واقعیت‌های اقتصادی باید به مردم گفته شود

رئیس جمهور با تاکید بر این که توزیع عادلانه یارانه ها گامی برای کاهش فاصله طبقاتی است، گفت: اصلاح اقتصادی باید زودتر اتفاق می‌افتاد. اگر این کار یکی دو سال قبل انجام می‌شد، هزینه‌اش برای کشور خیلی کمتر بود و اگر ما نیز این کار را سال آینده انجام می‌دادیم، پرهزینه‌تر می‌شد.

ایرنا- حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم شامگاه دیروز (شنبه) در گفت وگوی مستقیم تلویزیونی با مردم با بیان اینکه گفت وگوی با مردم و با مردم بودن برای دولت مغتنم است، گفت: همه مدیران و دست‌اندرکاران دولت، همواره باید با مردم ارتباط داشته باشند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه نفس با مردم بودن و ارتباط برقرار کردن برکات بسیاری دارد، خاطرنشان کرد: این کار مسئول را در جریان امور از زبان مردم قرار می‌دهد. وقتی مسئولان در محلات، در میان مردم و اقشار و اصناف مختلف سخن را از نزدیک می‌شنوند، بسیار بهتر است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی تصریح کرد: هم در جلسات هیأت دولت و هم در جلسه شورای اداری استان‌ها، به همه استانداران و مدیران تاکید جدی بر برقراری ارتباط با مردم داشتم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره ارزیابی خود از اجرایی شدن نظام توزیع عادلانه یارانه‌ها تا به امروز که چه فرصت‌هایی را فراهم کرده و جلوی چه ضررهایی را توانست بگیرد، گفت: نسبت به مسأله هدفمند کردن و عادلانه کردن توزیع یارانه‌ها، باید نکاتی را اشاره کنم. دولت سوم شهریور سال ۱۴۰۰ در حالی فعالیت خود را آغاز کرد که در بودجه ۱۴۰۰ مبلغی به عنوان ارز ترجیحی برایمان باقی نمانده بود. آنچه بود در دولت گذشته هزینه شده بود.

رئیس جمهور ادامه داد: وقتی از مجلس خواستیم که مبلغی را به عنوان ارز ۴۲۰۰ تومانی در اختیار دولت قرار دهند یا اجازه دهند که از طریقی آن را برای مردم جبران کنیم، به فوریت لایحه ما در مجلس رأی ندادند و طبیعتاً همان موقع در همان تاریخی که درخواست کرده بودیم، شرایط اصلاح اقتصادی را آغاز می‌کردیم. در ابتدا زمینه‌ها و مقدمات کار را آماده نمی‌دیدیم، لذا هفت ماه را با اجازه‌ای که از مقام معظم رهبری داشتیم سپری کردیم. در ایام عید و ماه مبارک رمضان هم که امکان اجرای این طرح نبود تا اینکه بعد از ماه رمضان کار اصلاح اقتصادی را شروع کردیم.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در توضیح چند نکته در این زمینه گفت: نکته نخست اینکه باید در بودجه ۱۴۰۱ طبیعتاً به این الزام قانونی توجه می‌کردیم که آن ارزی که داریم ارز نیمایی و به اصطلاح ارز قریب به آزاد است و باید با این ارز کالاهای اساسی خریداری می‌شد و ارز ترجیحی مثل قبل در قانون قرار داده نشده بود. نکته دیگر اینکه شرایطی که در کشور داشتیم شرایطی بود که از این ارز، نادرست استفاده می‌شد. یعنی ارزی بود که استفاده آن برای سفره مردم نبود، بخشی از آن در سفره مردم بود ولی بخشی حتماً نبود. این را طبق نظر همه کارشناسان می‌گویم.

