دستور رئیس‌جمهور برای کمک به زلزله‌زدگان خوی

رئیس جمهور در گفت‌وگوی تلفنی با استاندار آذربایجان غربی بر اتخاذ تمهیدات لازم برای تامین سرپناه مناسب زلزله‌زدگان این استان پیش از آغاز فصل سرما تاکید کرد.

صدا و سیما- حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در گفت‌وگوی تلفنی با استاندار آذربایجان غربی، ضمن استماع گزارش آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده این استان، دستورات لازم را برای تسریع در فرآیند امداد و اسکان موقت مردم حادثه‌دیده صادر کرد.

رئیس جمهور در این تماس تلفنی دستگاه‌های امدادی را مکلف کرد با همه توان و ظرفیت موجود در استان آذربایجان غربی، برای رفع نیاز‌های فوری زلزله‌زدگان بکوشند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی به استاندار آذربایجان غربی دستور داد، پس از اسکان موقت آسیب‌دیدگان زلزله، تمهیدات لازم برای آغاز بازسازی یا بهسازی مسکن زلزله‌زدگانی که محل سکونت آن‌ها دچار آسیب شده است، در اسرع وقت و پیش از فرارسیدن فصل سرما در دستور کار قرار گیرد.

رئیس جمهور از اهتمام جدی دولت برای رسیدگی به امور مناطق زلزله‌زده خبر داد و گفت: مردم منطقه دولت را در کنار خود بدانند و اطمینان داشته باشند که دولت تا زمان رفع مشکل همه مردم و زلزله‌زدگان، در کنار آن‌ها خواهد ماند.

از سوی دیگر مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی با اشاره به خسارت وارده به ۴۶۷ واحد مسکونی در زلزله شهرستان خوی، گفت: از واحدهای آسیب دیده برای شروع عملیات تعمیر و نوسازی بازدید می‌شود.

جعفر برزگر با بیان اینکه ۲۲ واحد مسکونی در زلزله این شهرستان بطور کامل تخریب شده است، افزود: ۹۰ واحد مسکونی نیز به دلیل تخریب بالای ۵۰ درصد نیاز به نوسازی دارد که در مجموع ۱۱۲ واحد مسکونی نوسازی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ۳۵۵ واحد در این شهرستان نیاز به تعمیرات دارند، اظهار کرد: ۱۱۱ واحد تعمیری مربوط به شهر دیزج دیز و ۲۴۴ واحد نیز مربوط به ۱۲ روستای حادثه دیده خوی است.

برزگر با بیان اینکه از اولین ساعات وقوع زلزله، همکاران بنیاد مسکن در مناطق حادثه دیده حضور دارند، ادامه داد: ۳۰ اکیپ ارزیابی پس از وقوع زلزله فورا به منطقه اعزام شده اند.

وی اضافه کرد: ۱۲ روستا در شعاع پنج کیلومتری کانون زلزله قرار گرفته و ارائه خدمات به این مناطق آسیب دیده در دستور کار بنیاد مسکن قرار دارد.

برزگر از ثبت بیش از یک هزار تقاضا برای بازدید واحدهای مسکونی طی یک روز در بنیاد مسکن شهرستان خوی خبر داد و یادآور شد: بازدید از این واحدها توسط کارشناسان به زودی آغاز می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه شهرستان خوی دارای ۲۸ هزار مسکن روستایی است، گفت: ۱۴ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن روستایی مقاوم‌سازی شده است؛ نقطه جالب اینکه هیچکدام از واحدهای مسکونی مقاوم سازی شده، در این زمینه لرزه آسیب جدی ندیدند.

وی به مقاوم سازی بیش از ۴۷ درصد واحدهای مسکن شهری زیر ۲۵ هزار نفر اشاره کرد و افزود: از شش هزار ۳۰۰ واحد مسکونی در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر شهرستان خوی، بیش از دو هزار و ۹۸۰ واحد توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مقاوم سازی شده است.

همچنین ببینید

نوار مرزی آذربایجان شرقی به مرز اقتصادی تبدیل می شود

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت‌های بی‌بدیل مرز ۲۴۱ کیلومتری استان با کشورهای همسایه، …