برنامه راهبردی توسعه آذربایجان شرقی

 

استاندار آذربایجان شرقی گفت: کارنامه ۱۹ ماهه دولت مردمی نشان می دهد این استان در حوزه های مختلف اقتصادی، عمرانی، اجتماعی و فرهنگی از رکود خارج و علاوه بر رفع بسیاری از مشکلات و ناکارآمدی های گذشته، تبدیل به کارگاه عملیاتی شده است.

ایرنا- عابدین خرم رضوی اظهار کرد: اولویت اصلی ما برای توسعه استان نگرش راهبردی با توجه به ظرفیت های غنی موجود در سه سطح کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت بود که بر همین اساس فازبندی های مختلف با مشارکت تمام دستگاه های اجرایی در بخش اقتصاد، فرهنگ و عمران و آبادانی صورت گرفت.

وی بازگشت امید به مردم را یکی از سیاست های اصلی و محوری دولت سیزدهم اعلام و اضافه کرد: در سال های قبل مشکلات عدیده در زیرساخت های آذربایجان شرقی مثل انرژی اعم از آب، برق، گاز و راه حاکم بود که این معضلات زندگی روزمره مردم در اقصی نقاط استان را با مشکل مواجه می کرد و ما خود را در این موارد پاسخگو می دانستیم.

خرم با بیان اینکه توسعه آذربایجان شرقی بدون اتمام تعداد بیش از ۲ هزار پروژه های ناتمام و راکد سال های گذشته میسر نمی شود، اولویت مدیرت ارشد استان را توجه به این طرح ها اعلام کرد و یادآور شد: در همین راستا هیچ پروژه جدید بدون زمان بندی مناسب و حداقل مدت بهره برداری از آنها را شروع نکردیم که در این زمینه نیز بخش راه را جزو اولویت های نخست قرار دادیم.

استاندار آذربایجان شرقی ساخت، اصلاح، مرمت و اتمام آزاد راه بستان آباد- سراب، اهر- تبریز، ورزقان- خواجه، فاز اول تبریز- ارومیه، تبریز- عجب شیر را از جمله مهمترین پروژه های نیمه تمام سال های گذشته در آذربایجان شرقی برشمرد که در یک سال گذشته به انجام رسید.

وی اظهار کرد: ۲ پروژه بزرگراهی هشترود-مراغه و صوفیان – تبریز که بیش از ۱۰ سال به حالت رکود در آمده بود، پس از استقرار دولت مردمی دوباره فعال شد و هم اکنون با ورود پیمانکاران جدید با همت و تلاش وقفه ناپذیر عملیات اجرایی آنها ادامه دارد، امیدواریم تا سه ماه آینده آماده بهره برداری و افتتاح شود.

استاندار آذربایجان شرقی یکی از اولویت های مهم اقدامات خود را مربوط به مدیریت پهنه های آبی استان بیان و اظهار کرد: در حالی که تا پیش از روی کار آمدن دولت سیزدهم همواره شهرهای مختلف استان با کمبود آب و قطعی های مکرر مواجه بود و این مشکل رفته رفته به صورت تصاعدی افزایش پیدا می کرد، گفت: تا سال ۱۴۰۰ علاوه بر کلانشهر تبریز تعداد ۱۵ شهر استان دارای تنش های آبی بود که با تلاش های صورت گرفته در یک سال گذشته مشکل ۷ شهر و تبریز نیز به طور کلی رفع شده و بقیه مشکلات آبی شهرهای باقی مانده به حداقل رسیده است.

خرم امسال افتتاح از ۹۵ هکتار گلخانه در استان را نمونه ای از فعالیت های مدیریت ارشد آذربایجان شرقی به منظور مدیریت پهنه های آبی برشمرد که علاوه بر رفه نیازهای داخلی، بخش مهمی از محصولات به خارج از کشور نیز صادر می شود.

وی مجموع گلخانه های آذربایجان شرقی در حال حاضر را ۳۰۵ هکتار اعلام و اضافه کرد: از این نظر رتبه سوم کشوری را در اختیار داریم و با تداوم کشت گلخانه ای و با بهره برداری از طرح های جدید این میزان کشت گلخانه ای در سال های آینده افزایش چشم گیری خواهد داشت.

خرم اتمام تعداد ۱۰ تصفیه خانه شهرک های صنعتی را یکی از مهمترین طرح های مربوط به مدیریت پهنه های آبی آذربایجان شرقی عنوان کرد و با بیان اینکه این تعداد طرح تا پیش از دولت آیت الله رییسی راکد بود، اظهار کرد: با اجرای این طرح ها آب شرب برای واحدهای صنعتی مربوطه نرفته و به میزان قابل توجهی در این زمینه صرفه جوئی می شود و در ادامه نیز صنایع بزرگی همچون پتروشیمی، نیروگاه حرارتی و پالایشگاه را موظف به استفاده از آب تصفیه شده پساب کرده ایم.

