تصمیمات دولت برای توسعه آذربایجان‌شرقی

 

استاندار آذربایجان شرقی از تدوین اساسنامه شرکت مس آذربایجان خبر داد و گفت: در این راستا، جلسات متعددی در اواخر سال گذشته و امسال در نهاد ریاست جمهوری تشکیل و تصمیمات خوبی هم گرفته شد که درصورت تحقق، از ابعاد مختلف به توسعه استان و منطقه منجر خواهد شد.

ایرنا- عابدین خرّم با اشاره به اینکه تشکیل شرکت مستقل مس آذربایجان و استفاده از موهبت الهی معادن مس در استان، از مطالبات و آرزوهای دیرینه مردم منطقه و استان است، اظهار کرد: ساختار پیشنهادی این شرکت، به شرکت ملی صنایع مس ایران ارائه شده و بعد از بررسی حقوقی این موضوع و تصویب در هیئت دولت، ابلاغ خواهد شد .

وی افزود: رئیس جمهور بعد از انجام سفر استانی، سه موضوع استقلال مس سونگون به عنوان یکی از هولدینگ‌های شرکت ملی مس ایران، تأمین منابع لازم برای توسعه کامل این مجتمع و ایجاد شهرک صنایع پایین‌دستی مس و اختصاص حقوق طبیعی معادن به استان را مورد تاکید قرار داده است.

خرّم ادامه داد: دغدغه ما این بود که همزمان با استقلال مس آذربایجان، مسئله توسعه این صنعت هم مغفول واقع نشود و این توسعه، متناسب با ذخایر و اکتشافات مس در استان اتفاق بیفتد.

وی بیان کرد: مجتمع مس سونگون، یک معدن در سطح ملی و فراملی است و با حضور متخصصان و تغییراتی که در ساختار آن انجام خواهد شد، بارقه امیدی از نظر بهره‌برداری از ذخایر آن ایجاد شده است.

استاندار آذربایجان شرقی در خصوص آخرین وضعیت تشکیل شرکت مس آذربایجان، گفت: ساختار پیشنهادی و اساسنامه این شرکت به شرکت ملی صنایع مس ایران تحویل شده و قرار است پس از بررسی حقوقی، به هیئت دولت ارجاع شده و بعد از تصویب ابلاغ شود.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص تاثیر استقلال مس سونگون و اختصاص حقوق دولتی آن به استان بر بودجه مصوب سالانه استان گفت: این دو موضوع ارتباطی به هم ندارند؛ چرا که معادن، قوانین و مقررات مشخصی دارند و از نظر قانونی باید برای منطقه هزینه شوند و قرار نیست تداخلی بین این اعتبارات و بودجه سالانه استان ایجاد شود.

خرّم گفت: همان‌طور که رئیس جمهور هم تاکید کردند از محل حقوق دولتی و مسئولیت اجتماعی معادن برای تکمیل زیرساخت‌های منطقه هزینه خواهد شد که تشکیل شرکت مس آذربایجان، به تسهیل این روند کمک می‌کند.

 

همچنین ببینید

نوار مرزی آذربایجان شرقی به مرز اقتصادی تبدیل می شود

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت‌های بی‌بدیل مرز ۲۴۱ کیلومتری استان با کشورهای همسایه، …