هشدار! آماده‌باش در سراسر کشور

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر از جان باختن ۵۳ نفر و مفقود شدن ۱۶ نفر در سیلاب‌های اخیر کشور خبر داد.

ایرنا- مهدی ولی پور  گفت: از ابتدای مرداد ۲۱ استان کشور تحت تاثیر سیلاب بودند. در حوادث اخیر ۵۳ نفر از هموطنانمان جانشان را از دست دادند و ۱۶ نفر نیز مفقود داریم.

ولی پور افزود: در استان‌های تهران، مازندران، مرکزی، سیستان وبلوچستان، کرمان و چهارمحال و بختیاری هموطنان فوت کردندو بیشترین تلفات در استان تهران در امامزاده داوود و منطقه زرین دشت فیروزکوه بوده است.

وی گفت: در این مدت سه هزار نفر اسکان اضطراری داشتیم و بیش از ۱۳۰۰ نفر هم از حوادث مختلف نجات پیدا کرده و به نقاط امن منتقل شدند و جمعا ۱۷ هزار و ۶۳۸ نفر در کشور در طول یک هفته گذشته از خدمات امدادی بهره مند شده اند.

رئیس جمعیت هلال‌احمر نیز هشدار داد: موضوع سیل مانند زلزله نیست و از قبل به مردم هشدار داده می‌شود، بنابرین انتظار می‌رود مردم بیشتر هوشیار باشند و به هشدارها توجه کنند.

کولیوند گفت: ۳۸۵ نقطه از کشور، ۲۰ استان، ۱۱۱ شهرستان و ۲۹ محور مواصلاتی متاثر از سیلاب است و تا کنون در جریان این سیلاب‌ها ۵۳ نفر جان خود را از دست داده و ۱۶ نفر همچنان مفقود هستند.

وی ادامه داد: بیشترین آسیب متاثر از سیلاب در کشور در استان تهران بوده است. امام‌زاده داوود در غرب استان و شهرستان فیروزکوه و دماوند در شرق به خصوص منطقه زرین دشت و روستای آتشان‌ بیش از نقاط دیگر آسیب دیده‌اند.

کولیوند با اشاره به تداوم عملیات جست‌وجو و نجات گفت: عملیات جست‌وجو در کن و امامزاده داوود به مرحله آخر رسیده اما در فیروزکوه همچنان ادامه دارد.

رئیس جمعیت هلال احمر از امدادرسانی سه هزار نجاتگر و امدادگر این جمعیت در مناطق سیل زده سراسر کشور خبر داد و گفت: عملیات پاسخ به این سانحه دشوار و پیچیده بوده اما خوشبختانه موفقیت‌های زیادی حاصل شده است. به عنوان نمونه مردی ۴۰ ساله در امامزاده داوود بعد از ۱۶ ساعت در رودخانه پایین دست توسط امدادگران نجات یافت و جان سالم به در برد.

وی ادامه داد: افراد زیادی از مکان‌های ناایمن به محل های ایمن منتقل شدند و اسکان اضطراری برای تعداد زیادی از خانوارها در چادرهای هلال احمر فراهم شده‌ است. همچنین اقلام غذایی و زیستی بدون کاستی در حال توزیع در میان متاثرین است.

کولیوند پیرامون وضعیت امدادرسانی در شهرستان فیروزکوه گفت: متاسفانه به دلیل ریزش کوه در این شهر، دسترسی به راه‌های مواصلاتی و خدمت رسانی با موانع دشواری روبرو بود.

رئیس جمهور با توجه به بارش های پیش رو و احتمال سرریز شدن سدها و آب بندها، به وزرا و استانداران دستور داد تمام امکانات خود را برای مواجهه با سیل بسیج کنند.

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی تاکید کرد: ضروری است استانداران با همه امکانات موجود به مناطق سیل زده در استان خود یا به استان های معین و همجوار امدادرسانی کنند.

وی همچنین با توجه به بارش های پیش رو و احتمال سرریز شدن سدها و آب بندها، استانداران سراسر کشور و دستگاه‌های مرتبط را موظف کرد اقدامات و تدابیر لازم را برای پیشگیری از بروز خسارات در دستور کار قرار دهند.

معاون اول رئیس جمهور نیز گفت: گزارشی از برآورد خسارات سیل در جلسه هیئت وزیران ارائه خواهد شد تا تصمیمات لازم برای جبران خسارات اتخاذ شود.