رئیس جمهور اظهار داشت: همه معتقد بودند بخشی از این ارز در سفره مردم قرار نمی‌گیرد و در دست دلال‌ها می‌چرخد و رانت و فساد به دنبالش است. این ارز را به جای اینکه باید در جهت تولید مورد استفاده قرار می‌دادیم، در جهت واردات کالا از آن استفاده می‌کردیم. باید ارز کشور، نقدینگی کشور به طرف تولید برود. هر چه نقدینگی به طرف تولید برود آثار اقتصادی آن و رشد اقتصادی برای کشور، حتمی است. از سوی دیگر ادامه این وضعیت فاصله طبقاتی ایجاد می‌کرد.

رئیس جمهور در مورد افزایش قیمت‌ها در بازار جهانی و تاثیر آن بر گرانی ها در کشورمان با اشاره به اینکه افزایش تورم جهانی است، گفت: در کشورهای دیگر دو مشکل سوخت و افزایش قیمت ها در کالای اساسی وجود دارد، اما در کشورمان مشکل سوخت نداریم و برنامه‌ای هم برای تغییر قیمت سوخت وجود ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به تداوم و تشدید برخی مشکلات کشور در صورت ادامه روند تخصیص ارز ترجیحی، مانند قاچاق کالا، افزود: پیش از اینکه در اردیبهشت‌ماه امسال بخواهیم طرح توزیع عادلانه یارانه‌ها را اجرا کنیم شاهد گرانی در کشور بودیم.

رئیس جمهور تاکید کرد: اصلاح اقتصادی باید در دولت قبل اتفاق می‌افتاد. اگر این کار یکی دو سال قبل انجام می‌شد، هزینه‌اش برای کشور خیلی کمتر بود و اگر ما نیز این کار را سال آینده انجام می‌دادیم، پرهزینه‌تر می‌شد. هزینه اصلاح اقتصادی برایمان روشن بود، اما هزینه الان از هزینه سال دیگر حتماً کمتر است و هزینه سال گذشته حتماً از امسال کمتر بود، اما در این زمینه اقدامی انجام نشد.

وی عنوان کرد: اجرای اصلاحات اقتصادی محصول اجماع همه مسئولان و دست‌اندرکاران بود تا این اصلاحات به قانون تبدیل شود. البته پیش از هر چیزی باید از مردم تشکر کنم چرا که بسیار با دولت همراهی کردند و در این همراهی باید حتماً بعد از خداوند متعال، سپاسگزار مردم باشم.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی ادامه داد: بارها گفته‌ام اتحادیه‌های صنفی و بخش‌هایی که قیمت کالا در اختیارشان است با مردم سخن بگویند، نه اینکه فقط دلیل داشته باشند برای قیمت‌گذاری، بلکه باید برای مردم تبیین کنند که علت گران شدن این کالا چیست.

رئیس جمهور گفت: با مجلس صحبت کردیم تا برخی از افزایش‌ها قیمت‌ها با توجه به اینکه امسال اصلاح اقتصادی انجام دادیم، در سال جاری انجام نشود و به تأخیر بیندازیم که چند عامل تورمی در یک سال اتفاق نیفتد.

رئیس جمهور ادامه داد: فقط در ۲۰ روز گذشته، ۲۹ هزار میلیارد تومان پرداخت کردیم. در هر ماه به طور متوسط ۱۲ تا ۱۳ هزار میلیارد تومان غیر از حقوق و دستمزد بابت سررسید اوراق پرداخت می‌کنیم که بابت هزینه‌هایی است که در این دولت انجام نشده و در دولت قبل انجام شده است. به هیچ وجه بحث تامین کسری بودجه مطرح نیست.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی اضافه کرد: مسأله کسری بودجه نیست. مسأله این است که باید اصلاح اقتصادی اتفاق می‌افتاد که در غیر این صورت با مشکلات بسیاری روبه رو می شدیم و بابت هر تأخیری در این قضیه هزینه‌های زیادی را باید پرداخت می‌کردیم.

