نباید واقعیت‌های جنگ اقتصادی تحریف شود

رئیس جمهور گفت: بخش عمده تامین ارز مورد نیاز کشور بر عهده صادرات غیرنفتی است و این برای کشور بسیار مهم است.
شبکه خبر- حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در جلسه هیئت دولت افزود: اگر در بخش‌هایی مثل نفت با مشکل صادرات مواجه هستیم صادرات کالا‌های دیگر باید این موضوع را جبران کند که بخش بزرگی از آن مربوط به صنعت است.
وی با بیان اینکه پتروشیمی و فولاد دو بخش اصلی صنعت کشور محسوب می‌شوند گفت: به غیر از این‌ها صادرات غیر نفتی در بخش‌هایی نظیر خدمات و کشاورزی نیز بسیار مهم است و باید به آن توجه شود.
رئیس جمهور با بیان این که تهیه کالا‌های ضروری برای کشور یکی از مسئولیت‌های مهم وزارت صنعت است گفت: این وزارتخانه دستگاهی است که به صورت مدام و ساعتی باید مراقب باشد که چه کالایی در بازار هست؟ چه کالایی کمبود دارد؟ چه کالایی باید خریداری و چه کالایی باید اولویت بندی شود؟
روحانی تصریح کرد: به رغم تحریم‌ها و کرونا در کالا‌های اساسی دچار مشکل نبوده ایم و حتی در شرایط کرونا در تولید دارو و کالا‌های بهداشتی توانستیم در مسیر درستی حرکت کنیم.
رئیس جمهورگفت: تولید پنج ماهه امسال در بخش‌های صنعتی نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.
روحانی با اشاره به رای مجلس به وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزارت صنعت را یکی از وزارتخانه‌هایی عنوان کرد که در خط مقدم مبارزه با تحریم‌ها قرار دارد وگفت: وزارت صمت بار مسئولیت تامین کالا‌های اساسی و بخش بزرگی از بار تولید را بر دوش دارد. البته وزارت کشاورزی و وزارتخانه‌های دیگر هم مسئولیت بخش تولید را برعهده دارند.
وی افزود: بنده در حکمی که برای وزیر جدید صمت صادر کردم در پیوست آن سیاست‌هایی را که وزارت صمت باید دنبال کند و خط و مشی برنامه‌ای را که باید مدنظر قرار دهد ابلاغ کردم.
رئیس جمهور گفت: چهار مسئولیت اصلی و مهم امروز بر دوش وزارت صمت است که اولی آن در بخش جهش تولید است که امسال ما همه مسئولیت داریم این شعار را محقق کنیم و در زمینه تولید، حرکت ما امسال بهتر از سال‌های قبل باشد.
روحانی اضافه کرد: علی رغم مسئله کرونا و مشکلات ناشی از آن براساس آمار موجود طی چهار پنج ماه اول امسال تولید ما نسبت به مدت مشابه سال گذشته در بسیاری از بخش‌های صنعتی دارای رشد بوده است که در کالا‌های مختلف و متنوع ۱۸، ۱۲ و ۸ درصد را شامل می‌شود.
رئیس جمهور افزود: این رشد در کالا‌های مهم تولیدی از جمله فولاد، پتروشیمی تا کالا‌های مورد نیاز مردم همانند لوازم خانگی و خودرو در سال جاری نسبت به پنج ماهه سال گذشته بوده و این بسیار مهم است که مردم بدانند علی رغم همه سختی‌ها و فشار و تحریم، هم در کشاورزی و هم در صنعت و هم در بخش‌هایی از خدمات شاهد رشد قابل ملاحظه‌ای بوده ایم.
روحانی گفت: این جهش و رونق تولید امسال به عنوان یک وظیفه مضاعف بر دوش همه ماست.