وی مجموع تولیدات کشاورزی آذربایجان شرقی در سال ۱۳۹۹ را ۴.۵ میلیون تن اعلام کرد که این رقم در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ و سالجاری به میزان ۱.۵ میلیون تن اضافه شده که دستاوردی کم نظیر و چشم گیر در حوزه کشاورزی و آب به شمار می رود.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به صنعتی بودن و پیشینه تاریخی صنعتگران و تولیدکنندگان استان، تکمیل چرخه صنعت را یکی از اهداف و اولویت های کاری دولت با هدف افزایش درآمدها، میزان اشتغال و ارتقای سهم اقتصادی در آمارهای کشوری دانست و افزود: بر همین اساس در ایام الله دهه فجر امسال تعداد ۲۱۰ طرح صنعتی و تولیدی به ارزش ۳۰ هزار میلیارد تومان با زمینه اشتغال زایی ۴ هزار و ۳۰۰ نفر به بهره برداری رسید که عمده هزینه های این طرح ها توسط بخش خصوصی صورت گرفته است و دولت به عنوان حامی همواره خود را در کنار این سرمایه گذاران می داند.

خرم ادامه داد: افتتاح این تعداد طرح در ۱۸ شهرستان استان در قالب پروژه‌های صنعتی و معدنی در دهه فجر اتفاقی مهم بود که شهرستان تبریز با ۶۸ طرح، آذرشهر با ۶۲ طرح و شبستر با ۲۰ طرح دارای بیشترین فراوانی این پروژه ها بودند و بدیت ترتیب نهال امید در دل همه مردم کشور و استان و به ویژه جوانان کاشته شد تا اشتغال آنها محقق شده و چنین دستاوردی با هیچ چیزی قابل قیاس نیست.

وی سرمایه گذاری سه هزار میلیارد تومانی مشترک با طرف های چینی در بخش تولید کلاف و مفتول فولادی را از دیگر اقدامات دولت برشمرد که تمامی مراحل اداری، سرمایه گذاری و بهره برداری از آن طی مدت تنها ۱۸ ماه به انجام رسید که قابل مقایسه با سال های قبل نیست و با افتتاح این واحد تولیدی زمینه اشتغال ۶۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم فراهم گردید که گام مهمی در جهت توسعه صنایع فولادی و افزایش میزان تولید فولاد در کشور محسوب می‌شود.

خرم شکسته شدن رکورد تولید انواع تراکتور در مجتمع تراکتورسازی تبریز را جزو دستاوردهای ۱۹ ماهه دولت سیزدهم در حوزه صنعت برشمرد و با اشاره به اینکه طی سال جاری ۳۵ هزار دستگاه تراکتور تولید شد که آخرین رکورد آن مربوط به سال ها قبل با تعداد ۲۲ هزار دستگاه بوده است.

وی افزایش تراکتورهای تولیدی در ایران را عاملی بسیار مهم و موثر در مکانیزاسیون بخش کشاورزی دانست و ادامه داد: با ادامه روند افزایشی کنونی حلقه زنجیره صنعت – کشاورزی تکمیل شده و با اشتغال آفرینی زمینه های لازم و کافی برای افزایش تولیدات کشاورزی را سبب خواهد شد.

خرم توجه به مسایل زیست محیطی در کنار توسعه صنعتی را مهم خواند و با تاکید بر اینکه مدیریت ارشد آذربایجان شرقی با صنایع آلاینده مخالفت بوده و نظر اداره کل حفاظت از محیط زیست را مقدم بر سایر مسایل می داند، یادآور شد: با توجه به اینکه تبریز جزو پنج شهر آلوده کشور در طول سال شناخته می شود، اصلاح ساختارهای فنی و فیزیکی صنایع به خصوص صنایع بزرگ با آلایندگی بالا را در دستور کار قرار داده و در این راستا نسبت به نظارت های مداوم از صنایع حساسیت نشان داده ایم.

وی نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی را جزو اولویت های اصلی دولت در مسیر کاهش آلودگی شهرهای بزرگ بیان و اضافه کرد: بر همین مبنا طی سالجاری و پس از ۱۰ سال رکود کامل بر ناوگان اتوبوسرانی تبریز و حومه، تعداد ۳۰۰ دستگاه جدید به این ناوگان اضافه شد و یکهزار و ۲۰۰ دستگاه تاکسی نیز در حال نوسازی است و روزانه به طور متوسط ۳۰۰ دستگاه تاکسی فرسوده از چرخه فعالیت خارج شده و همین تعداد نوسازی می شود.

خرم تکمیل خط اول قطار شهری و نهایی شدن فاینانس ۳۵۰ میلیون یورویی این پروژه مهم ملی در خط دوم را از دستاوردهای مهم مدیریت استان در حوزه حمل و نقل درون شهری با هدف کاهش آلودگی هوا عنوان و اضافه کرد: افتتاح سه هزار متر پل در قالب مسیرگشایی های برنامه ریزی شده برای کاهش بار ترافیکی نقاط مختلف شهر و روان سازی تردد در هسته های مرکزی نیز در همیین راستا به انجام رسیده است.

