«خیام » ، کاوشگر ایرانی به فضا رفت

معاون برنامه ریزی و توسعه بهره برداری سازمان فضایی ایران گفت: پرتاب ماهواره خیام انجام شد و ماهواره در مدار ۲۰ کیلومتری پرتاب شده است و متعاقباً به مدار ۵۰۰ کیلومتری می رود و ساعت ۱۲ اولین سیگنال ها را از ایستگاه زمینی دریافت کردیم .

صدا و سیما- سعید صدیقیان افزود: تاکنون فرایند پرتاب ماهواره با موفقیت انجام شده و منتظر هستیم کارشناسان و محققان سیگنال های مرتبط را دریافت کند.

صدیقیان درباره توسعه صنایع فضایی کشور گفت: یکی از مهمترین هدف گذاری هایی که صنعت فضایی کشور داشته این است که نیازهای استراتژیک و راهبردی کشور را حتی الامکان از طریق این ماهواره های سنجشی فراهم کنیم و به موازات آن طراحی و ساخت ماهواره ها در دستور کار قرار گرفتند.

وی گفت: ما در قالب یک برنامه توسعه برنامه ریزی کردیم که تامین ماهواره سنجشی را انجام دهیم که قابلیت ارسال تصاویر یک متر را داشته باشد و برای کاربری در سطوح مختلف در حوزه های مختلف کشاورزی پایش اراضی کنترل شهری و کاربرد برای کشور به همراه داشته باشد.

صدیقیان گفت در قالب دو برنامه‌ توسعه‌ای بحث افزایش توان داخلی طراحی و ساخت ماهواره های سنجشی را در کشور دنبال می‌کنیم و در واقع همین ماهواره نشان می‌دهد که ما با توانمندی محققان ماهواره را بسازیم و با پرتابگر های ایرانی در مدارها تزریق کنیم و یک برنامه فرابخشی است که متناسب با نقشه و تمام توان تمامی دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط هماهنگی آن انجام می شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز گفت: پرتاب ماهواره خیام آغاز همکاری راهبردی ایران و روسیه در حوزه فضایی است.

عیسی زارع پور تصریح کرد: همکاری‌های دو کشور مدتی است آغاز شده، اما در دولت سیزدهم و با تلاش وزارت ارتباطات و امور خارجه به ثمر نشست و شاهد پرتاب ماهواره راهبردی خیام بودیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: پرتاب این ماهواره برای تامین داده‌های فضایی مورد نیاز کشور گام بلندی است که می‌توانیم از تصاویر با دقت بسیار بالای آن برای ارتقای کاربرد‌های متنوع از جمله در زمینه‌های کشاورزی، محیط زیست و حوزه‌های مختلف استفاده کنیم.

زارع پور افزود: ماهواره متعلق به جمهوری اسلامی ایران با نام خیام بر روی موشک و ماهواره بر سایوز به همراه پرچم مقدس کشورمان نصب شده و آماده پرتاب است و خیام از ایستگاه بایکنور پرتاب خواهد شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: در کنار همکاری راهبردی با کشور‌های صاحب نام دنیا که روسیه یکی از دو کشور برتر در جهان است، توسعه فناوری بومی فضایی را در دستور کار قرار داده ایم و تا آخر سال، به دانش فنی قرار دادن ماهواره‌های سنجشی در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین دست پیدا خوهیم کرد.

زارع پور گفت: ماهواره خیام ۶۰۰ کیلوگرمی است که در مدار ۵۰۰ کیلومتری قرار خواهد گرفت.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: تا پایان دولت سیزدهم، ماهواره و ماهواره بر‌های بومی با تلاش دانشمندان خودمان پرتاب خواهد شد.

همچنین ببینید

نوار مرزی آذربایجان شرقی به مرز اقتصادی تبدیل می شود

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت‌های بی‌بدیل مرز ۲۴۱ کیلومتری استان با کشورهای همسایه، …