مراسم تجلیل از فعالان چاپ و ترویج پیام های امام خمینی (ره)

تهران- خبرنگار مهدآزادی:

روز یکشنبه گذشته مطابق با سی ام بهمن ماه ۱۴۰۱ به منظور بازگویی خاطرات آن گروه از پیشکسوتان اصحاب چاپ و نشر کشور در سال های پیش از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران که با استقبال پیامدهای ناشی از احکام بیدادگاه های نظامی، زندان و شکنجه عوامل غیرمردمی رژیم ستمشاهی از طریق چاپ و انتشار نشریه و اعلامیه های انقلابی با نهضت اسلامی ایران همراهی کرده اند به همت اداره کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مراسمی تحت عنوان “چاپ و نشر در پیشبرد انقلاب اسلامی” بر پا گردید.

در این نشست صمیمانه که در مجموعه فرهنگی ریاست جمهوری تهران برگزار شد دکتر یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی‌اکبر ابراهیمی مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از ناشران و پیشکسوتان صنعت چاپ و نشر کشور حضور داشتند. یاسر احمدوند با تقدیر از برگزاری این رویداد، گفت: امیدوارم بتوانیم با حرکتی که توسط اداره کل چاپ و نشر آغاز شده است و ادامه پیدا می‌کند، خاطرات و اسناد مرتبط با این حوزه را گردآوری و تدوین کنیم‌ و خاطرات شفاهی فعالان این عرصه و اسناد آن را منتشر نماییم.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: فعالان حوزه چاپ و نشر نیز کمک کنند تا این کار به سرانجام برسد و کتاب موردنظر منتشر شود ضمنا با این کار از زحمت‌کشان این عرصه تقدیر و تجلیل به عمل بیاید.

وی با اشاره به نقش فعالان فرهنگی در ترویج پیام‌های امام خمینی (ره) ادامه داد: آثار منتشر شده شامل تفکرات مبارزان انقلابی در آن دوران بی‌نظیر و بی‌بدیل است‌.

احمدوند افزود: همه ما باید برای سربلندی ایران تلاش کنیم، ایران با دستان ما و فرزندان ‌ما ساخته می‌شود و پیش می‌رود، هیچ عضو خارجی و خودفروخته کمکی به پیشرفت کشور نمی‌کند و کسانی که مردانه و جانانه ایستادند تا کشور مقتدرانه روی پای خود بایستد، رژیم جبار و سفاک پهلوی را به زانو در آوردند و سپس در مقابل هجوم ارتش بعثی مقاومت کردند.

آنگاه دکتر علی‌اکبر ابراهیمی مدیرکل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی درباره جایگاه صنعت چاپ و اهمیت آن در انقلاب ۵۷ گفت: در این راه افراد بسیاری برای پیروزی انقلاب اسلامی تلاش کردند و قبل و بعد از انقلاب نقش‌آفرینی داشتند.

وی با اشاره به اقدامات دست اندرکاران حوزه چاپ و نشر در قبل و بعد از انقلاب اسلامی و تاثیر آن بر انقلاب اظهار داشت: فعالان این حوزه اقدامات تاثیرگذاری در پیروزی انقلاب داشتند.

در ادامه مراسم هشت تن از اصحاب چاپ و نشر به بیان اقدامات خود که از طریق چاپ و انتشار نشریه و اعلامیه های انقلابی در سال های پیش از پیروزی انقلاب با نهضت اسلامی ایران همراهی نموده اند پرداختند.

در این راستا استاد قاسم تبریزی پژوهشگر پرتلاش تاریخ معاصر ایران و مدیر موسسه نشر پژوهش های اسلامی با بیان اینکه نشر در ایران در پنج جریان ادامه داشت، توضیح داد: نخستین جریان وابسته به دربار بود، دومین جریان وابسته به چپ‌ها بود. سومین جریان وابسته به غرب بود و فرهنگ اروپا را ترویج می‌کرد. چهارمین جریان ناشران کاسب کار بودند و برایشان مهم نبود چه چیزی منتشر می‌کنند و بالاخره ناشران اسلامی فعال بودند.

این فعال حوزه چاپ و نشر در ادامه سخنان خود توضیحاتی درباره فعالیت‌های ناشران حوزه اسلامی و تاثیرگذاری آن‌ها بر انقلاب ۵۷ ارائه داد.

از جمع سخنرانان این مراسم سید مسعود پیمان مدیر موسسه چاپ، انتشارات و روزنامه مهدآزادی ضمن سخنانی ابتدا توضیح داد امور چاپ، نشر و مطبوعات تا این اواخر از هم تفکیک نگردیده و در یک مجموعه صورت می گرفت کما اینکه موسسه مهدآزادی نیز علاوه بر انتشار روزنامه دارای چاپخانه مجهزی بود که دور از چشم مامورین رژیم سابق به انتشار کتب و نشریات اسلامی می پرداخت.

وی با ارائه نمونه هایی از فرآورده های چاپی موسسه مهدآزادی اظهار داشت به دلیل واهمه دولتمردان از بیداری اقشار مردم از طریق چاپ و انتشار آثار و عقاید پیشوایان دینی و مراجع عالیقدر با عاملان این قبیل فعالیت ها بشدت مقابله می نمودند.