وی با اشاره به اینکه طرح های مربوط به مسیرگشایی در سایر شهرهای آذربایجان شرقی نیز شروع شده و در حال اجراست، هدف مدیرت شهری استان را تغییرات عمیق و گسترده در نحوه مبلمان شهری اعلام کرد که با جدیت و اهتمام ویژه شهرداری ها دنبال می شد امسال رکورد تولید تراکتور پس از سال ها شکسته شد که دستاوردی مهم برای دولت سیزدهم به شمار می رود

استاندار آذربایجان شرقی اتمام تعداد ۱۶ پروژه نیمه تمام در بخش درمان با سرمایه گذاری بیش از ۱۱۰ میلیارد تومان را عملکرد ۱۹ ماهه دولت انقلابی و مردمی در استان اعلام کرد و گفت: این طر ها شامل ساخت و تجهیز بیمارستان، مراکز سلامت، خانه های بهداشت و درمانگاه ها می شود،اتمام تعداد ۱۶ پروژه نیمه تمام در بخش درمان با سرمایه گذاری بیش از ۱۱۰ میلیارد تومان را عملکرد ۱۹ ماهه دولت انقلابی و مردمی در استان اعلام کرد و با بیان اینکه این طرح ها شامل ساخت و تجهیز بیمارستان، مراکز سلامت، خانه های بهداشت و درمانگاه ها می شود، گفت: با اتمام این تعداد پروژه در اقصی نقاط آذربایجان شرقی ۵۶ هزار و ۲۰۰ مترمربع به فضاهای فیزیکی حوزه سلامت و درمان افزوده شد.

وی با اشاره به فعال تر شدن عملیات اجرایی بزرگترین بیمارستان شمال غرب کشور به استعداد یکهزار تخت در تبریز، گفت: تا پیش از شروع به کار دولت سیزدهم این پروژه بسیار مهم و بزرگ تنها ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت که با تلاش های شبانه روزی میزان پیشرفت فیزیکی فاز اول آنرا به ۵۰ درصد رساندیم تا از مصوبات سفر استانی ریاست جمهوری بهره مند شویم.

استاندار آذربایجان شرقی بهره برداری از تعداد ۱۰ باب سالن سینما در استان را یکی از بارزترین رئوس کارنامه دولت سیزدهم طی ۱۹ ماه اخیر بیان کرد و ادامه داد: ساخت، بازسازی و بهسازی این تعداد سینما و آوردن آنها به چرخه هنر استان در کمتر سالی اتفاق افتاده است .

خرم به فعالیت دوباره طرح ساخت تالار بزرگ و مرکزی تبریز به مساحت ۱۸ هزار متر مربع را اشاره کرد و با بیان اینکه پیمانکار مربوطه خلع ید شده و سپس با پیمانکار جدید توافقات به انجام رسید، گفت: هم اکنون این طرح فعال سازی شده و عملیات اجرایی آن تداوم دارد.

به گفته خرم تکمیل پروژه مقبره الشعرای تبریز نیز با جدیت توسط شهرداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان پیگیری می شود.

استاندار آذربایجان شرقی با قدردانی از تلاش ها و اقدامات بخش خصوصی در حوزه های مختلف اقتصادی اعم از صنعت، کشاورزی و تولید، اظهار کرد: بازیگران اصلی اقتصاد این منطقه نهادها و بخش های غیردولتی است به طوری که اکنون در بخش صنعت ۶۵ هزار میلیارد تومان طرح در دست اجرا و سرمایه گذاری است که با بهره برداری از آنها تحول عمیق در حوزه اشتغال و افزایش درامدهای سرانه حاصل می شود.

خرم مشارکت و سرمایه گذاری در بخش گردشگری به میزان ۳۲ هزار میلیارد تومان و در بخش کشاورزی به میزان ۱۰ هزار میلیارد تومان را نشانه ای بارز از توان و جایگاه بخش خصوصی در آذربایجان شرقی دانست که بیشتر این طرح ها تا سال آینده افتتاح و به بهره برداری می رسند.

وی مشارکت و سرمایه گذاری در بخش گردشگری به میزان ۳۲ هزار میلیارد تومان و در بخش کشاورزی به میزان ۱۰ هزار میلیارد تومان را نشانه ای بارز از توان و جایگاه بخش خصوصی در آذربایجان شرقی دانست که بیشتر این طرح ها تا سال آینده افتتاح و به بهره برداری می رسند.

همچنین ببینید

نوار مرزی آذربایجان شرقی به مرز اقتصادی تبدیل می شود

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت‌های بی‌بدیل مرز ۲۴۱ کیلومتری استان با کشورهای همسایه، …