محمد مخبر پس از بازدید میدانی از مناطق سیل‌زده فیروزکوه گفت: باید تدابیر و تمهیداتی برای پیشگیری از بروز خسارت در حوادث طبیعی اندیشیده شود تا شاهد آسیب و صدمات ناشی از اینگونه حوادث نباشیم.

معاون اول رئیس جمهور افزود: برآورد و گزارش میزان خسارت باید تکمیل و نهایی شود و با توجه به اینکه شماری از ساکنین منطقه مفقود هستند، هنوز تعداد دقیق جانباختگان نیز مشخص نیست.

مخبر با تاکید بر اینکه دولت مصمم است به قید فوریت مشکلات و مسائل پیش روی امدادرسانی مرتفع شود، تصریح کرد: بدلیل مسدود بودن جاده‌ها، موانعی بر سر راه امدادرسانی وجود داشت که خوشبختانه با بسیج امکانات این موانع در حال برطرف شدن است.

وی از نیرو‌های امدادی بخاطر کمک و امدادرسانی به موقع قدردانی کرد و گفت: انصافاً همه گروه‌های امدادی و نیرو‌های امداد و نجات از ابتدای وقوع سیل پای کار بودند و برای کمک به سیل‌زدگان تلاش کردند.

همچنین وزیر کشور با اشاره به هشدار‌های سازمان هواشناسی در خصوص احتمال وقوع سیل در استان‌های کشور، گفت: لازم است برای حفظ سلامتی از هر گونه حضور در مسیر و مجاورات رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری شود.

احمد وحیدی درباره وضعیت امدادرسانی به سیل‌زدگان در کشور گفت: طی روز‌های اخیر نزدیک به ۱۸ استان با سیل درگیر بودند و در این میان استان‌های مازندران، گیلان، البرز، مرکزی، اصفهان، یزد و تهران از جمله استان‌هایی بودند که بیشترین درگیری را با این بلای طبیعی داشته اند.

وی با اشاره به اینکه به لطف خدا و همت مردم و دستگاه‌ها مدیریت خوبی صورت گرفت؛ گفت: به عنوان مثال در استان یزد که معمولا ۴۰ میلی‌متر در سال بارش دارد، در سیل نزدیک به ۷۵ میلی‌متر بارندگی داشت که حجم بسیار بزرگی است.

وحیدی با بیان اینکه در چند منطقه مانند امامزاده داوود، فیروزکوه و یزد مقداری بیشتر مشکل داشتیم، گفت: البته در حال حاضر در یزد در چند نقطه آبگرفتگی داریم و باید به سرعت آن را برطرف کنیم. به ویژه در بافت تاریخی که اهمیت ویژه‌ای دارد که این اقدامات در حال انجام است.

وی با اشاره به وضعیت امدادرسانی در استان‌های سیل‌زده، گفت: امدادرسانی گسترده است و در همه مناطق استانداران، فرمانداران، بخشداران و دهیاران، هلال احمر، نیرو‌های نظامی، سپاه، ارتش، نیروی انتظامی، اورژانس، گروه‌های مردمی و … فعالیت بسیار خوبی دارند و تقریبا بسیج گسترده‌ای در همه مناطق داریم.

وزیر کشور اضافه کرد: عزیزان راهداری در راه‌ها فعالیت دارند تمام کشور هم در هشدارباش قرار دارد و بسیج ظرفیت‌ها برای همه مناطق انجام شده است. مدیریت به رغم این حجم بالای بارش که بیش از چیزی که پیش‌بینی شده بود، بارندگی داشتیم، خوب بود.

وحیدی گفت: امیدواریم مردم هم رعایت کنند و در مجاورت رودخانه‌ها و مراکزی که احتمال سیل در آن‌ها وجود دارد قرار نگیرند در برخی مناطق رانش کوه هم داشته‌ایم. به عنوان مثال در فیروزکوه در مرزداران که یک روستا است، مشکل ما بیشتر رانش کوه بود که مردم اذیت شدند. باید مردم در روز‌هایی که حساسیت وجود دارد، مراقبت کنند.

وی در پایان گفت: به همه مناطق هشدارباش داده شده، امکانات تا حد زیادی گردآوری شده، مدیران مستقر و پای کار هستند و امیدواریم با مدیریت مناسب کمترین خسارت را به مردم و اموال آن‌ها داشته باشیم.

 

همچنین ببینید

امروز پیکرهای مطهر ۵ شهید گمنام در آذربایجان شرقی تشییع و خاکسپاری می شوند

امروز(شنبه) راس ساعت ۱۰ صبح پیکر مطهر پنج شهید گمنام دوران دفاع مقدس از طریق …