«علی اف » از تاریخ بی اطلاع است

وکلای مجلس شورای اسلامی از جمله نمایندگان استان‌های آذری‌زبان به اظهارات اخیر رئیس جمهور آذربایجان اعتراض کردند.

ایرنا- حجت الاسلام والمسلمین سید محمدرضا میرتاج الدینی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: تاریخ ۲۵۰ سال گذشته را مرور کنید تا متوجه شوید در حال حاضر ایران در هندسه قدرت جهانی یک ضلع قوی است که رهبر عزیز انقلاب هم فرمودند به جایگاه برجسته ایران در قدرت نظم نوین جهانی فکر کنید. در چهل و اندی سال گذشته شاهد مخالفت‌ها، تحریم‌ها و فشارهای سیاسی و اقتصادی بوده‌ایم اما همچنان این ملت با اقتدار به راه خود ادامه می دهد.

وی تاکید کرد: در هشت سال جنگ تحمیلی، یک وجب از خاک کشور را به دشمن نداده‌ایم در حالی که در تاریخ گذشته پیمان‌نامه و عهدنامه‌های ننگینی چون عهدنامه گلستان و ترکمنچای را داریم که ۱۴ ولایت از جمله باکو، قره باغ، ایروان و مناطق دیگر از ایران عزیز جدا شد.

حجت الاسلام والمسلمین میرتاج الدینی تصریح کرد: رئیس جمهور آذربایجان سخنی بزرگتر از دهان خود گفته است، چقدر این رئیس جمهور نسبت به تاریخ بی اطلاع است وگرنه باید می‌دانست که آذربایجان از ایران جدا شد. رئیس جمهور آذربایجان این نکته را به خوبی به خاطر بسپارد که با این لفاظی‌ها مشکلی در همسایگی ما ایجاد نکند که نیازی به لشکرهای محمدرسول الله(ص)، علی ابن ابی طالب(ع)، لشکرامام حسین(ع) باشد. البته تنها لشکر عاشورا جواب شما را می دهد.اگر بنا باشد کسی ملحق شود باید نخجوان به ایران ملحق شود.

در ادامه سید البرز حسینی در اخطاری با استناد به اصل ۱۵۲ قانون اساسی خطاب به وزارت امور خارجه گفت: رئیس جمهور آذربایجان اظهارنظری درخصوص ممالک ترک نشین کرده است که پیشنهاد من این است که وی عهدنامه گلستان را بخواند تا بفهمد کجا از کجا جدا شده است! لذا این اظهارنظرها درخصوص تمامیت ارضی کشورهای همسایه در شأن رئیس جمهور آذربایجان نیست.

نماینده مردم خدابنده در مجلس یازدهم ادامه داد: اظهارنظر رئیس جمهور آذربایجان غیرواقعی است، اگر قرار بود که عهدنامه گلستان اجرا نشود، آذربایجان جزو ایران بود و وی به ریاست جمهوری این کشور نمی رسید، لذا لازم است وزارت امور خارجه و مجلس عکس العمل راجع به اینگونه اظهارنظرها داشته باشد، چرا که منطقه بیش از پیش نیاز به آرامش دارد.

علی نیکزاد نایب رئیس مجلس نیز در ادامه گفت: نوه نمی تواند منکر پدربزرگ شود، بنابراین اظهارات رئیس جمهور آذربایجان مبنایی ندارد.

در ادامه محمود احمدی بیغش در اخطاری به اصول ۸۴ و ۸۶ قانون اساسی اشاره کرد و گفت: این اخطار در خصوص اظهارات مداخله‌جویانه علی‌اف رئیس جمهور جمهوری آذربایجان و تداوم گستاخی‌ها و دستورات فرمایشی نمایندگان مجلس این کشور و برخی رسانه‌های متوهم جمهوری‌آذربایجان و همچنین تعرض به هویت ملی ایران است.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی افزود: متأسفانه در رخوت و سستی وزارت امور خارجه و سفیر ایران در باکو و انفعال دولت در مقابل زبان‌درازی‌های مقامات و رسانه‌های باکونشین، این بی مقداران متوهم مدتی است پا از گلیم خود فراتر گذاشته و ضمن دویدن در مسائل تجزیه‌طلبانه، توهم خیالی در سر می‌پرورانند.

وی ادامه داد: به عنوان نماینده مردم از رئیس جمهور آذربایجان هشدار می‌دهم از تصورات غلط و توهمات خام بیرون بیاید و خود را به پشتوانه های خیالی هم‌پیمانان فرصت‌طلب غربی و اسرائیل غاصب دلگرم نکند.

احمدی بیغش یاداور شد: ضمن احترام به مردم صبور و دوست داشتنی آذربایجان که همه آنها را بخشی از وجود ابدی خود می‌دانیم به برخی مسئولان این کشور به ویژه الهام علی اف تذکر می‌دهم دست از بازی‌های دیکته شده بردارد و برای مردم ستمدیده خود ارزش قائل شود و این را بداند که تمام آذری‌ها خواهان بازگشت هموطنان تحت ستمدیده به آغوش ایران هستند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اظهار کرد: آرزوی امپراطوری عثمانی و آناتولی بزرگ را باید به گور ببرید، استمرار رویه‌های غلط شما ما را در جریان و الحاق فرورفتگی نقشه جغرافیایی مصمیم‌تر از گذشته خواهد نمود.

همچنین ببینید

نوار مرزی آذربایجان شرقی به مرز اقتصادی تبدیل می شود

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت‌های بی‌بدیل مرز ۲۴۱ کیلومتری استان با کشورهای همسایه، …