برگزاری همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی در تبریز

بیست و ششمین همایش ملی توسعه صادرات غیر نفتی با محوریت «نقشه راه صادرات غیرنفتی توسط بخش خصوصی با ربع قرن تجربه» در تبریز برگزار شد.

صداو سیما – این همایش یک روزه به منظور بررسی راهکارهای تدوین نقشه راه صادرات غیرنفتی توسط بخش خصوصی، گسترش دیپلماسی اقتصادی، آسیب‌شناسی همایش‌های بیست و پنج دور‌ه‌ پیشین، آسیب‌شناسی قوانین و مقررات و صادرات مبتنی بر دانش‌بنیان ترتیب یافت.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه در این همایش با بیان اینکه سیاست وزارت امور خارجه بستر سازی برای ارز آوری است، گفت: افزایش صادرات، سرمایه گذاری در داخل کشور، توجه به واردات، انتقال تکنولوژی و توجه به تامین زیرساخت‌های نرم افزاری از جمله اولویت‌های وزارت امور خارجه در توسعه و رشد صادرات و ارز آوری برای کشور است.

صفری از سرمایه گذاری دولت در کشورهای قزاقستان، ترکمنستان و ازبکستان خبر داد و اضافه کرد: راه های ارتباطی خاص مالی برای گسترش ارتباط تجاری با کشورهای منطقه تعریف شده است تا علاوه بر بهره مندی از ظرفیت این کشورها، از فرصت های صادرات به ویژه در بخش دانش بنیان و مهندسی بهره مند شویم.

استاندار آذربایجان شرقی هم از این استان به عنوان قطب تولید و تجارت در کشور یاد و خاطرنشان کرد: سابقه تاریخی درخشانی در این حوزه دارد، بنابراین تلاش ما این است تا بتوانیم گذشته این استان را در حوزه کسب و کار دوباره احیا کرده و به عنوان پیشگام در حوزه صنعت معرفی کنیم.

عابدین خرم تولید و صادرات را ستون اصلی کشور و مهمترین و بزرگترین فرصت استان را بخش خصوصی خواند و افزود: ما تعهد داریم به عنوان تسهیل کننده، حمایت کننده و رفع کننده موانع از این بخش حمایت کنیم.

دانش جعفری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام‌ هم بر لزوم ساماندهی بخش صادراتی در کشور تاکید کرد و گفت: در بخش صادرات باید به سمت ثبات گرایی و افزایش صادرات در بخش غیرنفتی حرکت کنیم.

وی مبادلات تهاتری را راهی موثر برای کاهش بار منفی تحریم دانست که می تواند زمینه لازم برای تداوم و توسعه روابط تجاری با کشورهای مقصد صادرات ایران را فراهم کند.

حجت الاسلام  و المسلمین میرتاج‌الدینی رئیس مجمع نمایندگان شمال غرب نیز وجود ثبات سیاسی و اقتصادی را لازمه افزایش تجارت و صادرات عنوان کرد و افزود: علیرغم تمام مسائل برنامه‌ریزی خوبی برای صادرات در چهار محور ارزش و رشد صادرات، تنوع بازارها و کالاها، کیفیت و پیچیدگی صادرات و در نهایت ورود و ماندگاری در بازارها انجام شده است.

وی گفت: رتبه ایران در صادرات در جهان ۳۸ و در منطقه ۱۵ است اما در مقایسه با دو کشور ترکیه و عربستان در سطح پایین‌تری هستیم.

رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه اقتصاد آذربایجان شرقی، متکی به بخش خصوصی است افزود: در حال حاضر یک هزار و ۹۲۰ فقره کارت بازرگانی در استان صادر شده است و ۳۳۰ صادر کننده در این استان فعالیت دارند.

پرنیان خاطرنشان کرد: آذربایجان شرقی به عنوان استانی سراسر فرصت متکی به تولید بخش خصوصی است و ما می‌توانیم با تکمیل زنجیره ها، تقویت شرکت ها و کنسرسیوم صادراتی و فراهم کردن زیرساخت ها نرم افزاری و سخت افزاری، برند و نشان تجاری خود را در جهان مطرح کنیم.

ژائله رئیس اتاق بازرگانی تبریز هم عمده مشکلات بخش صادرات کشور را ریشه در مشکلات داخلی و رخوت و سستی در فعالین حوزه صادرات را مهمترین چالش حاضر دانست و تصریح کرد: تحریم ها تا حدی اثرگذار است و در بسیاری از موارد، کم کاری و عدم وجود اراده برای هدف گذاری صادراتی موفق ریشه در فعالیت ما دارد.

در این همایش همچنین از ۴۰ صادر کننده برگزیده استان که بر اساس شاخص‌های عمومی و اختصاصی از جمله صادرات بالای یک میلیون دلار، بازگرداندن ۶۰ درصد تعهد ارزی، حضور در بازارهای جهانی، برندسازی، حجم صادرات، شرکت در نمایشگاه های بین المللی و داخلی، ایجاد ارزش افزوده، تنوع صادراتی، بسته بندی و… انتخاب شده اند قدردانی شد.

همچنین ببینید

امروز پیکرهای مطهر ۵ شهید گمنام در آذربایجان شرقی تشییع و خاکسپاری می شوند

امروز(شنبه) راس ساعت ۱۰ صبح پیکر مطهر پنج شهید گمنام دوران دفاع مقدس از طریق …