امنیت غذایی؛ دغدغه بخش کشاورزی

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی، گفت: جلوگیری از تهدید امنیت غذایی مهم ترین وظیفه پدافند غیرعامل در بخش کشاورزی است.
روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان- اکبر فتحی افزود: اقدامات غیر نظامی در قالب پدافند غیرعامل لازم است انجام شود تا امکان آسیب یا خسارت های مالی و جانی و تهدید امنیت غذایی در برابر دشمنان داخلی و خارجی، به وجود نیاید در بخش کشاورزی می توان به خسارت آفت ها و بیماری در بخش دام و طیور، عوامل غیرطبیعی و کشت بذرهای نامناسب اشاره کرد که زیر مجموعه فعالیت های پدافند غیرعامل می باشد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه بخش کشاورزی وظیفه تامین امنیت غذایی را برعهده دارد و اگر وظایف پدافند غیرعامل را در دو بعد داخلی و خارجی بررسی کنیم، در بعد داخلی هم نیاز است به کشاورزان توجه ویژه داشته باشد، چرا که یک آفت به صورت نادر بروز پیدا می کند و رفته رفته عمومی می شود که می توان با انجام اقدامات لازم از پیش روی آن جلوگیری کرد.
فتحی تاکید کرد: در راستای همین اقدامات، سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی علاوه بر اقدامات فنی که شامل کاشت داشت و برداشت و نگهداری است، به آموزش کشاورزان در حوزه ترویج رسیدگی می کند و علوم مورد تاکید پدافند غیرعامل را هم به کشاورزان و افراد مرتبط آموزش می دهد.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه پدافتد غیرعامل در بخش کشاورزی، اهمیت مضاعفی نسبت به سایر بخش‌ها دارد افزود: بخش کشاورزی، در معرض انواع بلاها و تهدیدهایی قرار دارد که تامین امنیت غذایی را با خطر مواجه می‌کنند.
فتحی با بیان این‌که برای تامین امنیت غذایی، باید اقدامات استراتژی انجام گیرد، گفت: یکی از این اقدامات، ذخیره سازی مواد غذایی و استفاده در زمان کمبود و بحران محصول خاصی است، به خصوص محصولات وارداتی همچون نهاده دامی که در دوره‌ای، امکان وارد کردن وجود نداشته باشد؛ در این راستا نیز، طی ماه‌های گذشته با مشکل کمبود نهاده مواجه شدیم ولی تمامی دامداران و مرغداران اکنون می‌توانند، به شکل رسمی و از طریق سامانه مجازی نهاده موردنیاز را خریداری کنند.
وی ادامه داد: فلسفه وجودی شرکت پشتیبانی دام، پدافند غیرعامل است و این شرکت، به عنوان متولی ذخیره سازی مواد غذایی در کشور، محصولات مختلف کشاورزی را در انبارها و سیلوهای پراکنده سراسر کشور، برای مواقع بحرانی، ذخیره کرده و معمولا طی دو الی سه ماه کمبود محصول، در بازار توزیع می‌کند.
فتحی ادامه داد: هر یک از محصولات کشاورزی، حتی پس از برداشت نیز موجود زنده هستند و احتمال فسادزایی دارند، محصولاتی چون سویا، کنجاله سویا و ذرت، میزان فساد پذیری بالاتری نسبت به سایر محصولات داشته و فقط می‌توان در زمان کوتاهی نگهداری کرد، از این رو در بحث پدافند غیرعامل، تنها توجه به بحث ذخیره سازی محصولات نباید انجام گیرد بلکه باید به سمت تولید داخل برویم.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان این‌که اقتصاد مقاومتی در راستای پدافند غیرعامل، می‌آید، گفت: عمده اقدامات در کشاورزی مقاومتی، توجه به تولید از محل منابع داخلی است، پس اگر بتوانیم هر ساله، مقداری از مصرف محصولات وارداتی کاهش بدهیم، وابستگی به خارج را کاهش خواهیم داد.
فتحی با اشاره به مشکلات وارد کردن محصولات کشاورزی آلوده به کشور، اظهار کرد: تا یک زمانی، در ایران چیزی به نام آفت سوسک کلرادو وجود نداشت، اما یک استاد دانشگاه، بدون اطلاع و از روی کنجکاوی و خیرخواهی، بذور یک نوع سیب زمینی را به صورت چمدانی، وارد کشور کرده بود، اما متاسفانه یکی از این بذور، آلوده به آفت سوسک بود که پس از آن، در داخل کشور گسترش یافت و اکنون، سوسک کلرادو یکی از آفات اساسی مزارع سیب زمینی محسوب می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی متذکر شد: اکنون برای جلوگیری از این مشکل، در فرودگاه‌ها، یک بخش قرنطینه وجود دارد که هر نوع محصول کشاورزی و یا بذر وارداتی را بررسی می‌کند.
وی افزود: این گونه مشکلات کشاورزی و زیستی، می‌تواند منجر به فاجعه بزرگ اقتصادی شود و در این راستا است که به اهمیت پدافند غیرعامل در کشاورزی می‌توان پی برد.
فتحی با بیان این‌که مشکل محصولات آلوده ممکن است که در امر صادرات هم ایجاد شود، گفت: زمانی که محموله صادراتی برگشت می‌خورد، اولین اقدام این است که محموله به بازار داخلی عرضه شود، در حالی که باید ابتدا دلیل برگشت محصول بررسی و ریشه یابی شود تا اگر ایراد از جنبه فساد باشد، محموله را توزیع نکنیم و دیگر شاهد این گونه مشکلات نباشیم.
فتحی با بیان این‌که یکی از مشکلات بخش کشاورزی، وارد کردن نژاد برتر دام همچون گوسفند سه قلو زا، است، افزود: باید نسبت به این اقدام، حساسیت داشته باشیم و این امر نباید باعث نابودی ژن‌های بومی شود؛ نگهداری از ژن بومی دام‌ها بر عهده جهاد کشاورزی است و در این راستا نیز انواع مراکز نگهداری مثل مرکز نگهداری گاو سرابی را داریم و حتی مرکز اصلاح نژاد شمالغرب کشور در تبریز مستقر شده است که سلول‌های جنسی دام‌ها را برای سالهای آتی نگهداری می‌کنند.
وی ادامه داد: همچنین کلینیک‌های دامپزشکی و گیاه پزشکی در سراسر استان، مجهز به انواع دستگاه‌ها هستند تا در شناسایی آفات به موقع عمل کنند. وی گفت: مبارزه با آفات عمومی مثل ملخ، نقش حاکمیت است؛ اگر ملخ‌هایی که از سایر مناطق به ایران هجوم می‌کنند را شناسایی و نوع و زمان پروازشان را تشخیص ندهیم، می‌تواند منجر به فاجعه‌ای بزرگ در کشور شود.

همچنین ببینید

نوار مرزی آذربایجان شرقی به مرز اقتصادی تبدیل می شود

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت‌های بی‌بدیل مرز ۲۴۱ کیلومتری استان با کشورهای همسایه، …