طرح بازآفرینی شهری تبریز به پروژه ملی تبدیل می‌شود

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی گفت: از ۵۶ مخاطره شناسایی شده در سطح کشور، ۱۵ مخاطره عمده این استان را تهدید می‌کند.

ایرنا- محمدباقر هنربر با بیان اینکه اولین مخاطره استان زلزله است افزود: سیل، خشکسالی، حوادث جاده ای، رانش زمین، آتش‌سوزی مراتع، جنگل ها، واحدهای تولیدی و صنعتی و ساختمان ها، گرد و غبار، بیابان زایی و سرمازدگی درختان از دیگر مخاطرات اولویت دار شناسایی و تفکیک شده استان هستند.

وی با اشاره به اینکه این مخاطرات از طریق فرمانداری ها و اعضای ستاد مدیریت بحران استان شناسایی، تفکیک و بررسی شده است، اظهار داشت: تبریز همانند استان و کشور یک شهر مخاطره آمیز از نظر زلزله و سیل است و در طول سالیان گذشته زلزله ها و سیل های زیادی در آن رخ داده و خسارت های زیادی نیز ایجاد کرده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی با بیان اینکه هم اکنون بر اساس اسناد ملی کاهش خطر حوادث و سوانح و اسناد ملی آمادگی و پاسخ، اسناد استانی آن‌ها در حال تدوین است، گفت: در این راستا تدوین سند کاهش خطر حوادث و سوانح با همکاری اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و تعدادی از مدیران عضو ستاد ۹۰ درصد و سند آمادگی و پاسخ ۲۰ درصد پیشرفت کرده است.

هنربر با تاکید بر اینکه زمان وقوع زلزله قابل پیش بینی نیست، ادامه داد: به تمامی اعضای ستاد، فرمانداران و شهرداران در خصوص وقوع زلزله احتمالی آماده باش اعلام شده تا با اقدامات پیشگیرانه مانند مقاوم سازی، بهسازی و نوسازی واحدهای مسکونی کم‌دوام، خطرات و خسارت‌های جانی و مالی ناشی از این حوادث کاهش یابد.

وی با اشاره به زلزله ۶/۶ ریشتری بم در سال ۱۳۸۲ و فوت ۳۴ هزار نفر، مصدومیت ۲۰۰ هزار نفر و تخریب ۱۰۰ درصد منازل مسکونی و زلزله ۳/۷ ریشتری سال ۱۳۹۶ کرمانشاه که موجب فوت ۳۲۰ نفر و مصدومیت ۱۰ هزار نفر شد، یادآوری کرد: در زمان وقوع زلزله و حوادث طبیعی جان هر نفر مهم بوده و اولویت مدیریت بحران حفظ جان مردم در این نوع حوادث است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی گفت: در سال های اخیر با ارتقای تاب‌آوری فرهنگی و شهری، برگزاری رزمایش‌های سراسری مقابله با زلزله در مدارس و همکاری مردم، میزان خسارت‌های جانی و مالی در این حوادث کاهش یافته است.

هنربر با بیان اینکه بیش از دو هزار هکتار از حاشیه تبریز تحت تاثیر حوادث طبیعی به ویژه زلزله هستند، افزود: در این مناطق حدود ۴۵۰ هزار نفر حاشیه نشین سکونت دارند که اگر زلزله بالای شش ریشتر رخ دهد، این افراد در معرض خطر این حوادث قرار دارند.

 

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای کاهش خسارت های جانی و مالی ناشی از حوادث طبیعی، اظهار داشت: در این راستا طرح بازآفرینی شهری و ایجاد شهرک های جدید با احداث ۲۴۰ واحد در اسدگلی و هفت هزار واحد در شهرک جوانان تبریز از جمله این اقدامات است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی با تاکید بر تسریع در اجرای این طرح ها، گفت: تلاش می شود از طریق مدیریت بحران کشور طرح بازآفرینی شهری تبریز به علت وضعیت این شهر به پروژه ملی تبدیل شود.

هنربر، افزود: بازگشایی معابر از سوی شهرداری تبریز، اختصاص راه امدادی و عملیاتی برای خودروهای امدادی و عملیاتی از سوی پلیس راهور و شهرداری، تقسیم شهر به نقاط قرمز، زرد، آبی و سبز و تعیین نقاط پرخطر، کم خطر و بی خطر و برنامه ریزی برای انجام عملیات امدادی در مواقع بروز حوادث طبیعی ضروری است.

وی با تاکید بر ارایه برنامه عملیاتی از سوی دستگاه های عضو ستاد بحران برای مواقع بحرانی و وقوع زلزله بالای ۶ ریشتری، یادآوری کرد: تجهیز انبارهای امدادی هلال احمر، تامین امکانات لازم و تعیین محل اسکان موقت و اضطراری براساس استانداردهای مشخص شده برای زمان وقوع بلایای طبیعی و زلزله لازم است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی گفت: در این راستا شهرداری تبریز اقدام به ایجاد امکانات در ۱۰۰ پارک محله ای و ۳۷ سالن چندمنظوره کرده تا در شرایط بحرانی در اختیار مدیریت بحران استان قرار گیرد.

هنربر، احداث ۶ پد فرود بالگرد در تبریز، ساختمان های مرکز مدیریت و کنترل حوادث در سطح شهرستان ها، نصب ۷۷ دستگاه شتاب نگار در سطح استان، راه اندازی اتاق مانیتورینگ برای پایش نقاط پرخطر، الزام واحدهای صنعتی و تولیدی برای اخذ گواهی ایمنی، به روز رسانی اطلاعات مدیران دستگاه ها، ارایه ۳۲۷ هزار ۶۰۵ ساعت آموزش در حوزه مدیریت بحران و اختصاص تلفن های پنج رقمی به اعضای ستاد مدیریت بحران و فرمانداران برای استفاده در مواقع بحران از دیگر اقدامات انجام شده برای آمادگی و پیشگیری از سوانح و بلایای طبیعی است.هنربر، احداث ۶ پد فرود بالگرد در تبریز، ساختمان های مرکز مدیریت و کنترل حوادث در سطح شهرستان ها، نصب ۷۷ دستگاه شتاب نگار در سطح استان، راه اندازی اتاق مانیتورینگ برای پایش نقاط پرخطر، الزام واحدهای صنعتی و تولیدی برای اخذ گواهی ایمنی، به روز رسانی اطلاعات مدیران دستگاه ها، ارایه ۳۲۷ هزار ۶۰۵ ساعت آموزش در حوزه مدیریت بحران و اختصاص تلفن های پنج رقمی به اعضای ستاد مدیریت بحران و فرمانداران برای استفاده در مواقع بحران از دیگر اقدامات انجام شده برای آمادگی و پیشگیری از سوانح و بلایای طبیعی است.

وی با تاکید بر ممنوعیت ساخت و ساز در حریم گسل ها و رعایت شعاع ۳۰ کیلومتری حریم گسل ها، یادآوری کرد: باید از صدور مجوز ساخت ساختمان های بلند مرتبه در مناطق و معابر کم عرض جلوگیری شود تا در مواقع بروز حوادث و سوانح امکان ارایه کمک های امدادی و عملیاتی در این مناطق وجود داشته باشد.

 

همچنین ببینید

نوار مرزی آذربایجان شرقی به مرز اقتصادی تبدیل می شود

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت‌های بی‌بدیل مرز ۲۴۱ کیلومتری استان با کشورهای همسایه، …