ایران همواره به تعهدات خود پایبند بوده است

رئیس جمهور در دیدار با همتای فرانسوی خود در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ارتقای روابط کشورمان با اروپا را در گروی استقلال اراده کشورهای این قاره از خواست و نظر آمریکا دانست و شرایط حصول توافق عادلانه و پایدار از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران را تبیین کرد.

پایگاه اطلاع رسانی دولت- حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در دیدار امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه با تأکید بر اینکه ایران آماده دستیابی به یک توافق عادلانه و پایدار است، لازمه حصول این توافق را تضمین‌های اطمینان‌بخش و بسته شدن پرونده‌های پادمانی ایران خواند و گفت: سطح همکاری‌ها و روابط ایران و فرانسه قابل ارتقاء است، ضمن اینکه اروپا باید در عمل نشان دهد که سیاست‌های آن مستقل است و تابع خواست و سیاست آمریکا نیست.

رئیس جمهور با اشاره به خروج آمریکا از برجام و نقض تعهدات آن، و همچنین عمل نکردن اروپایی‌ها به تعهدات خود به منظور انتفاع اقتصادی ایران از توافق، افزود: با وجود خروج یکجانبه آمریکا از توافق و خسارات ناشی از آن، خواسته جمهوری اسلامی برای دریافت تضمین‌های اطمینان‌بخش یک خواسته کاملاً معقول و منطقی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، مفتوح ماندن پرونده‌های ایران در آژانس را مانع جدی دستیابی به توافق برشمرد و گفت: رویکرد آژانس به مسائل باید فنی و به دور از فشارها و القائات دیگران باشد و ما معتقدیم بدون مختومه شدن پرونده‌های ایران، دستیابی به توافق امکان‌پذیر نیست.

وی با انتقاد از درخواست قطعنامه شورای حکام علیه ایران بوسیله سه کشور اروپایی همزمان با مذاکرات هسته‌ای، این رویکردها را غیرسازنده و موجب پیچیده‌تر شدن مسائل دانست و افزود: آژانس انرژی اتمی با نظارت و بازرسی‌های خود ۱۵ بار به طور رسمی به اینکه فعالیت‌های ایران بر اساس تعهدات و به دور از انحراف است، اذعان کرده است.

رئیس‌جمهور کشورمان رویکرد دوگانه آژانس به فعالیت‌های مخرّب هسته‌ای رژیم صهیونیستی را نشانه‌ای از سیاست‌زدگی برشمرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را صلح‌آفرین و عامل جلوگیری از سرایت تروریسم به اروپا خواند و گفت: اینکه امروز در فرانسه با آرامش انتخابات برگزار می‌کنید به علت تلاش‌های جمهوری اسلامی برای نابودی تروریسم در منطقه است.

در این دیدار مکرون اذعان کرد: این یک واقعیت است که در شرایطی که آژانس، عمل به تعهدات از طرف ایران را به طور کامل اعلام کرد، آمریکا در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد و طرف‌های اروپایی نیز نتوانستند به تعهدات خود مبنی بر استفاده ایران از منافع اقتصادی توافق عمل کنند.

رئیس‌جمهور فرانسه استمرار کار برای پیشرفت در توافق هسته‌ای را لازم دانست و گفت: ایران و آژانس با همکاری یکدیگر قادر به حل پرونده‌های موجود هستند و ما در این زمینه فشار سیاسی به آژانس وارد نخواهیم کرد.

مکرون با دعوت از رئیس‌جمهور کشورمان برای سفر به فرانسه، افزود: می‌توانیم بر روی گسترش روابط دوجانبه و مسائل اقتصادی و منطقه همکاری‌های خود را افزایش دهیم.

همچنین رئیس جمهور در دیدار «شارل میشل» رئیس شورای اتحادیه اروپا با اشاره موضوع مذاکرات هسته‌ای و لزوم ارائه تضمین‌های اعتمادآفرین اظهار داشت: این آمریکا‌ بود که از توافق خارج شد و از سوی دیگر کشورهای اروپایی نیز به تعهدات خود در قبال ایران عمل نکردند، بنابراین ایران حق دارد که تضمین‌های اعتمادآور مطالبه کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی با برشمردن پیشنهادهای ایران برای حل موضوع هسته‌ای و مسائل مربوط به فلسطین، افغانستان، یمن و اوکراین، خاطرنشان کرد: تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با برخی کشورها نمی‌تواند برای این رژیم امنیت‌آفرین باشد.

