رفع موانع صادرات به اوراسیا

استاندار آذربایجان شرقی در دیدار با سرکنسول کشورمان در قاپان، خواستار رفع موانع گمرکی و ترانزیتی برای تسهیل ورود محصولات ایرانی به بازار اوراسیا شده و هماهنگی هرچه بیشتر در زمینه دیپلماسی مرزی و اقتصادی را مورد تاکید قرار داد.

پایگاه اطلاع رسانی استانداری آذربایجان شرقی- عابدین خرّم در دیدار سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در قاپان اظهار کرد: امیدوارم افتتاح سرکنسولگری کشورمان در قاپان  به رفع موانع موجود در زمینه توسعه همکاری های اقتصادی منجر شود.

وی با بیان اینکه در دیپلماسی باید منافع خودمان را دنبال کنیم، افزود: متاسفانه مرزهای منطقه ملتهب است و کنسولگری در این زمینه نیز باید ایفای نقش کرده و با اقدامات لازم از انفعال طرف ارمنی جلوگیری کند.

استاندار آذربایجان شرقی به برگزاری رزمایش اقتدار نیروهای مسلح در منطقه ارس نیز اشاره کرد و گفت: فرمانده سپاه صحبت‌های دقیقی در این رزمایش کرد و پیام های خوبی به کشورهای همسایه داد و البته همه کشورها هم این پیام ها را گرفتند.

وی افزود: انتظار ما از همسایگان، رعایت حق همسایگی است و پیام این رزمایش نیز صلح و آرامش در مرزها و کشورهای همسایه بود.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین با بیان اینکه در امور مرزی باید با استانداری هماهنگی شود، گفت: انتظارمان از تمامی وزارتخانه به ویژه وزارت امور خارجه این است همکاری خود را در این زمینه بیشتر کنند.

خرم بر آمادگی استان برای همکاری با سرکنسولگری ایران در قاپان برای رفع مواتع تاکید کرد و افزود: وضع فعلی مرز ایران با ارمنستان مناسب نبوده و رضایت بخش نیست و فعالان اقتصادی استان در تردد از مرز و جاده موجود اذیت می شوند.

وی تاکید کرد: هرگونه موانع باید رفع شود و البته ارمنی ها نیز در این زمینه باید پای کار باشند.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین از سرکنسول ایران در قاپان خواست تا اقداماتی را با هماهنگی طرف ارمنی انجام دهد تا مدت زمان توقف خودروها در گمرک و مرز کاهش یابد.

وی به دستور رئیس جمهور مبنی بر فعال شدن دیپلماسی مرزی و سفر هیئت آذربایجان شرقی به ارمنستان اشاره کرد و گفت: طرف ارمنی استقبال خوبی از ایرانی ها برای همکاری های اقتصادی دارد و فضا برای کار در این کشور بسیار است از این رو باید از این فرصت استفاده کنیم چرا که ارمنستان بهترین راه  برای ورود به بازار اوراسیاست و فعالیت های اقتصادی مان را در این منطقه باید فعال کنیم.

خرم همچنین خواستار تشکیل جلسات دوره ای با سرکنسول های نخجوان و قاپان با استانداران شمال غرب کشور برای افزایش میزان مبادلات اقتصادی شد.

وی افزود: مردم به خودآگاهی کامل رسیده اند و مسایل را بهتر از همه تحلیل می کنند.

استاندارآذربایجان شرقی با بیان اینکه جلفا و منطقه ارس برای افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در ایران می تواند گزینه خوبی باشد، از سرکنسول ایران در قاپان خواست تا اقدامات لازم در این زمینه را هم سوی وزارت خارجه و طرف ارمنی پیگیری کند.

سرکنسول ایران در قاپان ارمنستان نیز در این دیدار به ظرفیت های موجود در ارمنستان اشاره کرد و گفت: آذربایجان شرقی در اولویت استفاده از ظرفیت های این سرکنسولگری است.

عابدین ورامین افزود: ظرف دو سه هفته آتی به صورت رسمی کارم را شروع خواهم کرد و یکی از اولویت هایم، تردد آسان کامیون‌ها و کاهش زمان توقف در مرز و گمرک خواهد بود.

وی با بیان اینکه ماموریت کنسولگری، تسهیل امور و رفع موانع تجارت است، گفت: ظرف یک ماه آینده گزارشی درباره اقدامات کنسولگری به استانداران منطقه ارایه خواهم کرد.

ورامین همچنین پیشنهاد داد برای رونق اقتصادی و افزایش تبادلات، نمایشگاهی با حضور تولیدکننده های آذربایجان شرقی در قاپان برپا شود.

 

همچنین ببینید

امروز پیکرهای مطهر ۵ شهید گمنام در آذربایجان شرقی تشییع و خاکسپاری می شوند

امروز(شنبه) راس ساعت ۱۰ صبح پیکر مطهر پنج شهید گمنام دوران دفاع مقدس از طریق …