فساد و رانت، خط قرمز دولت است

نمایندگان دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی در جلسه ۳۰۴ این مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی، استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت را در دستور کار قرار دادند و در نهایت مجلس به فاطمی امین اعتماد نکرد.

ایسنا- رئیس‌جمهور در این جلسه در دفاع از وزیر صمت در مجلس با بیان این که باید با جریان مافیایی و سودایی برخورد شود، تاکید کرد: خط قرمز دولت رانت، مافیا و ویژه‌خواری است. دولت و مجلس باید در این زمینه اقدام کنند.

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی اظهار کرد: تلقی ما در دولت این است که دوستان ما در مجلس به خاطر مسائل حوزه‌های انتخابیه و مردم، مسائلی را در مجلس بیان می‌کنند که مسئولان باید توضیح دهند و داوری با نمایندگان و مردم است.

وی ادامه داد: ما با مجلس اتفاق نظر داریم. کسانی که درباره وزیر سوال دارند، به پاکدستی و ضد فساد و ضدرانت خوار بودن و ضد روابط ناسالم وزیر صمت اشاره دارند و ما هم خلاف این ندیدیم که وزیر نسبت به فساد و رانت‌خواری و مافیا حساس نباشد. در خودرو که قیمت بالایی دارد، طبیعی است که مافیا در آن بیشتر شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس  و بانک مرکزی و مرکز آمار و گزارش وزرات صمت در حوزه تولید و معدن، سرمایه گذاری همه شاخص ها رشد دارد. وزارت صمت همواره تزلزل داشته چون همیشه مسائلی نسبت به این وزارتخانه مطرح است. تجارت منطقه نسبت به قبل افزایش داشته است. افزایش ۴۰-۵۰ درصدی رشد تجارت منطقه‌ای داشته ایم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: وضعیت خودروسازی در کشور به تحول نیاز دارد و یک مشکل مزمن است و باید کار و تلاش شود. اینکه در مشکل خودروسازی و تعیین تلکیلف دو شرکت خودروساز چقدر سهام مربوط به دولت است و چقدر واگذاری انجام شده قابل پیگیری است.

وی تصریح کرد:‌ باید با مافیای خودرو برخورد شود. پرونده‌های آنها در حال بررسی است و از هیچ موردی چشم پوشی نشده است. اولین مدعی در این زمینه دولت است. هر نقطه ای در مدیریت ببینیم که فساد و روابط ناسالم وجود دارد، قبل از هر کس ما مدعی می‌شویم و برخورد می کنیم. دولت قبل از هر بخشی مدعی برخورد با فساد و ناکارآمدی است. این برنامه دولت است. مافیا و روابط ناسالم هر جا باشد برخورد می کنیم. خودرو به خاطر سود کلان حتما مورد توجه دست‌های ناپاک است.
رئیس جمهور، درباره نقش قوانین در زمینه بازار خودرو بیان کرد: وزیر مسئولیت دارد اما اقداماتی هم انجام می شود که تاثیرگذار است. در اقدامات مسئولان باید همه این مسائل مورد توجه باشد.

وی با اشاره به تاثیرگذاری بخش‌های مختلف خارج از دولت در وضعیت فعلی حوزه خودرو اظهار کرد: بخش‌های مختلف در حوزه خودرو تصمیم می‌گیرند اما نهایتاً پرسیده می‌شود وزیر چطور عمل کرد؟ البته این سوال درست است اما سایر بخش‌های تاثیرگذار در این زمینه هم باید مورد توجه باشند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی یادآور شد: ما سوال پرسیدن نمایندگان و مجلس را محل اختلاف نمی‌دانیم بلکه پیام این کار را همراهی، همکاری و تصمیم برای رفع مشکل می‌دانیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه خط قرمز دولت، فساد، مافیا و رانت‌خواری است، تصریح کرد: حتی یک روز و یک ساعت در دولت مسئله رانت و مافیا قابل تحمل نیست. هم دستگاه‌های اطلاعاتی در دولت و هم دستگاه‌های نظارتی در خارج دولت بر پیگیری و مقابله با این پدیده تاکید دارند.

وی خطاب به نمایندگان مجلس یادآور شد: مسائل کشور و مسائل پیش پای مردم مسئله ما و شماست که باید دنبال پیگیری و اقدام لازم برای آن باشیم. دولت در همه حوزه‌ها کارها را دنبال می‌کند و این بنای دولت است که هیچ گونه ناکارآمدی در هیچ سطحی قابل تحمل نباشد به خصوص اگر موضوع فساد و مافیا در میان باشد.

لازم به ذکر است، حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی ضمن تقدیر از زحمات و خدمات فاطمی‌امین، وزیر سابق صنعت، معدن، تجارت، در حکمی سیدمهدی نیازی را به عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب کرد.
نیازی پیش از این قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت بود و سابقه معاونت هماهنگی و امور کسب‌وکار وزارت صمت را نیز در کارنامه دارد.

همچنین ببینید

نوار مرزی آذربایجان شرقی به مرز اقتصادی تبدیل می شود

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت‌های بی‌بدیل مرز ۲۴۱ کیلومتری استان با کشورهای همسایه، …