رئیس جمهور همچنین در مورد مدیریت قیمت‌ها نیز تصریح کرد: هر گرانی باید منطق خود را داشته باشد. تفاوت بین ارز ترجیحی با ارز نیمایی یا ارز آزاد یا تأثیر مستقیم و غیرمستقیم آن بر رشد قیمت این محصولات یا برنج، روغن و کالاهای اساسی باید مشخص شود. بیش از این میزان، هرگز نباید اجناس گران شود. سازمان‌ها یا اتحادیه‌های صنفی باید بر قیمت‌ها نظارت کنند. سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده هم وقتی تولیدکننده‌ قیمت می‌دهد باید جزئیات را آنالیز و مشخص کند که قیمت برای چه افزایش یافته است. سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکنندگان باید همه موارد را به دقت ببیند و قیمت را مقطوع کند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد:‌ این‌که هر ساعتی هر شرکت یا هر تولیدکننده‌ای بخواهد یک قیمت برای کالای خود داشته باشد، به هیچ عنوان قابل قبول نیست و این امر باید از طرف اتحادیه‌های صنفی و مسئولان اقتصادی دنبال شود.

رئیس جمهور ادامه داد: وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی نیز باید کار را با قوت دنبال کنند و تبیین شود که هر گرانی باید دلیل خود را داشته باشد و دلایل نیز به مردم گفته شود. گرانی و تأثیر مستقیم و غیرمستقیم آن بر کالاها باید برای مردم تبیین شود. مردم در این مورد نیز همراهی خود را دارند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: این‌که کالایی گران شود و در کنار آن خدماتی که هیچ ربطی به آن ندارد افزایش یابد، قابل قبول نیست و طبیعتاً باید با این مورد از طرف سازمان های مربوطه برخورد شود و این سازمان ها باید به دستگاه‌های اجرایی کمک کنند. کنترل و ثبات قیمت‌ها در بازار شرط موفقیت طرح اصلاح اقتصادی است که آن را شبانه‌روز در دولت دنبال می کنیم.

رئیس جمهور اظهار داشت: یکی از فواید عادلانه سازی نظام یارانه ها ریشه‌کنی فقر مطلق است. با عادلانه سازی پرداخت یارانه ها وضعیت خانواده های فقیر تغییر کرده است.

رئیس جمهور با تاکید بر لزوم حمایت راهبردی از تولید گفت: اقتصاد باید به دست مردم اداره شود. وقتی کالای اساسی را دولت تهیه و توزیع کند، نهاده های دامی را خودش هم به دامدار بدهد، اشتباه است، باید دست بخش خصوصی را باز کنیم. دست دولت باید از سفره مردم کنار برود. بخش خصوصی و بازار باید این کارها را انجام بدهد و دولت هم نظارت و حمایت کند.

رئیس جمهور اظهار داشت: اصلاح اقتصادی یک گام ابتدایی و مقدماتی است، اصل کار آن سرمایه‌گذاری‌ها است که باید انجام شود تا رشد اقتصادی محقق شود.

وی در خصوص برخی اعتراضات نسبت به دهک‌بندی‌ها و نیز این سوال که ادامه پرداخت یارانه به‌صورت نقدی خواهد بود یا اختصاص کالا برگ الکترونیک گفت: کسانی که درخواست بررسی مجدد داشتند دو دسته هستند؛ یک عده کسانی بودند که اصلا یارانه دریافت نمی کردند و می‌گویند ما جا مانده‌ایم و واجد شرایط هم هستیم. این افراد حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر هستند که درخواست داشتند به وضعیت‌شان رسیدگی شود. وضعیت این افراد بررسی شده و به تعداد قابل توجهی از آنها یارانه پرداخت شده و تعداد کمی مانده که در حال بررسی است.

رئیس جمهور ادامه داد: دسته دوم کسانی هستند که می‌گویند ما یارانه می‌گرفتیم اما حالا قطع شده است. اینها هم معترض هستند. به اعتراضات تعداد قابل توجهی از این افراد رسیدگی شده و یارانه‌ به آنها اختصاص داده شده است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در مورد سرانجام وضعیت یارانه نان و دارو تصریح کرد: دارو باید به سمت بیمه‌ها برود، البته الان زیرساخت کشور در این زمینه کامل نیست. تا زیرساخت کامل شود به همین شکل فعلی که وجود دارد یارانه دارو پرداخت می شود و ارز ترجیحی دارو قطع نخواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با تاکید بر عدم تعییر قیمت بنزین، اظهار داشت: اگر قرار باشد کاری انجام شود ما با اطلاع دادن به مردم و تبیین و با تمهیدات آن را انجام می دهیم.

