آذربایجان شرقی بر اساس آمار قطب صنعتی کشور است

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی از اجرای طرح آمارگیری از کارگاه‌های صنعتی ۱۰ نفر کارکن و بیشتر استان در سال ۱۴۰۱ همزمان با کل کشور خبر داد.

مهر –  امید یامی  در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این استان از لحاظ تعداد کارگاه صنعتی، چهارمین قطب صنعتی کشور محسوب می‌شود و از امکانات و قابلیت‌های توسعه صنعتی قابل‌توجهی برخوردار است.

وی افزود: به رغم سابقه تاریخی و قابلیت و ظرفیت‌های استان، بررسی وضعیت صنعت استان در سال‌های اخیر حکایت از جایگاه نامناسب این بخش اقتصاد استان در کشور دارد؛ به‌طوری‌که در طی سال‌های ۱۳۹۸ – ۱۳۹۰ سهم ارزش‌افزوده صنعت (ساخت) استان از کشور از (به قیمت جاری) حدود هفت درصد بوده است و حدود ۳۴ درصداز تولید ناخالص داخلی بدون نفت استان را به خود اختصاص داده است.

یامی تصریح کرد: در سال ۱۳۹۸، تعدادکارگاه‌های صنعتی دارای ۱۰ نفرکارکن به بالا در استان یک هزار و ۷۳۵ کارگاه و ارزش‌افزوده فعالیت‌های صنعتی این کارگاه‌ها در سال ۱۳۹۸ به قیمت جاری ۲۱۳ هزار و ۲۷۹ میلیارد ریال بوده است.

وی ادامه داد: در همین سال استان آذربایجان‌شرقی ۶ درصد از تعدادکارگاه‌های صنعتی ۱۰ نفر کارکن به بالای کشور و ۴.۶ درصد از ارزش افزوده فعالیت‌های صنعتی این کارگاه‌ها از کشور را به خود اختصاص داده که حاکی از کوچک مقیاس بودن این کارگاه‌ها و یا بهره‌وری پایین آن‌ها نسبت به متوسط کشوری است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی ابراز داشت: بیش از ۶۸ درصد ازکارگاه‌های ۱۰ نفر کارکن به بالا در شهرستان تبریز مستقر هستند و شهرستان‌های واقع در نیمه غربی نزدیک به ۲۰ درصد و در مقابل شهرستان‌های واقع در نیمه شرقی و جنوبی استان کمترین سهم را دراین ارتباط داشته‌اند.

یامی خاطرنشان ساخت: اجرای طرح آمارگیر از کارگاه‌های صنعتی در راستای تهیه اطلاعات مناسب از ویژگی‌های کارگاه‌های صنعتی برای برنامه‌ریزی توسعه صنعتی، اتخاذ سیاست‌های اقتصادی و ارزیابی نتایج حاصل از اجرای برنامه‌های توسعه صنعتی و سیاست‌های اقتصادی انجام می‌گیرد.

وی توضیح داد: آمار و اطلاعات جمع آوری شده پس از بازبینی و کنترل کارشناسی در سامانه مرکز آمار ایران وارد می‌گردد و پس از رفع اشکالات احتمالی، استخراج گزارش توسط مرکز آمار ایران در سطح کشور و استان انجام می‌پذیرد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: این طرح با مشارکت ۲۰ نفر عوامل اجرایی از اول شهریورماه شروع شده و تا ۳۰ شهریورماه جاری همزمان با سراسر کشور و با مراجعه به حدود ۱۴۵۵ کارگاه صنعتی، در استان آذربایجان شرقی اجرا خواهد شد.

همچنین ببینید

راه پیشرفت و عدالت ؛ مشارکت مردم و انسجام همه قوا

رییس‌جمهور با بیان اینکه در هر شیطنت و فتنه‌ای در کشور جای پای نفاق دیده …