توسعه صنایع تبدیلی برای جلوگیری از خام فروشی

رئیس‌جمهور در آیین شروع سال زراعی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲ با تأکید بر این‌که سود کار کشاورزی باید در جیب کشاورزان برود و دست واسطه‌گران قطع شود، گفت: اگر زنجیره نظارت از تولید تا مصرف جدی‌تر شود، دلالان نمی‌توانند حق کشاورزان را تضییع و اقتصاد کشور را مختل کنند.

ایرنا- حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در آیین آغاز سال زراعی جدید و با قدردانی از تولیدکنندگان برتر در حوزه زراعی که در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار داشت: نظارت جدی‌تر بر روند تولید تا عرضه محصولات کشاورزی علاوه بر قطع دست واسطه‌گران و سودجویان، سبب می‌شود تا کالاها گران به دست مردم نرسد.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: محصول را از کشاورز به قیمت ناچیز می‌خرند و در میادین مرکزی تره‌بار قیمت با قیمت بسیار متفاوتی به فروش می رسانند و با توجه به این‌که کار همه بخش های کشاورزی با مصوبه مجلس در یک‌جا متمرکز شده، نظارت جدی‌تر را می‌طلبد تا دست واسطه‌ها و دلالان قطع شود.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی کشاورزی را امر مهم و ممتازی برشمرد و با بیان این‌که حتی خداوند هم با تصریح بر «اانتم زارعون ام نحن الزارعون» زراعت را به خود نسبت می‌دهد، افزود: زراعت کار مبارکی است و باید به کشاورزی افتخار کرد؛ چون بهترین کارهاست و به لحاظ جایگاه بزرگ کشاورزی در فرهنگ دینی و برای اقتصاد خانواده و کشور، نقش آن برای خودکفایی و استقلال کشور مهم است.

رئیس‌جمهور رونق اقتصاد کشور را در گرو کار کارگران و تلاش کشاورزان دانست و با معرفی صنعت «کشاورزی» به‌عنوان یکی از مولفه‌های ملی اظهار داشت: کشور ایران باید استقلال خود را در بحث کشاورزی و تأمین غذایی دنبال کند که انجام آن در گرو حرکت جهادی کشاورزان و سازماندهی آن در وزارت جهاد کشاورزی است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی خطاب به کشاورزان گفت: از شما مصرانه می خواهم تلاش را افزون و حرکت را جهادی کنید و حساب‌شده گام بردارید و دشمن که نمی خواهد خودکفایی در تولید ما را ببیند، بشناسید. دشمن نمی‌خواهد تولیدکننده گندم، ذرت کنجاله و نهادهای دامی باشیم درحالی ‌که ما هم زمین و هم نیروهای کارآمد داریم و با مدیریت دقیق منابع آب می‌توانیم به دستاوردهای بزرگی برسیم.

وی ادامه داد: باید برای  آنچه در سفره مردم است، نیاز به خارج از کشور نداشته باشیم بلکه حتی بتوانیم صادرکننده محصولات کشاورزی باشیم.

رئیس‌جمهور با تأکید بر همکاری اساتید دانشگاه و نخبگان حوزه کشاورزی با بخش‌های اجرایی تصریح کرد: کشاورزی باید در همه بخش‌ها علم پایه و تکنولوژی پایه باشد و به تولید دانش بنیان هم در این عرصه باید توجه و اهتمام ویژه داشت.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به وجود ۱۲ هزار عضو هیأت علمی در حوزه کشاورزی گفت: به کشاورز که شب و روز تلاش می کند باید به لحاظ علمی هم کمک شود تا همه کشور از ثمره تلاش آنها منتفع شود.

وی ادامه داد: صنایع تبدیلی به کار کشاورزی جهت می دهد و جلوی خام فروشی را می‌گیرد و ارزش افزوده ایجاد می کند که باید سود آن به جیب خود کشاورز برود و انجام این کارها در برنامه توسعه نیز پیش بینی و در سیاست‌های کلان کشاورزی ابلاغ شده است.

براساس این گزارش، در سال زراعی جدید بیش از سه میلیون تُن جو، ۳۵ تُن واحد جالیزی، ۳۰۰ هزار تُن وش پنبه، ۳/۲ میلیون تُن برنج در کشور تولید شد.

همچنین امسال هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تُن گندم به‌صورت تضمینی از گندمکاران خریداری شده است.

 

همچنین ببینید

نوار مرزی آذربایجان شرقی به مرز اقتصادی تبدیل می شود

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت‌های بی‌بدیل مرز ۲۴۱ کیلومتری استان با کشورهای همسایه، …