باید موانع سرمایه گذاری رفع شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه رفع موانع سرمایه گذاری از اولویت های دولت است، گفت: شناسایی و رفع میدانی موانع سرمایه گذاری در استان ضروری است و این موضوع باید در دستور کار دستگاه های مسئول قرار گیرد.

ایرنا- محمد کلامی در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان با تاکید بر لزوم تکریم سرمایه گذاران، افزود: سرمایه گذار به دنبال جایی است که در آن سود سرمایه گذاری حفظ شده و مورد تکریم و احترام قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری شهری به طور مستقیم در سرمایه گذاری سایر بخش ها نیز موثر است، اظهار داشت: هر چقدر تبریز، آبادتر شود سایر بخش ها مانند کشاورزی، گردشگری و خدمات نیز توسعه بیشتری خواهد یافت.

کلامی، از تیم جدید شهرداری تبریز خواست گره های پیش روی سرمایه گذاری در مجموعه شهرداری را شناسایی و رفع کنند و با سایر دستگاه ها و نهادهای دولتی در این زمینه همکاری و تعامل داشته باشند.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه امنیت سرمایه گذاری یکی از مهم ترین عوامل در جذب سرمایه گذاری است، گفت: برای جذب سرمایه گذار کاهش ریسک سرمایه گذاری امری ضروری بوده چرا که سرمایه گذار به دنبال پروژه هایی با حداقل ریسک، مطمئن و قابل اعتماد است.

یونس ژائله، افزود: سرمایه گذاری از ارکان اصلی و موثر در فرآیند توسعه اقتصادی و اجتماعی هر کشور است و مولفه هایی نظیر افزایش درآمد ملی، ارتقای بهره وری و دستیابی به سطح مطلوبی از اشتغال در جامعه، مستلزم رشد مداوم و افزایش سرمایه است.

وی اظهار داشت: با وجود ظرفیت های قانونی و اجرایی، سرمایه گذاری در مدیریت شهری در کشور با چالش هایی مواجه است که این چالش ها متاسفانه در آذربایجان‌شرقی با وجود برخورداری از ظرفیت های بالاتر از سایر استان ها، نمود بیشتری دارد.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و سهم اندک اعتبارات استانی از بودجه کل کشور، امیدی به توسعه یا تقویت زیرساخت های مدیریت شهری مشاهده نمی شود.

ژائله، ادامه داد: عدم وجود تناسب بین اعتبارات تخصیص یافته و ظرفیت های استان، شهر را از نیل به اهداف توسعه باز داشته و یکی از دلایل توسعه نیافتگی استان شده است.

وی یادآوری کرد: وجود پروژه های نیمه تمام سرمایه گذاری نیز از جمله مهم ترین مسائل سرمایه گذاری در مدیریت شهری است که باید در اولویت نخست برنامه ها قرار گیرد و اولین مسیری که مدیریت شهرداری و سرمایه گذاری باید طی کند، شناسایی معضلات و بررسی راهکار فعال کردن این پروژه ها است.

ژائله با تاکید بر وجود هماهنگی و تعامل بین ارگان های نظارتی گفت: باید شاهد خارج شدن روند سرمایه گذاری ها از حاشیه باشیم تا سرمایه گذاران با جان و دل به پای کار بیایند.

رئیس اتاق تبریز توجه به اهلیت در واگذاری ها را مهم دانست و گفت: واگذاری این نوع پروژه ها به افراد غیرکارشناس، مشکل ساز است که در این خصوص نهادهای نظارتی باید با دقت بیشتری وارد عمل شوند.

بابک محبوب علیلو، دادستان تبریز با تاکید بر وجود واقع بینی و واقع نگری در قضایا گفت: برای برون رفت از مشکلات، صرف طرح آن کافی نبوده و باید اقدام به ارائه راهکار کنیم؛ راهکاری که بتواند ما را از گردنه مشکلات خارج کند.

وی با تاکید بر لزوم تشخیص و شناسایی میدانی و مصداقی مشکلات امنیت سرمایه گذاری گفت: تا زمانی که این موارد و مصادیق به طور کامل مشخص نشود، به نتیجه ای نخواهیم رسید، به همین دلیل به جای برگزاری همایش های بی نتیجه باید به فکر شناسایی و رفع میدانی موانع باشیم.

معاون قضائی رئیس کل دادگستری آذربایجان‌شرقی نیز با تاکید بر ایجاد تضمین لازم برای سرمایه گذاران گفت: در خصوص حل مشکل معارض، باید زمینی را به مشارکت بگذاریم که مطمئن باشیم معارضی نداشته باشد.

عزیز امن الهی با تاکید بر لزوم علت یابی شکست پروژه های قبلی نیز گفت: در این راستا تعدد سیستم های نظارتی، سبب شده تا شاهد نظارت های تضمین کننده ای نباشیم

همچنین ببینید

امروز پیکرهای مطهر ۵ شهید گمنام در آذربایجان شرقی تشییع و خاکسپاری می شوند

امروز(شنبه) راس ساعت ۱۰ صبح پیکر مطهر پنج شهید گمنام دوران دفاع مقدس از طریق …