محرم امسال با رعایت دستورالعمل‌ها الگویی برای شیعیان دنیا باشیم

رئیس جمهور گفت: اساسا بیماری کرونا ناشناخته است و ما هر چه جلوتر می‌رویم به نکات جدیدی می‌رسیم بنابراین باید بلندمدت فکر و برنامه ریزی کنیم و در برابر تخلفات قاطعانه بایستیم.
صدا و سیما- حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: عزاداری محرم امسال باید با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی الگویی برای شیعیان دیگر نقاط دنیا باشد.
روحانی افزود: مراسم عزاداری حسینی با شکوه و عظمت مانند سال‌های گذشته برگزار خواهد شد، اما استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری و عدم تجمع در مکان‌های برگزاری مراسم جزو این شکوه به شمار می‌رود.
وی اضافه کرد: شکوه و جلال و عظمت را با رعایت دستور العمل‌های بهداشتی نشان خواهیم داد و ایران باید الگویی برای سایر کشور‌های مسلمان و شیعیان باشد. الگویی که باید همگان از آن تبعیت کنند و به بهترین شکل آن را انجام دهیم.
رئیس جمهور گفت: تلاش‌هایی خوبی بین دستگاه‌های اجرایی از جمله حوزه‌های علمیه، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت کشور و وزارت بهداشت و درمان در این باره صورت گرفته است.
وی افزود: افراد درباره نذورات هم رعایت بهداشت را داشته باشند حتی می‌توانند نذورات خود را به صورت خشک به افراد نیازمند برسانند و از پهن کردن سفره خودداری و در بسته بندی‌های بهداشتی، نذورات خود را ارائه کنند.
روحانی ادامه داد: کسی نمی‌تواند بین دین و علم فاصله ایجاد کند، علم و دین از هم جدایی ندارد و هر دو در کنار هم قرار دارند و فضای محرم امسال کاملا حسینی و با شور اباعبدا… الحسین (ع) خواهد بود.
رئیس جمهور گفت: از تمام متولیان امر از جمله علماء، فضلاء، مراجع، مداحان که متولی فرهنگ، تبلیغات، یا تکایا و مساجد هستند درخواست دارم با همراهی یکدیگر و در چارچوب اصول دین مبین اسلام و حفظ سلامتی مراسم عزاداری را برگزار کنند.
روحانی افزود: می‌خواهیم هم در این مراسم شرکت کنیم و هم به عنوان یک عزادار امام حسین (ع) دیگران را به این بیماری مبتلا نکنیم، این چیزی است که هم دین، هم علم وهم امام حسین (ع) از ما می‌خواهد، مراقب سالمندان باشیم به خصوص افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند.
وی گفت: خداوند عزای افرادی را که دچار بیماری هستند و امکان حضور در مراسم را ندارند قبول می‌کند و حتما از طریق تلویزیون و فضای مجازی می‌توانند مراسم باشکوه را ببینند و به دعا و نیایش بپردازند. خداوند انشاء ا… تمام عزاداری‌های ما را قبول کند
رئیس جمهور تاکیدکرد: عزاداری برای حضرت اباعبدا… الحسین (ع) و توجه به موازین بهداشتی در ماه محرم، مانع الجمع نیست هم باید سوگواری آن حضرت را پاس بداریم و هم اصول بهداشتی را رعایت کنیم. زندگی ما ایرانیان، شیعیان و مسلمانان با عشق به امام حسین (ع) عجین شده و با همه مسائل متفاوت است.
وی افزود: فرهنگ عاشورا، محرم و عشق به اباعبدا… الحسین (ع) و سوگواری برای آن حضرت مسئله مهمی است که از کودکی و در طول تاریخ همواره به آن پایبند بوده ایم.
روحانی گفت: البته در دیگر کشور‌های اسلامی به ویژه همسایگان برای امام حسین (ع) عزاداری می‌کنند، اما ایرانیان همواره توجه ویژه به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بخصوص امام حسین (ع) داشته و دارند.
رئیس جمهور افزود: طبق روایات، علاوه بر عزاداری برای همه بزرگان اعم از پیامبر (ص) و ائمه هدی (ع) تاکید ویژه‌ای بر عزاداری برای امام حسین (ع) شده است و زیارت بارگاه مقدس آن امام هدی نیز جایگاه ویژه‌ای دارد.
وی اضافه کرد: البته زیارت آستان مطهر همه ائمه (ع) جایگاه بلندی دارد، اما عشق به امام حسین (ع)، چیز دیگری است و در عمق جان ما قرار دارد.
روحانی گفت: زمانی در جامعه بحث بود که سلامت یا اقتصاد؟ سلامت یا معیشت؟ نان یا جان؟ اما روشن شد که این فکر غلطی است و جان و نان و سلامت و معیشت هر دو باید باشند و مردم به خوبی ثابت کردند که این دو باید کنار هم باشد.
رئیس جمهور تاکید کرد: اکنون این بحث مطرح است که عزاداری یا سلامت؟ خیر؛ هر دو مهم است هم عزاداری برای امام حسین (ع) و هم توجه به دستورالعمل‌های بهداشتی.
وی سوگواری برای امام حسین (ع) را فرهنگ بلندی دانست که در طول تاریخ به ویژه در پیروزی انقلاب، دفاع مقدس و هر جا پیروزی بوده مرهون این فرهنگ و عشق به سید الشهدا (ع) بوده ایم.
روحانی گفت: اخلاق، تعاون و ارزش‌ها ناشی از عشق به امام حسین (ع) است و اگر ملتی مقاوم داریم که از امریکا نمی‌ترسد مربوط به فرهنگ حسینی است اگر ملت قوی و استواری در برابر دشمنان داریم ناشی از این فرهنگ است.
رئیس جمهور بار دیگر تاکید کرد: سوگواری حتماً انجام می‌شود و جلوگیری از شیوع کرونا هم قطعاً مد نظر است؛ هر دو باید باشد

همچنین ببینید

نوار مرزی آذربایجان شرقی به مرز اقتصادی تبدیل می شود

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت‌های بی‌بدیل مرز ۲۴۱ کیلومتری استان با کشورهای همسایه، …