زلزله شدید دیشب مناطق مرزی ایران با ترکیه، آذربایجان و عراق را لرزاند

 

زمین لرزه‌ای به قدرت ۵٫۹ ریشتر در حوالی شهرستان خوی در آذربایجان‌غربی روی داد که در تعدادی از شهرهای آذربایجان‌شرقی از جمله جلفا، مرند و تبریز هم به خوبی احساس شد.

ایرنا- مرکز لرزه نگاری دانشگاه تهران، کانون این زمین لرزه را در شش کیلومتری خوی و ۳۰ کیلومتری ایواوغلی اعلام کرد.

به گزارش مرکز لرزه‌نگاری اروپا، این زمین لرزه شدید در پنج کشور ایران، ترکیه، عراق، ارمنستان و جمهوری آذربایجان نیز احساس گردید.

مکان دقیق این زمین لرزه در طول جغرافیایی ۹۰/۴۴ درجه و عرض جغرافیایی ۵۹/۳۸ درجه گزارش شده است.

اطلاعات دریافتی از مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران حاکی از آن است که تاکنون ۱۲ پس لرزه مناطق تحت تاثیر زلزله ۹/۵ ریشتری را لرزانده که ۷/۳ ریشتر بزرگی داشته است.

استاندار آذربایجان‌غربی در خصوص آخرین آمار مصدومان زلزله ۹/۵ ربشتری رخ داده در شهرستان خوی گفت: این حادثه ۶۶۴ مصدوم و سه فوتی داشته است.

محمدصادق معتمدیان در جلسه مدیریت بحران اظهار کرد: ۳۰ نفر از مصدومان زلزله خوی در بیمارستان این شهرستان بستری و ۳۴ نفر نیز به مراکز درمانی شهرستان سلماس اعزام شده‌اند.

وی‌ افزود: زلزله خوی سبب آسیب رسیدن ۲۰ تا ۵۰ درصدی به واحدهای مسکونی در ۷۰ روستا شده است.

استاندار آذربایجان غربی یکی از دلایل تخریب بالای زلزله خوی در مقایسه با زلزله‌های مهر و دی ماه این شهرستان را عمق کم و طولانی بودن لرزه‌ها عنوان کرد و ادامه داد: برق بیش از ۳۰ روستا بر اثر زلزله قطع شده بود که وصل شده و خدمات رسانی در این رابطه ادامه دارد.

معتمدیان با تاکید بر ضرورت مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی در شهرستان خوی، اضافه کرد: هیچکدام از واحدهای مسکونی مقاوم سازی شده، آسیبی ندیده است.

وی با بیان اینکه دولت تمامی تلاش خود را برای ارائه خدمات به زلزله زدگان به کار گرفته است، یادآور شد: تسهیلات حمایتی لازم به زلزله زدگان ارائه می‌شود.

همچنین وزیر کشور گفت: مقاوم سازی ۱۶ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی آسیب دیده از زلزله شهرستان خوی در دستور کار قرار دارد.

احمد وحیدی در سفری که به خوی برای بازدید از مناطق زلزله زده داشت، اظهار کرد: دولت عزم جدی برای ارائه خدمات به زلزله زدگان و مقام سازی واحدهای مسکونی این منطقه دارد.

وی با درخواست از رسانه‌ها برای ارائه توصیه‌های لازم به زلزله زدگان، افزود: رسانه‌ها باید در حفظ آرامش مردم و جلوگیری از وارد شدن استرس به آنان برای تسریع در خدمات رسانی تلاش کنند.

وحیدی در رابطه با ارائه تسهیلات حمایتی به زلزله زدگان، گفت: بسته‌های تسهیلاتی شهری و روستایی در این راستا در حال بررسی است تا حمایت لازم از زلزله زدگان به عمل آید.

از سوی دیگر، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از آماده سازی و ارسال  ۳۱ هزار و ۳۰۰ قلم کالا امدادی با وزن ۴۱۷ تن شامل چادر اسکان، پتو، موکت و بسته غذایی به منطقه زلزله زده خوی خبر داد.

بابک محمودی گفت: دو هواپیمای امدادی از فرودگاه مهرآباد و تعدادی کامیون از استان‌های آذربایجان شرقی، گیلان، زنجان، اردبیل، قم، همدان، مازندران، قزوین، مرکزی و  تهران عازم شهرستان زلزله زده خوی شدند.

وی افزود: مجموع وزن این اقلام ۴۱۷ تن است و در صورت نیاز منطقه در ساعات آینده این اقلام افزایش می‌یابد.

محمودی ادامه داد: از این میزان ۷۰ تن به صورت هوایی و الباقی از طریق جاده‌های زمینی در حال انتقال به منطقه است که ۲۷۰ تن از آن را چادرهای اسکان اضطراری تشکیل می‌دهد.

رئیس سازمان امداد و نجات تاکید کرد: این اقلام، ارسالی از استان‌های مذکور است و اقلام امدادی موجود در انبارهای آذربایجان‌غربی که در حال توزیع در بین مردم است در این آمار لحاظ نشده است.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان شرقی نیز با اشاره به این که زلزله خوی در این استان نیز احساس شد، گفت: بر اثر لرزش این زلزله در آذربایجان غربی تاکنون خسارتی مالی یا جانی در شهرهای استان گزارش نشده است.

محمد هنربر اظهار کرد: گروه های عملیاتی اورژانسی و جمعیت هلال احمر آذربایجان شرقی برای امدادرسانی به استان مجاور در حال آماده باش به سر می‌برند و تاکنون سه گروه امدادی و پنج گروه واکنش سریع به خوی و بخش مرکزی آذربایجان غربی اعزام شده است.

وی افزود: به محض اعلام نیاز به امدادرسانی یا کمک از جانب گروه های عملیاتی آذربایجان‌شرقی گروه‌های دیگری آمادگی کمک به مردم آسیب‌دیده احتمالی یا زلزله زده استان مجاور را دارند.

 

همچنین ببینید

نوار مرزی آذربایجان شرقی به مرز اقتصادی تبدیل می شود

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت‌های بی‌بدیل مرز ۲۴۱ کیلومتری استان با کشورهای همسایه، …