آغاز مذاکرات رسمی مقامات عالیرتبه ایران و چین

رئیس جمهور اراده جدی ایران و چین برای ارتقای سطح روابط را زمینه بسیار مناسبی برای تحقق این هدف توصیف و تصریح کرد: دو کشور روابط خوبی در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، انرژی، مسایل مالی و پولی دارند که گسترش آنها باید با جدیت دنبال شود.

پایگاه اطلاع رسانی دولت- حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی پیش از عزیمت به چین درباره برنامه‌های سفر رسمی خود به این کشور با اشاره به اینکه این سفر به دعوت رسمی «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین انجام می‌شود، گفت: در این سفر در وهله اول اجرای سند راهبردی ۲۵ ساله‌ای که بین دو کشور به امضا رسیده دنبال می‌شود.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین روابط گسترده‌ای دارند، اما ظرفیت‌های متنوع دو کشور، زمینه مناسبی برای ارتقای سطح همکاری‌های فیمابین به ویژه در عرصه‌های اقتصادی و تجاری فراهم آورده است، افزود: در توسعه روابط با چین یک عقب‌ماندگی جدی داریم که باید آن را برطرف کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی ایران و چین را دو کشور مستقل با منافع مشترک در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی دانست و اظهار داشت: جبران عقب‌ماندگی توسعه روابط دو کشور نیازمند شناخت دقیق ظرفیت‌های متقابل و تلاش برای تبادل و بالفعل کردن این ظرفیت‌ها به ویژه در عرصه اقتصادی است.
رئیس جمهور اراده جدی دو کشور برای ارتقای سطح روابط را زمینه بسیار مناسبی برای تحقق این هدف توصیف و تصریح کرد: دو کشور روابط خوبی در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، انرژی، مسایل مالی و پولی دارند که گسترش آنها باید با جدیت دنبال شود.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای امضای ۲۰ سند همکاری در این سفر میان مسئولان و مقامات عالی دو کشور، خاطرنشان کرد: توسعه روابط راهبردی دو کشور در عرصه‌های دوجانبه و منطقه‌ای به شکل جدی دنبال خواهد شد.
رئیس جمهور با اشاره به عضویت قطعی کشورمان در سازمان همکاری شانگهای و گسترش روابط منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران با چین با بهره‌گیری از ظرفیت‌های این سازمان گفت: عضویت ایران در سازمان شانگهای زمینه مناسبی برای گسترش روابط با همه کشورهای آسیایی از جمله کشور بزرگ چین است.
لازم به ذکر است، رئیس جمهور در راس هیئت عالی‌رتبه اقتصادی و سیاسی و به دعوت رسمی «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین، در راستای تعمیق روابط با کشورهای قاره آسیا، و به منظور سفری سه روزه، تهران را به مقصد پکن ترک کرد.

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی با بدرقه رسمی محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمی معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری و جمعی از اعضای کابینه، تهران را به مقصد پکن پایتخت جمهوری خلق چین ترک کرد.
رئیس جمهور امروز ( سه‌شنبه) در کنگره ملی چین مورد استقبال رسمی شی جین پینگ همتای چینی خود قرار خواهد گرفت و پس از مذاکرات مشترک و ملاقات خصوصی، اسناد مهم همکاری‌های دوجانبه میان ایران و چین در حضور روسای جمهور به امضای مقامات دو کشور خواهد رسید.
در جریان این سفر همچنین نخست وزیر و رئیس کمیته دائمی کنگره خلق چین با حجت الاسلام والمسلمین رئیسی دیدار خواهند کرد.
حضور و سخنرانی در دانشگاه پکن، دیدار با اندیشمندان و فرهیختگان برتر چینی، ملاقات و گفت وگو با نخبگان و فعالان اقتصادی چین و دیدار و گفت وگو با ایرانیان مقیم از دیگر برنامه‌های رئیس جمهور در این سفر سه روزه خواهد بود.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و رئیس کمیسیون مشترک دو کشور، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، جواد اوجی وزیر نفت، سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهادکشاورزی، سید رضا فاطمی‌امین وزیر صمت، محمدرضا فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی و غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر رئیس جمهور، آیت‌الله رئیسی را در این سفر همراهی می‌کنند.

 

همچنین ببینید

امروز پیکرهای مطهر ۵ شهید گمنام در آذربایجان شرقی تشییع و خاکسپاری می شوند

امروز(شنبه) راس ساعت ۱۰ صبح پیکر مطهر پنج شهید گمنام دوران دفاع مقدس از طریق …