“یلدا” ؛ تولد دوباره طبیعت مبارک باد !

امشب نوای دل‌انگیز تولد دوباره طبیعت را به گوش جان می‌شنویم. شب یلدا طلیعه دار فصل‌های پربارش و پربرکت امشب از راه می رسد و هر کدام از ما به نحوی برای این شب کهن ایرانی آماده می‌شویم. “شب یلدا” یا همان “شب چله” مانند “عید نوروز” و “چهارشنبه سوری” از جشن های قدیمی و هزاران ساله است که در سرزمین بزرگ ایران گرامی داشته می شود.

“یلدا” به معنی تولد، میلاد و زایش خورشید است. آخرین شب پاییز و تاریک‌ترین و طولانی‌ترین شب سال است که در سرزمین ایران جشن گرفته می‌شود. این سنت دیرینه از دیرباز تا امروز مورد توجه مردم قرار گرفته و نه تنها از ارزش آن چیزی کم نشده بلکه جایگاه بسیار ویژه ای نزد ایرانیان پیدا کرده است.

همه اقوام ایرانی اعم از فارس، ترک، کرد، بلوچ، لر و عرب، شب یلدا را دور هم جشن می گیرند. اقوام و آشنایان نزدیک، شب یلدا در خانه ریش‌سفیدان جمع می شوند تا طولانی ترین شب سال را از کنار هم بودن لذت ببرند. در این شب خانه مادر و پدر بزرگ‌ها بسیار شلوغ و پرفروغ است.

خوردن هندوانه، آجیل، شیرینی و شکلات، انواع میوه‌ها و خوراکی‌های دیگر در این شب از مواردی است که در خانواده‌های ایرانی رواج دارد. در این شب به دیوان حافظ نیز تفال می زنند و اشعار این شاعر بزرگ را با نیت شادکامی و بهروزی می گشایند و فال نیک از آن طلب می کنند. بازگویی خاطرات، قصه گویی و شاهنامه خوانی نیز از آداب و رسوم این شب در میان ایرانیان است. در آذربایجان‌شرقی نیز رسم بر این است که شب یلدا خوانچه یا سبدی تزئین شده و پر از میوه‌های مختلف به خانه تازه عروس و داماد فرستاده می شود.

علاوه بر ایران زمین، بسیاری از اقوام دیگر هم پذیرای مراسم شب یلدا یا همان شب چله هستند. در پاکستان و افغانستان مردم سفره مخصوص شب یلدا می چینند و آن را پر از تنقلا ت و میوه ها می کنند و این شب را گرامی می‌دارند. یلدای ایرانی در کشورهای آسیای میانه مثل تاجیکستان نیز برگزار می شود. مردم تاجیکستان این شب را با جمع شدن کنار هم جشن می گیرند. کشورهای دیگری مثل جمهوری آذربایجان، ترکیه، ژاپن و حتی روسیه نیز این شب را با آیین ‌ها و مراسمات مختلف اجرا می‌کنند.

جشن دیرینه “شب چله “با تمام رسم و رسومات و آداب مختلف بهانه ای است که خانواده‌ها دور هم جمع شوند تا بلندترین شب سال را با شادی و محبت سپری کنند.

امشب مردم ایران زمین، لحظات پایانی آذرماه را فارغ از پیچ و خم‌های زندگی با محبت گرد هم می آیند تا یکدیگر را به صرف شادی، خنده، عشق و مهرورزی میهمان کنند.

آمدن یلدا را به همه هموطنان تبریک می‌گوییم و آرزوی بخت بلند بر طالع همه شما عزیزان در پی طولانی ترین شب سال را داریم .

آغاز زمستان پربرکت بر همه عزیزان گرامی باد !

متن از: ملکه اسدی

 

همچنین ببینید

نوار مرزی آذربایجان شرقی به مرز اقتصادی تبدیل می شود

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت‌های بی‌بدیل مرز ۲۴۱ کیلومتری استان با کشورهای همسایه، …