ایران به قطب طراحی و ساخت نیروگاه های اتمی تبدیل می شود

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: باید بتوانیم در افق سال‌های آینده، کشور را تبدیل به یکی از قطب‌های ساخت و طراحی نیروگاه‌های اتمی کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان- محمد اسلامی در جریان افتتاح پروژه پرتودهی گاما در بناب گفت: امروز دنیا با بحران مواد سوختی و سوخت مواجه شده است و تقریباً تمامی کشورها به ویژه کشورهای اروپایی همه به احداث نیروگاه‌های اتمی روی آوردند و ما یک غفلت چندین ساله در این زمینه داریم و باید بتوانیم با اجرای این برنامه در افق سال‌های آینده، کشور را تبدیل به یکی از قطب‌های ساخت و طراحی نیروگاه‌های اتمی کنیم.

اسلامی تاکید کرد: موضوعی که برای ما بسیار حائز اهمیت است این است که بتوانیم کاربردهای فناوری هسته‌ای را به صورت روز افزون در کشور گسترش دهیم. در موضوع تولید برق هسته‌ای که یکی از نیازهای کشور است هدف گذاری ۲۰ ساله را در نظر گرفتیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: برنامه گسترده‌ای داریم که در گام اول ظرف سه سال کشور را با نصب تجهیزات سامانه گاما پوشش دهیم.

اسلامی تصریح کرد: به لطف الهی در سال اول دولت، برنامه‌ریزی برای توسعه کاربرد پرتوها در دستور کار قرار گرفت. سند جامع توسعه در سطح کشور مطالعه و طراحی شد و در دستور کار قرار گرفت. بر اساس این سند ۱۲ نقطه در کشور شناسایی شد که بتواند در حوزه کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: ما تنها یک سیستم پرتودهی داشتیم که در این منطقه مورد استفاده بخش محدودی قرار داشت و با خلاقیت و نوآوری که انجام شد، همکاران ما متعهدانه و غیرتمندانه توانستند نسبت به طراحی یک سیستم واقعی پرتابل پیشرفته اقدام کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: اولین نمونه بومی، به زودی در اولین سایت در یکی از استان‌های کشور نصب و راه اندازی خواهد شد. ظرفیت سازی خط تولید این سامانه پرتودهی گاما در مرکز بناب ایجاد شده است.

لازم به ذکر است نخستین سامانه پرتودهی چندمنظوره گاما با حضوررئیس سازمان انرژی اتمی در بناب به‌ بهره‌برداری رسید.

سامانه پرتابل پرتودهی گاما که در نخستین شهرک فناوری‌های پرتودهی کشور در مجموعه بناب در استان آذربایجان‌شرقی ساخته شده است، با حضور اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس انرژی اتمی ایران، سید پژمان شیرمردی، معاون سازمان انرژی اتمی و مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها، جمعی از مسؤولان استان آذربایجان‌شرقی و مدیران ارشد سازمان انرژی اتمی افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

این سامانه می‌تواند با پرتودهی محصولات فله‌ای غلات و حبوبات در دُزهای پایین؛ نسبت به گندزدایی، کنترل جوانه‌زنی و کاهش آفات انباری به منظور افزایش انبارمانی از طریق کاهش بار میکروبی و نابودی میکروارگانیسم‌های آلوده و نابود‌کننده مواد غذایی مورد استفاده قرار گیرد.

محصولات قابل پرتودهی از سوی این سامانه شامل حبوباتی نظیر نخود، لپه، عدس، لوبیا و نیز گندم و برنج می‌شود، همچنین می‌توان از سامانه پرتابل پرتودهی گاما برای خشکباری مانند گردو، بادام، پسته، فندق و … استفاده کرد.

از جمله مزایای استفاده از پرتودهی در صنایع غذایی می‌توان به کاهش آلودگی‌های میکروبی، قارچی و انگلی انواع محصولات غذایی، حفظ بهتر مواد و ارزش تغذیه‌ای و کیفیت حسی مواد غذایی، تثبیت کیفیت مواد غذایی به مدت طولانی، جلوگیری از ضایعات و هدررفت درصد زیادی از محصولات غذایی همچنین عدم آلودگی محصول و محیط زیست اشاره کرد.

نخستین شهرک فناوری‌های پرتوی کشور در زمینی به مساحت ۵۰ هکتار در شهرستان بناب احداث شده است.

همچنین ببینید

امروز پیکرهای مطهر ۵ شهید گمنام در آذربایجان شرقی تشییع و خاکسپاری می شوند

امروز(شنبه) راس ساعت ۱۰ صبح پیکر مطهر پنج شهید گمنام دوران دفاع مقدس از طریق …