توسعه روستاها به راهبردهای کلان نیاز دارد

استاندار آذربایجان شرقی، روستاها را مبدأ و منشأ توسعه خواند و گفت: بی‌توجهی به ظرفیت روستاها در تدوین برنامه‌های توسعه‌ای، بسیاری از برنامه‌ریزی‌های کلان را با مشکل مواجه می‌کند.
فارس – محمدرضا پورمحمدی در مراسم گرامیداشت روز دهیاری که به صورت ارتباط تصویری با فرمانداران، بخشداران و دهیاران منتخب استان برگزار شد، با اشاره به اهمیت روستا در فرآیند توسعه، اظهار داشت: توسعه روستایی همواره از اهداف مهم دولت تدبیر و امید بوده و باوجود تمام مشکلات و محدودیت‌ها، دولت از هیچ تلاشی در این زمینه فروگذار نکرده است.
وی، با ابراز خرسندی از تدوین برنامه‌های کاربردی برای رفع مشکلات روستاهای استان توسط معاونت هماهنگی امور عمرانی و دفتر امور روستایی استانداری، گفت: گزارش عملکرد این حوزه، باعث دلگرمی مسئولان و دلسوزان واقعی استان و مایه سرخوردگی بدخواهان است.
پورمحمدی افزود: با وحدت و همدلی موجود در استان، کارهای بسیار خوب و ارزشمندی در حال اجراست که باید با تمام توان و با رویکرد توسعه متوازن، ادامه داشته باشد.
استاندار آذربایجان شرقی بر تدوین راهبرد خاص برای توسعه استان تاکید کرد و افزود: در این راهبرد، روستاها مبدأ و منشأ اصلی توسعه هستند و غفلت از ظرفیت آنها، تمام برنامه‌ریزی‌های کلان توسعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
وی با اشاره به تغییر الگوهای توسعه در کشور، بر استفاده از یافته‌های جدید علمی در تدوین برنامه‌های توسعه‌ای تأکید کرد و گفت: جامعه امروز ما نیازمند تدوین راهبرد کلان در توسعه روستایی است که رویکرد آن تلاش برای مهاجرت معکوس به روستاهاست.
پورمحمدی با بیان اینکه استفاده از روش‌های غلط در تدوین الگوهای توسعه روستایی، مانع تحقق این امر خواهد شد، افزود: اکنون زمان فعالیت‌های مولد اقتصادی در روستاهاست و توسعه همزمان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در روستاها باید مورد توجه دستگاه‌های مسئول، قرار گیرد.
وی، ایجاد اشتغال در روستاها را یکی از برنامه‌های اصلی توسعه در استان دانست و ادامه داد: اشتغال پایدار روستایی، می‌تواند هدف مهاجرت معکوس به روستاها را تحقق بخشد و این یکی از مطالبات اصلی روستاییان است.
پورمحمدی از اهتمام خیران استان در راستای ایجاد اشتغال برای جوانان روستایی و تبدیل روستاها به مراکز کار و تلاش قدردانی کرد و گفت: خیران یاری‌گر دولت در ایجاد اشتغال برای جوانان بخصوص در مناطق محروم هستند.
استاندار آذربایجان شرقی همچنین با تاکید بر مقاوم‌سازی و بهسازی خانه‌های روستایی در استان، گفت: توجه به این موضوع باعث شد که در زلزله اخیر شهرستان‌های میانه و سراب، شاهد کمترین میزان تلفات باشیم؛ وگرنه عمق حادثه بسیار وحشتناک‌تر از حد تصور بود.
وی به مشکلات ناشی از شیوع کرونا در برخی از شهرستان‌های استان نیز اشاره کرد و خواستار توجه جدی مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پرهیز از هرگونه سفر غیرضروری شد.

همچنین ببینید

نوار مرزی آذربایجان شرقی به مرز اقتصادی تبدیل می شود

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت‌های بی‌بدیل مرز ۲۴۱ کیلومتری استان با کشورهای همسایه، …