالار حواله را راه اندازی خواهیم کرد گفت: در تالار حواله بخشی از فروش ارز صنایع مختلف از جمله پتروشیمی، فولاد، صنایع غذایی در مرکز مبادله عرضه خواهد شد و به نیاز‌های مختلف اختصاص می‌یابد.
عالی‌ترین مقام بانک مرکزی در خصوص نرخ بازار مبادله ارز و طلا نیز گفت: نرخی که در مرکز مبادله ارز و طلا شکل می‌گیرد بر اساس منابع و مصارف ارزی و متغیر‌های بنیادین اقتصاد کلان خواهد بود و تلاش می‌کنیم این نرخ قطعاً مناسب و خارج از انتظارات و حباب باشد که بر این اساس هم عرضه کننده و هم متقاضی از منابع ارزی کشور استفاده نمایند.
وی افزود: ما همچنان تامین ارز کالا‌های اساسی و تجهیزات پزشکی و سایر نیاز‌های قبلی را با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ادامه خواهیم داد و ارز ان‌ها را از محل فروش نفت و میعانات نفتی و گازی تامین می‌کنیم.
رئیس کل بانک مرکزی در خصوص تامین ارز به صورت اسکناس برای مصارف خدماتی نیز گفت: همانطور که قبلاً نیز تاکید کرده ایم باید روش تامین ارز سرفصل خدمات کمی متفاوت شود و در طی این مدت تلاش بسیار خوبی در بانک مرکزی انجام گرفت که ۶۸ قلم نیاز خدماتی شناسایی شد که ارز مورد نیاز این دسته از جمله ارز مسافرتی، پزشکی، دانشجویی در این مرکز باید تامین شود.
وی افزود: برای تامین ارز خدماتی سامانه‌هایی طراحی شده است که مردم می‌توانند با مراجعه به آن‌ها، نیاز‌های ارزی خود را ثبت کنند که در ادامه مستندات آن‌ها توسط نهاد‌های ذیربط بررسی می‌شود به عنوان مثال برای ارز دانشجویی وزارت علوم و برای پزشکی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی مدارک لازم را بررسی می‌کنند که در صورت تایید مدارک، ارز آن‌ها و سایر نیاز‌های ارزی واقعی توسط بانک مرکزی در این سامانه تامین خواهد شد.
فرزین با بیان اینکه در شرایط کنونی بانک مرکزی تلاش خواهد کرد از تمامی تجربیات و آموزه‌های گذشته کشور در حوزه ارز استفاده کند تاکید کرد: استفاده از تجارب گذشته به منظور به حداقل رساندن نوسانات ارزی است و إِنْ شاءَ اللَّهُ شاهد ثبات در بازار ارز خواهیم بود.

 

 

همچنین ببینید

امروز پیکرهای مطهر ۵ شهید گمنام در آذربایجان شرقی تشییع و خاکسپاری می شوند

امروز(شنبه) راس ساعت ۱۰ صبح پیکر مطهر پنج شهید گمنام دوران دفاع مقدس از طریق …