همدردی جهان با عروس سیاهپوش خاورمیانه

کشورهای مختلف جهان با صدور پیام هایی با مردم و دولت لبنان در ارتباط با وقوع انفجار در بندر بیروت پایتخت لبنان در عصر سه شنبه که بیش از ۱۰۰ کشته و بیش از پنج هزار زخمی به دنبال داشت، ابراز همدردی و آمادگی خود را برای کمک به این کشور اعلام کردند.
ایرنا- در اولین واکنش محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با انتشار پیامی توئیتری با اشاره به وقوع انفجار در بیروت و ابراز همدردی با مردم مقاوم آن کشور، نوشت: «لبنان قوی بمان».
در ادامه توییت ظریف آمده است: «ذهن و دعای ما با مردم بزرگ و مقاوم لبنان است».
«ایران همانند همیشه آماده است به هر نحوی که ضروری باشد کمک‌رسانی کند».
ظریف در نسخه عربی پیام توئیتری خود نیز نوشت: قلب‌های ما در این فاجعه بزرگ با ملت لبنان است. شهدا مورد رحمت قرار بگیرند؛ ضمن صبر و آرامش برای خانوده قربانیان، مجروحان شفا یابند. سلام و درود خدا به این کشور سرفراز.
رئیس مجلس شورای اسلامی هم در نطق پیش از دستور خود، حادثه انفجار در بندر بیروت را به ملت دولت و پارلمان این کشور تسلیت گفت.
جمعیت هلال احمر ایران نیز برای هرگونه کمک و امدادرسانی به حادثه دیدگان بندر بیروت اعلام آمادگی کرد.
همچنین، بشار اسد رئیس جمهوری سوریه با ارسال پیامی به میشل عون رئیس جمهوری لبنان فاجعه روی داده در بندر بیروت را تسلیت گفت.
وی در این پیام افزود: ما کاملا مطمئن هستیم که شما می توانید پیامدهای منفی حاصل از این حادثه فاجعه آمیز را پشت سر بگذارید. ما ایستادگی خود را در کنار کشور برادر لبنان و ملت مقاوم این کشور اعلام می کنیم و به نمایندگی از سوی خود و ملت سوریه به شما و ملت لبنان تسلیت عرض می کنیم.
وزارت امور خارجه آلمان هم با انتشار بیانیه ای در صفحه توییتر خود نوشت: تصاویری که از بیروت دیدیم تکان دهنده بود. کارکنان سفارت آلمان در بیروت نیز در بین زخمی های این حادثه هستند و فکر ما با اعضای خانواده زخمی ها و قربانیان است.
این وزارتخانه افزود: بر این اساس آلمان در این لحظات سخت در کنار لبنان ایستاده و آماده کمک در روند امدادرسانی و تحقیقات در زمینه این انفجار است.
«هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان هم با انتشار پیامی توییتری از وقوع این انفجار در بندر بیروت ابراز تاسف کرد.
“آرانچا گونزالس لایا» وزیر امور خارجه اسپانیا نیز با انتشار پیام هایی در صفحه توییترش، ضمن ابراز مراتب تاسف دولت اسپانیا از وقوع حادثه مهیب انفجار بیروت، همراهی و همدردی عمیق با مردم این کشور و همچنین خانواده های جانباختگان و مجروحان را اعلام کرده و از بازگشت آرامش و صلح به لبنان ابراز امیدواری کرد.
برهم صالح رئیس جمهوری عراق طی تماس تلفنی با میشل عون همتای لبنانی خود آمادگی کشورش را برای کمک به لبنان اعلام کرد.
وزارت بهداشت عراق هم اعلام کرد که به دستور مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق تیم پزشکی و کمک های دارویی برای لبنان می فرستد.
نخست وزیر عراق در همین حال طی تماس تلفنی با همتای لبنانی، همبستگی عراق با لبنان را اعلام کرد و گفت: آمادگی بغداد را برای قرار گرفتن در کنار ملت لبنان در این مصیبت کنونی اعلام می کنم.
اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) طی تماس تلفنی با رئیس جمهوری لبنان، نخست وزیر و رئیس پارلمان این کشور مصیبت وارده را تسلیت گفت و افزود: ما مطمئن هستیم که لبنان با قدرت و همبستگی این مصیبت را پشت سر خواهد گذاشت.
جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز با ملت لبنان اعلام همدردی و همبستگی کرد.
شیخ تمیم بن حمد امیر قطر هم با رئیس جمهوری لبنان تماس تلفنی برقرار کرد و آمادگی خود را برای ارائه تمامی امکانات قطر در اختیار لبنانی ها جهت کمک به آنها اعلام کرد.
کشور عمان با صدور بیانیه ای از انفجار روی داده در بندر بیروت به شدت ابراز ناراحتی و تاکید کرد که با دولت و ملت لبنان در این مصیبت اعلام همبستگی می کند و به خانواده های قربانیان تسلیت گفته و از خداوند متعال برای مجروحان درخواست شفای عاجل دارد و امیدوار است لبنان از این فاجعه دردناک گذر کرده و امنیت و صلح در سراسر آن برقرار شود.
« عمران‌ خان » نخست وزیر پاکستان هم در پیامی با ابراز تاسف عمیق نسبت به حادثه انفجار مخزن نیترات آمونیوم در بندر بیروت، به مردم و دولت لبنان تسلیت گفت.
به گزارش دفتر نخست وزیری پاکستان، عمران‌خان در پیام توییتری خود انفجار بیروت را بسیار دردناک دانست و گفت که ما در این لحظات دشوار در کنار برادران لبنانی خود قرار داریم.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه آمادگی کشورش را برای ارائه کمک به لبنان در تمامی زمینه ها و در راس آنها تجهیزات پزشکی اعلام کرد.
وی به دنبال انفجار مهیب روی داده در بندر بیروت طی تماس تلفنی با همتای لبنانی خود میشل عون ابراز همدردی کرد.
«فؤاد أوقطای» معاون رئیس جمهوری ترکیه و «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه و «مصطفی شنطوب» رئیس پارلمان ترکیه هم در صفحات شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر با دولت و ملت لبنان ابراز همدردی و همبستگی کردند.
دولت ونزوئلا با ارسال پیامی مراتب تاسف و همدردی خود با دولت و ملت لبنان را اعلام کرد.
در بیانیه ای که از سوی «خورخه ارئاسا» وزیر امور خارجه ونزوئلا منتشر شد، آمده است: دولت بولیواری ضمن ابراز تاسف از وقوع این حادثه، همدردی خود با خانواده‌های جانباختگان را اعلام می‌کند.

همچنین ببینید

نوار مرزی آذربایجان شرقی به مرز اقتصادی تبدیل می شود

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت‌های بی‌بدیل مرز ۲۴۱ کیلومتری استان با کشورهای همسایه، …