احیای دریاچه ارومیه به اعتبار نیاز دارد

 

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: برای احیای دریاچه ارومیه مشارکت مردم و تامین اعتبار نیاز است و باید به زودی اعتبارات جدیدی برای احیای دریاچه در نظر گرفته شود.

ایرنا- حجت الاسلام والمسلمین سید محمدرضا میرتاج الدینی در نشست اعضای هیئت تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه با مسئولان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه ۲۷ راهکار برای حل بحران دریاچه ارومیه طراحی شده است، گفت: همه این برنامه ها نیازمند اعتبار است.

جبارعلی ذاکری معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه دولت سیزدهم برای احیا و جلوگیری از خشک شدن دریاچه ارومیه اقدامات مناسبی را برنامه ریزی و آغاز کرده است، افزود: طرح انتقال پساب تصفیه خانه فاضلاب تبریز از اقدامات موثر در این باره است.

علی علیزاده عضو هیئت تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از ستاد احیای دریاچه ارومیه و نماینده مردم دامغان با تاکید بر اینکه برخی مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه در سال‌های نخست در نجات دریاچه بسیار موثر بوده است، گفت: باید در برخی مصوبات قدیمی برای تداوم حیات دریاچه بازنگری شود.

پرویز اوسطی عضو هیات تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از ستاد احیای دریاچه ارومیه و نماینده مردم قروه با اعلام اینکه در این بازدید مشخص شد که آذربایجان شرقی به بیشتر تعهدات خود در زمینه احیای دریاچه ارومیه عمل کرده است، افزود: باید در ساختار ستاد احیا به آذربایجان شرقی میدان عملی بیشتری داده شود.

جعفر راستی نایب رئیس هیئت تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از ستاد احیای دریاچه ارومیه و نماینده مردم شبستر هم گفت: تا بهمن ماه، فاز اول تونل انتقال کانی سیب به دریاچه با انتقال سالانه ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب افتتاح می‌شود.

حوضه آبریز دریاچه ارومیه با مساحت ۵۱ هزار و ۸۷۶ کیلومترمربع یکی از ۶ حوضه آبریز اصلی کشور است که روند خشکیدن و کاهش تراز آبی آن از اواخر دهه ۷۰ آغاز شد و سالانه ارتفاع آن حدود ۴۰ سانتی متر کاهش یافته است.

دریاچه ارومیه امسال با کاهش ۳۹ درصدی تا به امروز، وضعیت نامناسبی را تجربه می‌کند که بهره‌برداری از طرح‌های انتقال آب به دریاچه از قبیل انتقال پساب تصفیه شده تبریز، ارومیه و انتقال آب از تونل ۳۶ کیلومتری کانی سیب، می‌تواند بارقه‌های امید برای احیای دریاچه را زنده نگه دارد.

همچنین ببینید

نوار مرزی آذربایجان شرقی به مرز اقتصادی تبدیل می شود

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت‌های بی‌بدیل مرز ۲۴۱ کیلومتری استان با کشورهای همسایه، …