سیاست ما آمادگی نظامی با رویکرد دفاعی است

 

رئیس جمهور مردم‌باوری را از ویژگی‌های نیروهای مسلح کشورمان برشمرد و خاطرنشان کرد: در دفاع مقدس نیز اگر چه این نیروهای مسلح ما بودند که جانفشانی و ایثار کردند، اما در واقع این مردم بودند که دفاع مقدس را اداره کردند و همواره پشتیبان و حامی نیروهای مسلح کشور بودند و همچنان در عرصه‌های مختلف پشتیبان آنها هستند و خواهند بود.

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت- حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در مراسم رژه نیروهای مسلح، با گرامیداشت هفته دفاع مقدس، ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ را یادآور رشادت، شجاعت، ایثار، ایستادگی و مقاومت ملت بزرگ ایران و نیروهای مسلح در مقابل دشمنان دانست.

رئیس جمهور افزود: حقیقتا دفاع مقدس ویژگی‌های به یادماندنی و درس‌های بسیاری داشت؛ دفاع مقدس جلوه خداباوری، اخلاص و برای خدا عمل کردن، ایستادگی کردن و سنگرها را حفظ کردن بود.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به اینکه در دفاع مقدس شکوه بسیاری را شاهد بودیم، اظهار داشت: حضور مادران و همسران نمونه‌ای که فرزندان و همسران خود را با دعای خیر خود به طرف جبهه‌های نبرد حق علیه باطل بدرقه می‌کردند نیز از جلوه‌های شکوه دفاع مقدس بود.

رئیس جمهور خداباوری نیروهای مسلح خستگی‌ناپذیر کشور را که برای دفاع از وطن، دین، انقلاب شکوهمند اسلامی و لبیک گفتن به امام و مقتدای خود به میدان آمدند، از دیگر جلوه‌های زیبای دفاع مقدس توصیف و تصریح کرد: دفاع مقدس همچنین جلوه مردم باوری بود. حقیقتا نیروهای مسلح ما از مردم، با مردم و در مردم هستند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی اضافه کرد: مردم ما همواره دوستدار نیروهای مسلح هستند و به نیروهای مسلح کشورشان عشق می‌ورزند، چرا که احساس می‌کنند در همه مواقع و در سختی‌ها در کنار آنها هستند. سپاه و ارتش ما در همه صحنه‌ها و سختی‌ها، در بلایای طبیعی، در سیل و زلزله در کنار مردم هستند. نیروهای فراجا در همه عرصه‌ها حافظ امنیت مردم هستند و مردم احساس می‌کنند که نیروهای بسیج همیشه در کنار آنها، با آنها و برای آنها هستند و متقابلا مردم نیز هر جا لازم است در کنار نیروهای مسلح  هستند و با یکدیگر احساس دوگانگی نمی‌کنند

رئیس جمهور مردم‌باوری را از ویژگی‌های نیروهای مسلح کشورمان برشمرد و خاطرنشان کرد: در دفاع مقدس نیز اگر چه این نیروهای مسلح ما بودند که جانفشانی و ایثار کردند، اما در واقع این مردم بودند که دفاع مقدس را اداره کردند و همواره پشتیبان و حامی نیروهای مسلح کشور بودند و همچنان در عرصه‌های مختلف پشتیبان آنها هستند و خواهند بود.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی یکی دیگر از ویژگی‌ها و درس‌های دفاع مقدس را خودباوری دانست و گفت: تحریم‌ها و فشارها اجازه نمی‌داد که نیروهای مسلح ما به تسلیحات مورد نیاز مجهز شود، اما با درس‌آموزی از تجربه دفاع مقدس تصمیم گرفتیم با هدایت مقتدای بصیرت‌آفرین خود به سلاح‌های پیشرفته مجهز شده و صنایع نظامی و دفاعی را بازسازی کنیم و امروز نه تنها به خودکفایی در این زمینه رسیدیم بلکه از یک واردکننده تجهیزات و تسلیحات به تولیدکننده و صادرکننده تبدیل شده‌ایم و امروز همه منطقه و شاید همه دنیا به توانایی نیروهای مسلح ما در آموزش و مهارت و تجهیز به سلاح‌های پیشرفته اقرار دارند.

