حرکت‌های جهادی، ضامن پیشرفت و عدالت

 

رئیس جمهور گفت: گروه‌های جهادی با تکیه بر علم و فناوری پایه، برای تولید بسیج شوند.

صدا و سیما- حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در اجتماع مردمی هسته‌های جهاد و پیشرفت با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای جهادگر، جهادسازندگی را شجره طیبه‌ای معرفی کرد که در عرصه‌های مختلف ثمرات و برکات فراوانی داشته است.

رئیس جمهور حضور در جبهه‌های جنگ و پیروزی در دوران دفاع مقدس و ایجاد امید در دل‌های محرومان و مستضعفان و ناامیدکردن دشمن در دوران پس از جنگ تحمیلی هشت ساله را از مهم‌ترین دستاوردهای جهادسازندگی عنوان کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه جهاد سازندگی در وزارت کشاورزی ادغام شد تا روحیه جهادی بر همه اجزای دولت حاکم شود، اظهار داشت: برخی دلسوزان و دغدغه‌مندان با اتکای به تجربه موفق حرکت‌های جهادی این دغدغه را داشتند که با ادغام این نهاد ارزشمند رسالت آن بر زمین بماند.

رئیس جمهور گفت: اگر چه جهاد سازندگی در وزارت کشاورزی ادغام شد، اما حرکت جهادی هرگز در کشور تعطیل نشد و این حرکت عظیم با همت گروه‌های جهادی پررونق ادامه یافت.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با تأکید بر لزوم حمایت از حرکت‌های جهادی در کشور تصریح کرد: دولت به عنوان متولی اصلی پیشرفت و عدالت و رفع محرومیت در کشور خود را موظف به حمایت از مجموعه عظیم نیروهای جهادی به عنوان بازوان پرتوان نظام می‌داند.

رئیس جمهور اظهار داشت: جریان جهادی به عنوان شجره طیبه‌ای که امام راحل آن را پایه گذاشتند و ثمرات بسیاری برای کشور داشته باید احیا شود.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی ادامه داد: دولت برای احیای حرکت جهادی با صاحبنظران این حوزه و گروه‌های جهادی که در رفع محرومیت کشور نقش‌آفرین بودند، هم‌اندیشی کرد اما در خصوص تشکیل یک وزارتخانه یا سازمان به نتیجه نرسیدیم.

رئیس جمهور گفت: در نهایت مقرر شد گروه‌های جهادی همچنان میدان‌دار عرصه جهاد باشند و دولت فعالیت آنها را با سه کار ویژه هدایت، حمایت و نظارت رصد کند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه استفاده از تجربه دیگران ارزشمند است، اما نمی‌توانیم به نسخه‌هایی که مطابق و متناسب با نظام و هویت ما نیست عمل کنیم، خاطرنشان کرد: نسخه‌های غربی متناسب با زیست‌بوم ما نیست و باید به دست نیروهای متخصص و براساس فرهنگ و هویت ما بومی‌سازی شود.

رئیس جمهور ادامه داد: وقتی دیگران برای ما نسخه فرهنگی بنویسند، می‌شود سند ۲۰۳۰ و نسخه‌های دیگران در حوزه تولید، اقتصاد و مسایل اجتماعی نیز با فرهنگ ما سازگاری ندارد و باید دغدغه‌مندان انقلاب متناسب با شرایط ایران اسلامی نسخه‌نویسی کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: آموختن اندوخته و تجربه دیگران کار درستی است، اما باید نسبت به نسخه‌های دیگران با احتیاط عمل کرد و کارشناسان و دغدغه‌مندان باید این نکته‌ها را بررسی کنند تا متناسب با انقلاب اسلامی نسخه بنویسند.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه حرکت تحول‌گرا نیاز امروز ماست به تبیین اقتضائات و الزامات حرکت تحولی پرداخت و روحیه تحول‌‌خواهانه را نخستین شرط تحقق این هدف دانست.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی بر همین اساس خاطر نشان کرد: هر نیرویی که روحیه تحول‌خواهانه ندارد و آماده تحول نیست، نباید در رأس کار قرار گیرد.

رئیس جمهور از بازنگری در فرآیندها به عنوان دومین شرط حرکت تحولی یاد کرد و افزود: برخی فرآیندها مانع از حرکت‌های تحولی می‌شود و کارها را با اختلال مواجه و مردم را ناامید می‌کند.

وی بر زمین ماندن برخی پروژه‌ها را محصول همین فرآیندهای اداری پیچیده دانست و گفت: امروز به اندازه ۵۰ سال پروژه نیمه تمام در کشور داریم که اگر یک حرکت جهادی نشود، همچنان شاهد عقب‌ماندگی در این حوزه خواهیم بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه حرکت جهادی در ذات انقلاب اسلامی است و هرگز از آن جدا نمی‌شود، متذکر شد: هر تعریفی از انقلاب ارائه شود که حرکت جهادی در آن وجود نداشته باشد، مخدوش است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی رئیسی سومین شرط حرکت‌ تحولی را تحول در ساختارها عنوان کرد و گفت: ساختارها باید متناسب با اقتضای انقلاب اسلامی و حرکت جهادی اصلاح، بروزرسانی و کارآمد شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه امت اسلامی دارای هدف و مقصد است، تصریح کرد: امروز هدف مهم ما عدالت و پیشرفت و رسیدن به تمدن اسلامی است.

رئیسی با تأکید بر اینکه این راهبرد مهم در سایه حرکت جهادی تحقق می‌یابد، تأکید کرد: امت نه حق دارد در جا بزند و متوقف شود و نه حق دارد در یک سیر ارتجاعی به عقب بازگردد، بلکه باید پیشرفت را در نظر داشته باشد و با نگاه به آینده پیش برود.

رئیس جمهور از امام و مقتدای جامعه به عنوان رکن محوری حرکت جهادی یاد کرد و گفت: جامعه و همچنین همه ارکان حاکمیت و گروه‌های جهادی باید از امام جامعه تبعیت کنند و فرامین او را کامل اجرا کنند تا جامعه به هدف و مقصد برسد.

 

همچنین ببینید

نوار مرزی آذربایجان شرقی به مرز اقتصادی تبدیل می شود

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت‌های بی‌بدیل مرز ۲۴۱ کیلومتری استان با کشورهای همسایه، …