تبریز می‌تواند سرآمد  ارتباطات فرهنگی در منطقه باشد

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر توسعه ارتباطات فرهنگی و اقتصادی استان با استان‌های شرق ترکیه، گفت: باید چارچوب مشخصی برای توسعه روابط تعریف کنیم که نتیجه آن، نقش‌آفرینی بخش خصوصی و گسترش ارتباطات فرهنگی باشد.

پایگاه اطلاع رسانی استانداری آذربایجان شرقی- عابدین خرّم در دیدار سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در ارزروم، با اشاره به روابط دیرینه و مبنایی ایران و ترکیه، اظهار داشت: این روابط هرچه عمیق‌تر و وسیع‌تر باشد به نفع منطقه و ملت‌های دو کشور است.

وی با اشاره به تاکید رئیس جمهور بر نقش‌آفرینی استان‌های مرزی در توسعه روابط با کشورهای همسایه، گفت: این سیاست و تفویض اختیار به استان‌ها، یک فرصت مغتنم است که باید از آن استفاده کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه راهبرد توسعه مناسبات با کشورهای همسایه مشخص است، اما چارچوب‌ها و روش‌های اجرایی آن به صورت دقیق تعریف نشده، افزود: در ماه‌های اخیر در نشست‌هایی که با نمایندگان سیاسی کشورمان در کشورهای همسایه داشتیم، بخشی از این چارچوب‌ها را مشخص کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در مورد ترکیه باید چارچوب و سازوکاری تعریف کنیم که نتیجه آن، نقش‌آفرینی فعال بخش خصوصی به‌عنوان پایه فعالیت‌های آینده و همچنین توسعه ارتباطات فرهنگی به‌عنوان پیش‌نیاز روابط اقتصادی و تجاری باشد.

خرّم اظهار داشت: بخش خصوصی آذربایجان شرقی در سطح منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای هم فعال است و به‌رغم مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها و محدودیت‌ها، صادرات استان نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته که نشان‌دهنده پویایی بخش خصوصی است.

وی تصریح کرد: ما به‌عنوان مسئولان دولتی وظیفه داریم موانع موجود در مسیر توسعه روابط را رفع کنیم و این کار توسط بخش خصوصی انجام شود.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین بر توسعه ارتباطات فرهنگی استان با ترکیه تاکید کرد و گفت: امسال چند جشنواره فرهنگی مشترک با استان‌های ترکیه برگزار کردیم و قطعا استمرار این روابط می‌تواند روابط دو کشور در همه زمینه‌ها را تسهیل کند.

وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی می‌تواند سرآمد ارتباطات فرهنگی در منطقه باشد، افزود: تبریز از نظر نیروی انسانی و ظرفیت‌های فرهنگی، مرکز تحولات فکری و فرهنگی کشور است و می‌تواندآ در روان‌سازی ارتباطات با کشورهای همسایه تاثیرگذار باشد.

خرّم همچنین همکاری سرکنسول‌گری ایران در ارزروم را برای فعال‌سازی غرفه نمایشگاهی تبریز در ارزروم خواستار شد و گفت: امیدواریم با همکاری‌های نزدیک، فصل نوینی از روابط بین دو استان و دو کشور را شاهد باشیم.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در ارزروم هم در این دیدار آذربایجان شرقی را یکی از مناطق اولویت‌دار در روابط ایران و ترکیه عنوان کرد و گفت: تبریز این ظرفیت را دارد که با استان‌های شرق ترکیه، ارتباطات فرهنگی، اقتصادی و تجاری داشته باشد.

محمد ابراهیمی افزود: توسعه مراودات با توجه به اشتراکات فرهنگی، به نفع هر دو کشور است و توسعه ارتباطات فرهنگی می‌تواند توسعه روابط اقتصادی و تجاری را هم به دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه سرکنسول‌گری ایران در ارزروم، ۱۸۰ سال قبل تاسیس شده و ۲۸ استان ترکیه در حوزه کنسولی آن هستند، افزود: مقامات دولتی و بخش خصوصی ارزروم هم تمایل به توسعه روابط با تبریز و آذربایجان شرقی دارند.

ابراهیمی همچنین با اشاره به حضور قریب به یک‌هزار دانشجوی ایرانی در دانشگاه‌های شرق ترکیه، خواستار ارائه تسهیلات و امکانات مناسب برای جذب دانشجویان ترکیه‌ای در دانشگاه‌های تبریز شد.

سرکنسول ایران در ارزروم با اشاره به برنامه‌ریزی همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری آذربایجان شرقی، بر معرفی و اطلاع‌رسانی این همایش برای سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی ترکیه تاکید کرد.

همچنین ببینید

نوار مرزی آذربایجان شرقی به مرز اقتصادی تبدیل می شود

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت‌های بی‌بدیل مرز ۲۴۱ کیلومتری استان با کشورهای همسایه، …