شرایط کشور روز به روز بهتر می‌شود

رئیس جمهور با اشاره به مخالفت‌های صهیونیست، ارتجاع و تندروهای آمریکا با توافق برجام، گفت: ایران ثابت کرد کشوری صلح طلب است.
ایسنا- حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در جلسه هیات دولت، با اشاره به سالروز نهایی شدن توافق برجام، اظهار کرد: ایران کشوری صلح‌طلب است و ما نشان دادیم پروژه آمریکا علیه ایران بی‌اساس است. البته از آغاز حرکت برای توافق برجام مثلث شومی شامل صهیونیست، ارتجاع و تندروهای آمریکا مخالف بودند و همه تلاش‌ آنها این بود که چنین توافقی به نتیجه نرسد.
وی بیان کرد: بعد از این‌که ایران و دوستان ایران از سال ۱۳۹۵ از توافق برجام منتفع شدند، این مثلث شوم با قدرت بیشتری به میدان آمد. رژیم آمریکا هم در توهم بود و تندروها در این کشور ترسیم درستی از رفتار خود نداشتند. هدف آنها این بود که شکستن توافق برجام را بر گردن ایران بیندازند، یعنی در قبال حرکت آمریکا، ایران کل برجام را کنار بگذارد و آنها بگویند که ایران از برجام خارج شده، اما هوشمندی ایران این بود که اجازه نداد این توطئه محقق و ایران مقصر جلوه داده شود. از سال ۱۳۹۷ آمریکا تعهدات سیاسی، اخلاقی و حقوقی خود را زیرپا گذاشته بود. البته دولت فعلی آمریکا و کاخ سفید نمی‌تواند معیاری برای این توافق باشد، زیرا آنها از همه توافقات بین‌المللی خود بدون دلیل خارج شدند. امروز همه دوستان و بخش بزرگی از ملت آمریکا قبول دارند که حرکات دولت آمریکا به ضرر خود آنهاست.
رئیس جمهور ادامه داد: ما آزمایش دیگری پیش‌رو داریم و آن حفظ یکی دیگر از دستاوردهای این توافق یعنی پایان تحریم تسلیحاتی ایران است. ما با دقت آن را در نظر داریم. ۱+۴ باید بداند که فقط بحث منافع ایران یا روابط ایران یا اروپا یا همسایگان خود نیست، بلکه بحث حفظ حقوق بین‌المللی چندجانبه‌گرایی و ارزش توافق بین‌المللی مطرح است. اگر با دقت عمل نکرده و تحت تاثیر آمریکا باشند به حقوق و مقررات بین‌المللی و چندجانبه‌گرایی ضربه اساسی وارد می‌شود که به ضرر همه خواهد بود.
وی با بیان این‌که آمریکا در حرکات سیاسی و حقوقی خود شکست خورده است، اظهار کرد: امیدواریم با هوشیاری کشورها و ۱+۴ آمریکا همچنان ناموفق باشد و شاهد جبران اقدامات ۱+۴ باشیم.
روحانی تاکید کرد: ایران تسلیم زور و فشار قدرت‌های بزرگ و آمریکا نبوده و نخواهد شد. ایران منزوی نشده و منزوی نخواهد شد.
رئیس جمهوری با اشاره به جلسه اخیر شورای حکام درباره ایران و تلاش آمریکا برای ایجاد اجماع علیه ایران گفت: آمریکایی ها مشاهده کردند که در دستیابی به اهداف خود ناموفق بوده‌اند و در یک جمع شورای حکام حدود ۹ الی ۱۰ کشور با توطئه آنها مخالفت کردند و تسلیم آنها نشدند و دو کشور بزرگ روسیه و چین نیز در برابر این حرکت خلاف مصلحت جامعه بین‌الملل ایستادگی کردند.
روحانی تصریح کرد: حرکت‌های توسعه‌ای ایران شاید کند بشود اما متوقف نخواهد شد؛ همه‌ طرح هایی که پیش می‌بریم و افتتاح خواهد شد، نشان این است که آنها به اهداف خود دست نخواهند یافت. در این شرایط فشار و سختی برای مردم عزیزمان است و متاسفانه آمریکایی‌ها همواره علیه منافع ملت ایران پافشاری کردند اما به اهداف مورد نظرشان نخواهد رسید.
وی با بیان اینکه طی دوسال و چند ماهی که در سخت ترین فشار و تحریم بودیم، خوشبختانه با ایستادگی و مقاومت مردم فداکاری کارآفرینان، صنعت گران و کشاورزان و همه خدمتگزاران به ملت کارنامه خوبی داشتیم خاطرنشان کرد: در پایان سال ۹۸ توانستیم تورم را نسبت کاهش دهیم و رشد اقتصادی بدون نفت ما مثبت بود. در صنعت نیز رشد خوبی داشتیم و امیدواریم امسال باز هم در زمینه صنعت کشاورزی و برخی بخش‌های خدماتی شاهد رشد کشور باشیم.
رئیس جمهوری با بیان اینکه در ماه‌های اولیه سال ۹۹ با مشکل کرونا هم مواجه بودیم، تاکید کرد: همه آمار نشان می‌دهد که روند به تدریج در حال اصلاح است و رشد صنعتی ما ۱۰ درصد افزایش یافته است؛ این آمار نشان می‌دهد که حرکت به سمت رشد اقتصادی آغاز و مشکلات کشور کمتر شده است.
روحانی ادامه داد: به دلیل شیوع کرونا ۳۱ مرز زمینی ما با کشورهای همسایه بسته شده بود اما امروز ۲۱ مرز بازگشایی شده است؛ این یعنی ما گام به گام در حال فائق آمدن بر مشکلات هستیم و شرایط کشور روز به روز بهتر می‌شود. در عین حال نیز دولت در آستانه آخرین سال فعالیت خود است و سخت ترین سال پایانی همه دولت ها سال پیش روی دولت دوازدهم است. سال آخر هر کدام از دولت های گذشته را با دولت دوازدهم مقایسه کنیم می بینیم که این دولت سخت‌ترین سال آخر خود را پیش رو دارد.
روحانی با اشاره به مقاومت مردم در برابر تحریم ها گفت: ایستادگی مردم، یک ارزش بزرگ ملی است و هیچ کس حق ندارد با این ارزش ملی کاسبی کند. ارزش ملی مال مردم است.
رئیس جمهور گفت: به مردم و رهبری قول می دهیم که دولت با تمام توان و امکانات تا روز و ساعت آخر برای رسیدن به اهداف بزرگ با تمام قدرت، وظایف خود را ادامه می دهد.

همچنین ببینید

نوار مرزی آذربایجان شرقی به مرز اقتصادی تبدیل می شود

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت‌های بی‌بدیل مرز ۲۴۱ کیلومتری استان با کشورهای همسایه، …