سید مسعود پیمان در این خصوص به حمله چاقوکشان دکتر منوچهر اقبال استاندار آذربایجان به چاپخانه روزنامه مهدآزادی در سال ۱۳۳۰ و تخریب چاپخانه و مجروح کردن کارگران و همچنین یورش به منزل مرحوم سید اسماعیل پیمان بنیانگذار موسسه مهدآزادی به قصد کشتن وی اشاره نموده و یادداشت اعتراضیه مرحوم آیت ا… کاشانی به نخست وزیر وقت را در این خصوص ارائه نمود که منجر به برکناری دکتر اقبال از استانداری گردید.

مدیر موسسه مهدآزادی همچنین به چاپ کتابچه ای برگرفته از نامه مرحوم آیت ا… کاشف الغطاء بر علیه آمریکایی ها در سال ۱۳۳۴ اشاره نمود و اظهار داشت این اقدام جسورانه بحدی مقامات دولتی را وحشت زده کرد که بلافاصله به دستور گلشائیان استاندار وقت آذربایجان کمیسیون امنیت استان با حضور خودش و رئیس شهربانی های استان، فرمانده لشگر، شهردار تبریز و چند تن از مسئولان امنیتی استان تشکیل و تصمیم به ارجاع پرونده پدرم مرحوم سید اسماعیل پیمان بنیانگذار موسسه مهدآزادی به دادگاه نظامی را گرفتند.

وی در ادامه گفت مرحوم پدرم علاوه بر این با درج مطالب روشنگرانه در روزنامه مهدآزادی چنان عرصه را به مسئولین امور تنگ کرده بود که کیانپور استاندار آذربایجان طی گزارشی به شخص شاه نوشت. (( … با وجود این روزنامه (مهدآزادی) ادامه خدمتگزاری برای جان نثار در آذربایجان مقدور نمی باشد… )). در حاشیه این گزارش شاید برای اولین بار در تاریخ مطبوعات کشور شاه کتبا دستور توقیف روزنامه ای را صادر نمود و خطاب به نصرت ا… معینیان وزیر اطلاعات و جهانگردی که مسئولیت بررسی و کنترل مطبوعات کشور را داشت نوشت: “معینیان! پس چطور منتشر می شود؟” با این دستور شاه، بلافاصله پدر و برادر مرحومم بازداشت و به دادگاه نظامی سپرده شدند و بساط روزنامه مهدآزادی تا زمان پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی برچیده شد.

سید مسعود پیمان با اشاره به عضویت پدر خود در یک گروه مبارزاتی مخفیانه تحت هدایت مرحوم شهید آیت ا… قاضی طباطبایی گفت: در دهه ۱۳۵۰ اعلامیه های حضرت امام خمینی (ره) از طریق بصره و کرمانشاه به آیت ا… قاضی طباطبایی می رسید و به دستور ایشان با رعایت نکات امنیتی و در خفای کامل در چاپخانه مهدآزادی چاپ و سپس در سراسر کشور پخش می شد. این اقدام بسیار مخاطره آمیز چنان با مهارت و احتیاط و برنامه ریزی منسجم صورت می گرفت که ساواک هیچوقت به محل چاپ و هویت عاملان آن پی نبرد.

در پایان مراسم از یازده تن از چاپخانه داران و ناشران استان تهران و یک نفر از چاپخانه داران شهر قم و سید مسعود پیمان مدیر موسسه چاپ، انتشارات و روزنامه مهدآزادی تبریز با اهدای جایزه و لوح سپاس توسط معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیر بعمل آمد.

در این لوح آمده است:

فرهیخته گرامی جناب آقای سیدمسعود پیمان

عزم و اراده همراهان نهضت اسلامی ایران در دوران مبارزه با حکومت ستم شاهی، بر خفقان و انسداد سیاسی شدید حاکم غلبه کرد و پیام نهضت اسلامی و ابلاغ عمومی رهنمودهای رهبر کبیر انقلاب در مسیر مبارزه و مقاومت را به اطلاع مردم شریف ایران رساند. این مهم مرهون همت بزرگمردان عرصه چاپ بود که با نشر مکتوب و تکثیر پرشمار پیام های حضرت روح ا… و درآمیزی آن با آرایه های تصویری و نشانهای هنر چاپ در قالب اطلاعیه، نشریه، شبنامه، گرافیک، پوستر، تصویر و… فرهنگ انقلاب را به اقصی کشور ارسال کردند و سازمان مردمی اما پرقدرتی در مقابل تبلیغات پررنگ و لعاب اما پوشالی نظام طاغوت تشکیل دادند و عنصر قیام را به تکثیر پیام آراستند و در پیروزی پرشکوه انقلاب نقش آفرین بودند.

اینک در سپهر چهل وچهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، با تقدیم این لوح تقدیر، یاد و نام  شما عزیز پیشکسوت را که در پیشبرد و پیروزی فرهنگ و پیام نهضت اسلامی نقشی ارزنده داشتید، گرامی می دارم. حلاوت پیروزی انقلاب و تداوم استقرار نظام اسلامی در ایران عزیز گوارای تان باد.

 

یاسر احمدوند 

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

۳۰/۱۱/۱۴۰۱

همچنین ببینید

نوار مرزی آذربایجان شرقی به مرز اقتصادی تبدیل می شود

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت‌های بی‌بدیل مرز ۲۴۱ کیلومتری استان با کشورهای همسایه، …