رئیس جمهور همچنین صادرات کالا را از دیگر وظایف وزارت صمت عنوان کرد و افزود: بار اصلی تامین ارز در سال‌های قبل و گذشته بر مسئله نفت بود و میعانات گازی، اما الان با مشکلاتی مواجه هستیم و شرایط ما شرایط سابق نیست.
رئیس جمهور افزود: ما در شرایط قبل از این دولت و شرایط روز‌های سخت، حداقل یک میلیون بشکه نفت صادر می‌کردیم آن هم نفت با قیمت ۱۲۰ دلار آن روز‌هایی که قیمت پایین آمده بود در اوایل سال ۹۲ قیمت نفت به ۱۰۴ دلار رسیده بود و در همان شرایط تحریم، صادرات نفت روزانه یک میلیون بشکه بود. در آن زمان بانک‌های ما در شرایطی که امروز هستند نبودند و شرایط بهتری داشتند.
وی اضافه کرد: البته در دولت یازدهم شرایط بهتر شد و ما از آن لیست سیاه در اف‌ای تی اف خارج شدیم البته باز مشکلاتی متاسفانه برای ما پیش آمد به خاطر اینکه لوایح چهارگانه‌ای که دولت دنبال آن بود برخی از آن‌ها دچار مشکل شدند.
روحانی گفت: آن لوایح هم مورد تاکید دولت بود و هم مورد تاکید جلسه سران سه قوه که سریع‌تر اجرایی و عملیاتی شود.
رئیس جمهور گفت: به زودی با طراحی و بکارگیری سامانه ای، واردات و مشکلات گمرکی تسهیل و نظارت وزارت صمت تقویت می‌شود.
روحانی افزود: ما در حال حاضر در شرایط جنگ هستیم جنگی که از سال ۹۷ شروع شد بنابراین واقعیت را تحریف نکنیم همانطور که رهبری فرمودند دفاع هشت ساله نباید تحریف شود، امروز هم در جنگ اقتصادی واقعیت‌ها نباید تحریف شود.
رئیس جمهور گفت: واقعیت‌ها را همانطوری که هست برای مردم باید تبیین کنیم، مبدا، تاریخ و میزان حقایق را باید تبیین کنیم.
وی افزود: تحریم بوده است پیش از این هم بوده است گاهی بیشتر و گاهی کمتر شده است، ولی جنگ اقتصادی از سال ۹۷ آغاز شده است بنابراین نباید آدرس اشتباه داد.
رئیس جمهور گفت: گفتن این جملات به این معنا نیست که برابر دشمن ترسیده ایم یا اینکه مشکل داریم، اما شرایط جنگ با شرایط صلح متفاوت است و همه باید این واقعیت‌ها را بدانند.
روحانی افزود: چهارمین وظیفه‌ای که وزارت صمت دارد نظارت بر بازار است که وظیفه‌ای بسیار مهم است تا درشرایط جنگ بازار‌ها و انبار‌ها را نظارت کنیم.
رئیس جمهور گفت: این تصمیمی که در چند روز اخیر گرفته شد که بانک مرکزی و گمرک کمک کنند تا بتوانیم کالا‌های دپو شده را (هشت میلیون تن کالای دپو شده که سه میلیون تن آن کالا‌های اساسی است) آزاد کنیم کار بسیار بزرگی است که باید به آن سرعت بخشید تا وزارت صمت بتواند این نظارت دقیق را بر بازار و انبار‌ها داشته باشد.
روحانی افزود: در جلسه اخیر دولت الکترونیک تصمیم گرفتیم در جلسه آینده که چند هفته دیگر برگزار می‌شود سامانه‌ای ایجاد شود که فرایند را از ثبت سفارش تا تخصیص و تامین ارز، سفارش کالا، حمل کالا، تخلیه کالا، خروج از بندر، و توزیع در فروشگاه‌ها در بر بگیرد که اگر این سامانه را داشته باشیم نظارت آسان‌تر خواهد بود البته در کنار وزارت صمت باید سازمان تعزیرات، وزارت دادگستری و قوه قضاییه باشند تا مشکلات حل شود.
رئیس جمهور گفت: متاسفانه صحبت‌هایی می‌شود مبنی بر اینکه نگاه این دولت به بیرون است و اعتقادی به داخل ندارد.
رئیس جمهور گفت: این حرف نادرست و ناصحیح تحریک کننده را که نگاه دولت به بیرون است تکرار نکنید، نگاه دولت این است که باید با دنیا تعامل کرد.
روحانی تصریح کرد: معمولا در دولت‌های قبل در طول سال ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ مگاوات برق به نیروگاه‌ها اضافه می‌شد، اما در این پنج ماه، ما هزار و ۶۱۰ مگاوات برق افتتاح کردیم و این وضعیت تا پایان سال به همین شکل ادامه خواهد داشت.
رئیس جمهور گفت: تا پایان سال افتتاح ۱۰ نیروگاه متعدد دیگر را در دستور کار داریم. آیا این وضعیت نشان دهنده آن است که ما نگاه مان به داخل است یا بیرون؟
وی افزود: تولید محصولات کشاورزی ایران از ۹۷ میلیون تن به ۱۳۰ میلیون تن رسیده است، ما در بنزین، گازوئیل، گاز و گندم به خودکفائی نزدیک شده ایم.
رئیس جمهور گفت: نگاه ما به داخل است که استخراج گازمان از ۶۰۰ میلیون متر مکعب در روز به هزار میلیون متر مکعب رسیده است.
روحانی افزود: این که تولیدات فولاد ایران نسبت به سال ۹۲ نزدیک به دو برابر افزایش داشته و در آلومینیوم ۷۰ درصد اضافه تولید داریم و در دیگر امور مثل پتروشیمی در جهش دوم و سوم هستیم نشان دهنده رشد فعالیت‌های داخلی مان است.
رئیس جمهور گفت: این حرف نادرست و ناصحیح تحریک کننده را که نگاه دولت به بیرون است تکرار نکنید، نگاه دولت این است که باید با دنیا تعامل کرد و هزار مرتبه دیگر هم این موضوع را تکرار می‌کنم.
روحانی افزود: ما گفتیم «تعامل سازنده» و مقام معظم رهبری آن را تصحیح کردند و فرمودند: «تعامل گسترده سازنده»، بله ما باید با دنیا تعامل گسترده سازنده داشته باشیم چرا که ما برای اجناس واردات و صادرات داریم.
رئیس جمهور گفت: امروز مشاهده می‌کنید که در حوزه شرکت‌های دانش بنیان، ۳۵۰ شرکت شتاب دهنده داریم که در روز اول این دولت حتی یک شرکت هم وجود نداشت.
وی افزود: ۵ هزار و ۲۰۰ شرکت دانش بنیان هم اکنون در حال فعالیت اند که در آغاز کار این دولت تنها ۵۵ شرکت وجود داشت این رشد ۹۵ درصدی نشان دهنده نگاه دولت به داخل، جوانان و دانشگاه هاست.
رئیس جمهور گفت: در کنار بیان مشکلات، واقعیت‌ها و کار‌هایی را که انجام شده است برای مردم اعلام کنید و توضیح بدهید.

همچنین ببینید

نوار مرزی آذربایجان شرقی به مرز اقتصادی تبدیل می شود

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت‌های بی‌بدیل مرز ۲۴۱ کیلومتری استان با کشورهای همسایه، …