رئیس جمهور افزود: هفته دفاع مقدس یادآور این خودباوری است و نیروهای مسلح ما با همه توان فریاد می‌زنند که ما می‌توانیم و این توانمندی را در مقابل چشم همگان به نمایش می‌گذارند. امروز با تمام قدرت می‌گوییم که یکی از جلوه‌های اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران نیروهای مقتدر مسلح ما، اعم از ارتش، سپاه، بسیج و فراجا هستند و خود این اقتدار از جلوه‌های مهم عزت در ایران اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی ادامه داد: امروز جمهوری اسلامی در عرصه‌های دیگر نیز توانسته در بستر همین زیرساخت مهم یعنی نیروهای مسلح توانمند و مقتدر به پیشرفت‌های بزرگی نائل شود به نحوی که در کنار رونمایی از موشک فتاح و پهپاد مهاجر ۱۰، به عضویت ائتلاف‌های بزرگ و مهم منطقه‌ای و جهانی درآمده و در کنار این ها تلاش برای رشد اقتصاد و تولید کشور نیز جریان داشته و توانسته‌ایم در همه عرصه‌های علمی و فناوری پیشرفت کرده و در جهان حرف برای گفتن داشته باشیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه همه این توانمندی‌ها و دستاوردها به مدد تکیه بر توانمندی‌های داخلی و جوانان برومند کشور حاصل شده است، تصریح کرد: بسیاری از سران کشورهای خارجی که با بنده دیدار می‌کنند از این میزان پیشرفت ایران و دستیابی به این سطح از دانش و فناوری اظهار شگفتی می‌کنند؛ همه اینها از برکات دفاع مقدس و تلاش جانانه جوانان توانمند کشورمان است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی خاطرنشان کرد: این پیشرفت‌ها و توانمندی‌ها ناشی از آن است که ملت ایران می‌خواهد روی پای خود بایستد و ضمن حفظ و اعتلای استقلال و آزادی خود، جمهوری اسلامی را به عنوان یک مدل موفق حکمرانی که معنویت را به سیاست پیوند زده به جهان معرفی کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در دل مردم جای دارند و با اتکا به همین پشتوانه مردمی توانستند از نظام جمهوری اسلامی و خاک و سرزمین خود مقتدرانه در مقابل دشمن دفاع کنند، گفت: امروز می‌توان به همه مردم منطقه آموخت که راه پیروزی، مقاومت و ایستادگی است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در ادامه اتحاد نیروهای مسلح کشورمان با مردم را امتداد راهبردی جمهوری اسلامی در منطقه و جهان توصیف کرد و افزود: این جلوه اتحاد و وحدت ستودنی در پرتو دفاع مقدس حاصل شد. ما به تجهیزات و تسلیحات نظامی که حاصل تلاش جوانان عزیز و نیروهای کارآمد و متخصص‌مان است افتخار می‌کنیم، اما بیش از آن باید به همین جوانان عزیز که سرمایه بزرگ ملت ایران هستند، افتخار کنیم.

رئیس جمهور همچنین نیروهای مسلح مقتدر کشور را پشتوانه مردم و نیز دولت در عرصه‌های مختلف داخلی و خارجی از جمله در مذاکرات و معادلات جهانی دانست و اظهار داشت: نیروهای مسلح مقتدر ما برای جمهوری اسلامی قدرت بازدارندگی موثر ایجاد کرده‌اند، به نحوی که شاهدیم به پشتوانه این اقتدار نیروهای مسلح و نیز حضور مردم دیگر حتی سخن از تعدی، تجاوز و حمله به جمهوری اسلامی ایران زده نمی‌شود و این گزینه از ادبیات دشمنان کنار زده شده و دیگر حتی تصور آن را هم نمی‌توانند بکنند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی تصریح کرد: امروز در دکترین جمهوری اسلامی ایران جنگ یا سلطه‌گری بر دیگران وجود ندارد، اما حفظ آمادگی نظامی با رویکرد دفاعی، برای امنیت پایدار و بازداندگی اطمینان‌بخش یک سیاست قطعی و عملی است، لذا در این راستا باید گفت پروژه دشمن و طرح او برای منزوی کردن ایران در عرصه جهانی از یکسو و مأیوس و ناامید کردن ملت ایران در داخل از دیگر سو با شکست مواجه شده و این ناشی از اقتدار نیروهای مسلح و ایستادگی مردم ما است.

