رتبه اول آذربایجان‌شرقی در ذخایر معدنی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه این استان با هشت میلیارد تن رتبه اول ذخایر معدنی در کشور را دارد، گفت: تا کنون کمتر از ۱۰ درصد از این ذخایر کشف شده است.

ایرنا- صابر پرنیان با بیان اینکه آذربایجان شرقی ظرفیت خوبی در زمینه صنعت، معدن و تجارت دارد که نیازمند استفاده بهینه در راستای توسعه اقتصادی، خلق ثروت و اشتغالزایی است، اظهار کرد: ما نتوانسته ایم بدنه علمی و فنی را به بدنه سنتی صنعت وصل کنیم و باید دانشگاه کمک کند تا این ارتباط شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه طرح فرآوری معدن در استان وجود ندارد، افزود: کشورهای منطقه هفت بار در معدن اکتشاف کرده و تا لایه های بسیار زیرین کشف شده نیز نفوذ می کنند اما ما حتی یک بار نیز نمی توانیم اکتشاف کنیم.

رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی با اشاره به دو هزار و ۵۶۰ طرح صنعتی در دست اجرا در استان گفت: ۸۰۰ طرح در مرحله نصب ماشین آلات است و به زودی افتتاح می شوند.

وی افزود: برای اجرای ۲۷ مگا پروژه و ۱۸۵ طرح مهم صنعتی در آذربایجان شرقی بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام می شود که تولید روزانه ۱۰۰۰ تن روغن خوراکی از جمله این طرح ها است.

پرنیان از صدور دو هزار و ۱۰۰ پروانه سرمایه گذاری در حوزه صنعت در یک سال گذشته خبر داد و گفت: در حوزه خدماتی نیز ۴۰۰۰ پروانه صادر شده است که میانگین روزی ۱۳ پروانه می باشد.

وی معدن مس سونگون را بزرگ ترین معدن مس با ظرفیت عظیم سرمایه گذاری دانست و افزود: در چهار سال آینده ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در این بخش انجام می شود که انقلابی در حوزه صنایع پایین دستی مس محسوب می شود.

رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی با بیان اینکه این استان در حوزه صادرات رتبه پنجم کشوری را دارد و قابلیت های بسیاری در زمینه صادرات در استان وجود دارد، خاطرنشان کرد: آذربایجان شرقی قطب صنایع غذایی است که نیازمند برندسازی است؛ در شهر تبریز شکلاتی با یک چهارم قیمت شکلات سوئیس تولید می شود که از نظر مرغوبیت بهتر از آن شکلات می باشد.

پرنیان با بیان اینکه دولت نتوانسته پابه پای بخش خصوصی حرکت کند چرا که ۹۰ درصد مراجعات ما برای توسعه در بخش خصوصی است، گفت: ۲۰ سال پیش شیشه را به صورت حواله ای دریافت می‌کردیم ولی امروز بزرگ ترین کارخانه دانش بنیان شیشه‌های تک آسیا در تبریز است.

همچنین ببینید

نوار مرزی آذربایجان شرقی به مرز اقتصادی تبدیل می شود

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت‌های بی‌بدیل مرز ۲۴۱ کیلومتری استان با کشورهای همسایه، …