کشاورزی سنتی جوابگوی نیازهای امروز نیست

رئیس جمهوری، با بیان اینکه به روش سنتی نمی‌توانیم نیازمندی‌های کشاورزی کشور را تامین کنیم، گفت: الگوهای کشت و متد آبیاری را باید از حالت سنتی به صنعتی برگردانیم.
پایگاه اطلاع رسانی دولت- حجت الاسلام والمسلمین در آیین نامه بهره‌برداری از پروژه‌های ملی وزارت جهاد کشاورزی در سراسر کشور گفت: خوشحالم که شاهد افتتاح لذت بخش‌ترین طرح های افتتاحی بودیم. برای من و برای مردم افتتاح در بخش کشاورزی لذت خاصی دارد. در این بخش مردم احساس می کنند حیات، زندگی و سلامت آنها در سایه تلاش کشاورزان تامین می‌شود.
رئیس جمهوری یادآور شد: برای ما که در سرزمین خشک و نیمه خشک قرار گرفتیم بسیار مهم است که الگوهای کشت و متد آبیاری از حالت سنتی به صنعتی برگردانیم. با آنچه که در گذشته به عنوان سنت‌ها در میان ما بوده است قادر نخواهیم بود نیازمندی‌های کشاورزی را تامین کنیم.
روحانی ادامه داد: باید از وزارت کشاورزی که از اول دولت یازدهم تاکنون کارهای بزرگی انجام داده است به شکل ویژه تشکر کنم. از مهندس محمود حجتی وزیر سابق کشاورزی و امروز از کاظم خاوازی وزیر فعلی، از همه مدیران و کشاورزان و کسانی که تلاش کردند ایران سرسبز بماند تشکر می‌کنم.
وی گفت: در استان‌های یزد، هرمزگان و لرستان دیدیم که به وسیله گلخانه، اراضی شیب‌دار و طرح‌های آب و خاک چگونه حرکت خوب و بسیار پرنشاطی در این استان‌ها شروع و آغاز کرده‌اند.
رئیس جمهوری یادآور شد: مردم ایران می دانند آغاز دولت یازدهم در سال ۹۲ محصولات کشاورزی ۹۷ میلیون تن بوده است و امروز محصولات کشاورزی ما حدود ۱۳۰ میلیون تن است این به معنای آن است که امروز ۳۲ درصد محصول بیشتری در اختیار داریم و به مردم عرضه می‌شود.
روحانی با بیان این که کار بزرگی در راندمان آب و شاخص بهره‌وری انجام گرفته است گفت: تقریبا خدمت مردم بگویم این که ۹۷ میلیون تن به ۱۳۰میلیون تن افزایش پیدا کرده است تقریبا زمین بیشتری زیر کشت قرار نگرفته است و عمدتا نحوه کشت و آبیاری را تغییر دادیم که این بسیار مهم است البته همانطور که استاندار هرمزگان گفت وقتی برای آب آشامیدنی مردم را از سد بی نیاز می کنیم و آب سد را برای کشاورزی آزاد می کنیم یک تحول بزرگ در کشاورزی استان خواهد بود.
رئیس جمهوری افزود: راندمان آب ما در آغاز دولت یازدهم ۳۹ درصد بوده و امروز راندمان آب ۴۵ درصد است که پیشرفت قابل ملاحظه است. شاخص بهره وری که بسیار مهم است که از یک متر مکعب آب چقدر محصول برداشت می‌کنیم. در آغاز دولت یازدهم محصول ما زیر یک کیلو بوده است یعنی از یک مترمکعب آب ۹۲۰ گرم محصول ما بوده و امروز محصول ما ۱۴۵۰ گرم است تقریبا به یک و نیم کیلو نزدیک می‌شویم این به معنای آن است که بدرستی از آب استفاده می‌کنیم.
وی ادامه داد: البته برخی محصولات آب زیادی مصرف می‌کند که باید برای آن هم فکر و طراحی کنیم که چه مقدار ضرورت دارد برخی از آنها هم صیفی‌جات است که به کشورهای همسایه صادر می‌کنیم که این محاسبات دیگری می‌خواهد.
روحانی با تاکید بر این که در حوزه آب کار بزرگی شده است، گفت: در صرفه جویی آب از ۸.۶ میلیارد متر مکعب امروز به ۱۴ میلیارد مکعب رسیده است بنابراین حرکت ما در مسیر درست علمی است.

همچنین ببینید

امروز پیکرهای مطهر ۵ شهید گمنام در آذربایجان شرقی تشییع و خاکسپاری می شوند

امروز(شنبه) راس ساعت ۱۰ صبح پیکر مطهر پنج شهید گمنام دوران دفاع مقدس از طریق …