بوروکراسی اداری مهم‌ترین مانع پروژه‌های مسکن است

 

استاندار آذربایجان شرقی، وجود بوروکراسی اداری در تامین و واگذاری زمین را مهم‌ترین مانع اجرای پروژه‌های مسکن در استان دانست و گفت: اولویت و ماموریت نخست اداره کل راه و شهرسازی استان، بحث مسکن است و این مجموعه باید نقش تسهیل‌کننده داشته و موانع اجرای پروژه‌ها را رفع کند.

پایگاه اطلاع رسانی استانداری آذربایجان شرقی- عابدین خرّم در جلسه شورای مسکن استان، اظهار داشت: در عین حال که از زحمات دست‌اندرکاران بخش مسکن قدردانی می‌کنیم، اما از پیشرفت پروژه‌های این بخش گله‌مندیم و معتقدیم که باید وضعیت بسیار بهتری داشتیم.

وی افزود: یکی از تاکیدات همیشگی رئیس جمهور و یکی از اهداف اصلی سفرهای استانی، پیشرفت پروژه‌های مسکن است که با اقدامات روزمره و عادی نمی‌توانیم به این اهداف دست پیدا کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی، عدم پیگیری به‌موقع انجام امور را از مشکلات اصلی استان در بخش‌های مختلف ذکر کرد و گفت: امروز اولویت نخست و مهم‌ترین ماموریت مجموعه راه و شهرسازی استان، بحث مسکن است و انتظار داریم که هر هفته یک اتفاق مثبت در این حوزه رخ دهد.

خرّم با اشاره به تشکیل کمیته راهبردی مسکن در استان، گفت: این اقدام یک قدم مثبت و خوب است، اما آن‌چه مهم است نتیجه و خروجی کار است و ما همچنان با وضع مطلوب فاصله زیادی داریم.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه با گذر زمان و افزایش قیمت‌ها، مشکلات این بخش زیادتر می‌شود، گفت: اگر پروژه‌ها را با سرعت اجرا کنیم و پیشرفت کار برای مردم ملموس باشد، انگیزه متقاضیان برای تامین منابع پروژه‌ها نیز افزایش می‌یابد.

وی تاکید کرد: اداره کل راه و شهرسازی باید پیشرفت پروژه‌ها را به متقاضیان نشان داده و به مردم اطمینان خاطر بدهد که با جدیت به دنبال احداث و تکمیل واحدهای مسکونی است.

خرّم همچنین با اشاره به تجربیات بنیاد مسکن در ساخت مسکن، گفت: شورای مسکن این اختیار را به بنیاد مسکن می‌دهد که در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر هر اقدامی برای اجرای پروژه‌های ملی مسکن نیاز است انجام دهد.

وی تصریح کرد: سایر مجموعه‌ها و دستگاه‌های مسئول در این حوزه هم برای پیشبرد پروژه‌های مسکن اختیار کافی دارند.

استاندار آذربایجان شرقی، وجود بوروکراسی اداری در تامین و واگذاری زمین را مهم‌ترین مانع اجرای پروژه‌های مسکن در استان دانست و گفت: اداره کل راه و شهرسازی باید در این زمینه نقش تسهیل‌کننده داشته و موانع را رفع کند.

وی همچنین بر تأمین به‌موقع زیرساخت‌های پروژه‌های مسکن از قبیل آب، برق، گاز و فاضلاب تاکید کرد و گفت: باید اقدامات پیش‌دستانه‌ای در این خصوص انجام گیرد تا در زمان افتتاح پروژه‌ها مشکلی نداشته باشیم.

خرّم، استفاده از فناوری‌های جدید ساخت مسکن و صنعتی‌سازی را نیز مورد تاکید قرار داد و گفت: از هر روشی که سریع‌تر و ارزان‌تر تمام می‌شود باید استفاده کنیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این جلسه روند پرداخت تسهیلات مسکن را پایین‌تر از حد انتظار دانست و گفت: باید این موضوع را از بانک‌های استان مطالبه کنیم که برای این منظور هفته آینده نشستی با مدیران بانک‌ها خواهیم داشت.

جبارعلی ذاکری، تامین زمین و منابع مالی را دو عامل مهم در پیشبرد پروژه‌های مسکن عنوان کرد و گفت: اگر همزمان این دو موضوع را پیش ببریم به نتیجه مطلوب خواهیم رسید.

وی بر هماهنگی همه دستگاه‌های مسئول در بخش مسکن تاکید کرد و گفت: باید تا پایان امسال بتوانیم بخشی از پروژه‌های مسکن را به بهره‌برداری برسانیم که همین عاملی برای پیشرفت بیشتر پروژه‌ها خواهد بود.

ذاکری با اشاره به اینکه بیشترین مشکلات بخش مسکن استان در شهر تبریز است، گفت: متقاضیان انتظار دارند که علاوه بر شهرهای جدید، در خود تبریز هم اقداماتی در این بخش انجام شود که در این راستا، دو قطعه زمین آماده تحویل شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی هم از احراز شرائط ۴۰ هزار نفر از متقاضیان مسکن ملی در استان خبر داد و گفت: تاکنون ۱۵ هزار نفر از این افراد مبلغ اعلامی را واریز کرده‌اند.

امیر بخشی‌زاده افزود: ۱۳۰۰ هکتار زمین با کاربری مسکونی و ۶ هزار هکتار از محل ماده ۹ و ۱۰ قانون جهش تولید مسکن، آماده واگذاری است و تاکنون از محل پروژه‌های نهضت ملی مسکن، عملیات اجرایی ۱۸ هزار واحد در استان آغاز شده و علاوه بر این، ۱۴ هزار واحد روستایی و ۳۲ هزار واحد خودمالک شهری هم در دست ساخت است.

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی نیز تعداد افراد واجد شرایط در طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر استان را ۸۳۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: تاکنون ۲۳۰۰ نفر نسبت به واریز وجه اقدام کرده‌اند، برای ۱۹۰۰ واحد زمین تخصیص یافته و ۱۳۰۰ نفر نیز زمین را تحویل گرفته‌اند.

حجت‌الله سروری درخصوص واحدهای خودمالک شهری نیز گفت: بیش از ۲۰۰۰ واحد در حال طراحی و آغاز عملیات اجرایی است، ساخت ۹۷۰ واحد شروع شده و ۲۳۰ نفر نیز برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده‌اند.

در این جلسه گزارشی از پیشرفت پروژه‌های مسکن در شهر جدید سهند و همچنین پروژه‌های مسکن نیروهای مسلح نیز ارائه و تصمیمات لازم برای رفع موانع این پروژه‌ها اتخاذ شد.

 

همچنین ببینید

نوار مرزی آذربایجان شرقی به مرز اقتصادی تبدیل می شود

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت‌های بی‌بدیل مرز ۲۴۱ کیلومتری استان با کشورهای همسایه، …