رئیس جمهور تاکید کرد: دولت در همه عرصه‌ها خود را موظف به مساعدت و همراهی با نیروهای مسلح در تجهیز و در رسیدگی به پرسنل نیروهای مسلح به‌عنوان سرمایه‌های بی‌بدیل کشور می‌داند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در ادامه با اشاره به سیاست اعلامی و عملی تقویت همسایگی از سوی جمهوری اسلامی ایران، گفت: یکی از جلوه‌های سیاست تقویت روابط همسایگی ایران، علاوه بر همکاری‌های تجاری، اقتصادی، علمی و فناوری، همکاری دفاعی، امنیتی و نظامی است.

رئیس جمهور با بیان اینکه نیروهای مسلح ما آماده همکاری با همه کشورهای منطقه برای اعتمادسازی و اطمینان‌بخشی هستند، افزود: همواره اعلام کردیم که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران دست همه نیروهای مسلح منطقه را که آماده همکاری با ما هستند به گرمی می‌فشارند تا با همکاری یکدیگر خلیج فارس و منطقه را از حضور بیگانگان بی‌نیاز کرده و با قدرت اعلام کنند که امنیت منطقه به دست نیروهای مسلح کشورهای منطقه حفظ شده و حضور بیگانگان صرفا مشکل‌آفرین است نه رافع مشکلات.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به اینکه نیروهای مسلح مقتدر ایران در منطقه حضور دارند تا از هرگونه تغییر در ژئوپولوتیک منطقه و تغییر در مرزها جلوگیری کنند و در این کار موفق بوده‌اند، اظهار داشت: در مورد تحولات منطقه تاکید می‌کنیم که حفظ حقوق ارامنه و رعایت حال ارامنه یک ضرورت است، به نحوی که امنیت و حقوق ارامنه باید در منطقه حفظ شود و وضعیت مرزها کاملا حفظ گردد.

رئیس جمهور تصریح کرد: در ارتباط با عراق نیز آغاز خلع سلاح در مرزهای جمهوری اسلامی ایران حرکت مثبتی است که دولت عراق آغاز کرده است. رئیس محترم ستاد مشترک نیروهای مسلح هیئت‌هایی را اعزام تا از خلع سلاح گروه‌های مسلح در مناطق مرزی اطمینان حاصل کنند. هیچ گروهی در نزدیکی مرز ایران حق داشتن سلاح نداشته و ما به هیچ گروه تجزیه‌طلبی اجازه نخواهیم داد در نقاط مرزی، یا درون اقلیم و یا در هر جای دیگر علیه جمهوری اسلامی ایران فتنه‌انگیزی کند، لذا حصول اطمینان از خلع سلاح کامل افراد مسلح غیرقانونی در اطراف مرز لازم است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی همچنین با اشاره به تلاش‌هایی که برای عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با برخی دولت‌های منطقه در جریان است، خاطرنشان کرد: بارها اعلام کردیم عادی‌سازی روابط با برخی کشورهای منطقه به هیچ عنوان برای رژیم صهیونیستی امنیت‌ساز نخواهد بود، چرا که تمام ملت‌های مسلمان، مردم منطقه و حتی باید گفت تمام مردم جهان امروز نسبت به رژیم صهیونیستی با همه وجود نفرت دارند.

رئیس جمهور اضافه کرد: اگر دولتی یا افرادی در دولت‌های منطقه تصور می‌کنند عادی‌سازی روابط می‌تواند حقیقتا روابط را عادی کند، اینطور نخواهد بود؛ این اقدام خنجری است بر پشت مقاومت مردم فلسطین و فلسطین و مجاهدان فلسطینی از این خیانت نخواهند گذشت.

همچنین ببینید

نوار مرزی آذربایجان شرقی به مرز اقتصادی تبدیل می شود

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت‌های بی‌بدیل مرز ۲۴۱ کیلومتری استان با کشورهای همسایه، …