رئیس جمهور اعمال تحریم علیه کشورها را از جمله اقدامات ناقض حقوق بشر برشمرد و افزود: تحریم ایران از مصادیق جدی نقض حقوق بشر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی حل و فصل مسائل پادمانی را یکی از مقدمات دستیابی به توافق هسته‌ای عنوان و تصریح کرد: اگر مسائل پادمانی حل نشود چه تضمینی وجود خواهد داشت که در فردای توافق دوباره سه کشور اروپایی اقدام به پیشنهاد و پیگیری صدور قطعنامه علیه ایران نکنند، بنابراین مطالبات ایران برای حل مسائل پادمانی کاملاً منطقی است.

رئیس جمهور تاکید کرد: تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران ما را متوقف نکرده و نخواهد کرد و روند رشد و پیشرفت کشورمان را با قوت ادامه خواهیم داد.

رئیس شورای اروپا نیز در این دیدار گفت: گفت‌وگوی تلفنی بنده با جنابعالی الهام‌بخش رویکرد اتحادیه اروپا در قبال افغانستان برای یافتن پنجره گفتگو بود.

شارل میشل اظهار داشت: اتحادیه اروپا تلاش کرده با نزدیک کردن نظرات زمینه را برای احیای توافق هسته‌ای فراهم کند و در این مسیر موضوع تحریم‌ها علیه ایران را همواره به عنوان یکی از نگرانی‌های جدی جمهوری اسلامی لحاظ کرده است.

از سوی دیگر رئیس جمهور کشورمان در دیدار لوئیس آرسه رئیس‌جمهور بولیوی، روابط ایران و بولیوی را دوستانه و رو به گسترش خواند و گفت: روابط دو کشور روابط سیاسی معمولی نیست و باید روز به روز توسعه یابد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی با تأکید بر اینکه وزیر امور خارجه ایران موظف است کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور را فعال کند، گفت: نتیجه این همکاری‌ها باید برای هر دو کشور محسوس و عملیاتی باشد.
آرسه رئیس‌جمهور بولیوی نیز ابراز امیدواری کرد بیانیه همکاری ایران و بولیوی که در گذشته به تأیید هر دو کشور رسیده است، با تعمیق همکاری‌ها به نتایج مطلوبی منجر شود.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی در دیدار «مصطفی الکاظمی» نخست ‌وزیر عراق گفت: امیدواریم تفاهم طرف‌های عراقی به تشکیل دولتی مقتدر در این کشور منجر شود.

وی با ابراز تقدیر صمیمانه از دولت و ملت عراق بخاطر میزبانی خالصانه و برگزاری باشکوه مراسم اربعین گفت: امیدواریم هر چه سریع‌تر روند سیاسی در عراق با تفاهم و گفت‌وگو به تشکیل دولتی مقتدر منجر شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به سخنان نخست‌وزیر عراق درباره لزوم تسریع در تکمیل پروژه مسیر ریلی بصره به شلمچه اظهار کرد: رفع گره کوچک این پروژه و تکمیل سریع‌تر آن نتایج و دستاوردهای عظیمی در گسترش تعاملات و همکاری‌های دوجانبه و نیز تسهیل تردد زائران به اماکن مقدسه دو کشور خواهد داشت.

رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد که روند سیاسی انتخابات پارلمانی عراق هر چه سریع‌تر با گفتگو و تفاهم طرف‌های عراقی به نتیجه برسد و دولتی قوی و مقتدر تشکیل شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی با قدردانی از حسن نیت و تلاش‌های دولت عراق و شخص نخست وزیر این کشور برای بهبود روابط کشورهای منطقه با یکدیگر و از جمله ایران و عربستان تصریح کرد: ایران از اصلاح روابط با عربستان استقبال می‌کند، اما اصرار داریم که این روند بر اساس توافقات و تفاهمات انجام شده در گفت‌وگوهای مسئولان دو کشور در عراق پیش برود.

همچنین ببینید

نوار مرزی آذربایجان شرقی به مرز اقتصادی تبدیل می شود

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت‌های بی‌بدیل مرز ۲۴۱ کیلومتری استان با کشورهای همسایه، …