رئیس جمهور در پاسخ به پرسشی در مورد مشکلات مستاجران و افزایش قیمت اجاره بها، گفت: کشور ما نیازمند سالی یک میلیون مسکن است که در سال های گذشته باید ساخته می شد اما در شهر و روستاها  این کار انجام نشد و در واقع ما یک عقب‌ماندگی جدی در ساخت مسکن در کشور داریم.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: ساخت یک میلیون مسکن  در سال «نیاز کشور»، «وعده انتخاباتی» و «قانون مجلس شورای اسلامی» است. ساخت چهار میلیون مسکن در ۴ سال هم تصریح قانون و هم نیاز کشور است و اگر نسازیم در این زمینه عقب ماندگی‌ها تشدید می‌شود. بحمدالله الان در استان‌های مختلف با برنامه ریزی این موضوع دنبال می‌شود که وزیر راه و شهرسازی، مسئولان و استانداران گزارشات آن را به طور مستمر به مردم می‌دهند.

رئیس جمهور با اشاره به راه اندازی کریدورهای ریلی جدید گفت: سهم ایران در تجارت و ترانزیت منطقه بسیار بالا رفته و ارتباط با کشورهای عضو سازمان شانگهای، گروه بریکس و اکو در این زمینه برای ما مهم است. فقط در سه ماهه اول امسال ۲۰ درصد رشد مبادلات تجاری داشته‌ایم. باید در زمینه تجارت با کشورهای همسایه و منطقه به سهمی که در شأن ملت ایران است، برسیم. در زمینه صادرات نفتی هم به رغم تهدیدات و تحریم‌های دشمن، امروز در شرایط خوبی هستیم و ان‌شاءالله شرایط بهتری را هم در پیش خواهیم داشت.

وی درباره سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران نیز اظهار کرد: سیاست ما رفع تحریم هاست. طرف مقابل باید به تعهدات خود بازگردد. ما مسیر خنثی سازی تحریم ها را دنبال می کنیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: قرارگاهی به ریاست معاون اول این کار را دنبال می کند. قطعنامه علیه ایران در شورای حکام و در وسط مذاکرات اقدام نادرستی بود. آژانس بین المللی انرژی اتمی ۱۵ بار تایید کرده بود که انحرافی در فعالیت هسته ای ایران وجود ندارد. مجموعا در سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران، کار مذاکرات  دنبال می شود ما بنای تعطیلی مذاکره را نداریم اما ازمواضع خود عقب نشینی نمی کنیم.

رییس قوه تاکید کرد: از شرایط پرداخت حقوق ها اطلاع دارم و دنبال رفع بی عدالتی هستم. دنبال عادلانه سازی حقوق کارکنان، کارگران و بازنشستگان هستیم، ولی توجه ما به حقوق همه است. این کار باید به نحوی انجام شود که هزینه های دولت افزایش نیابد، زیرا آثار تورمی در پی خواهد داشت. حقوق همه اقشار مورد توجه دولت است. همه باید از حقوق مناسب برخوردار باشند و دولت هم پرهزینه نباشد. رفع مشکل همه اقشار مورد توجه دولت است.

حجت الاسلام والمسلمین رییسی در پایان این گفت‌وگو اظهار داشت: دولت از نقد رنجیده نمی شود. ما دولت صادق الوعد هستیم و انتقاد همراه با پیشنهاد را برای خود مغتنم می دانیم.

 

همچنین ببینید

نوار مرزی آذربایجان شرقی به مرز اقتصادی تبدیل می شود

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت‌های بی‌بدیل مرز ۲۴۱ کیلومتری استان با کشورهای همسایه، …