برقراری صلح در قره باغ

رئیس جمهور آذربایجان، نخست وزیر ارمنستان و رئیس جمهور روسیه بیانیه مشترک پایان جنگ در قره باغ را امضا کردند.
شبکه خبر- طبق این توافق، درگیری متوقف و ارمنستان متعهد شد پنج روز دیگر شهر “کلبجر”، ۱۰ روز دیگر شهر “آقدام” و سه هفته بعد شهر ” لاچین” را به جمهوری آذربایجان پس دهد.
همزمان با خروج نیرو‌های ارمنی، نیرو‌های حافظ صلح روسیه مستقر می‌شود. مدت استقرار نیرو‌های روس پنج سال خواهد بود.
آوارگان جنگی تحت کنترل کمیسریای عالی سازمان ملل به منطقه قره باغ کوهستانی و شهر‌های همجوار آن باز می‌گردند.
رئیس جمهور آذربایجان امضای سند صلح را دستاوردی بزرگ برای کشورش دانست. اما نخست وزیر ارمنستان این توافقنامه را تصمیمی «به شدت دردآور» خواند.
پاشینیان افزود: ما هرگز اذعان نمی‌کنیم که باخته‌ایم این آغاز عصر وحدت ملی برای ما خواهد بود.
منابع خبری از وجود ناآرامی در ایروان پایتخت ارمنستان بر سر توافق آتش‌بس با جمهوری آذربایجان خبر دادند. گفته می‌شود شماری از مردم ارمنستان که به خیابان‌ها آمده اند توافق را نوعی شکست می‌دانند و به آن معترض هستند.
همچنین وزارت دفاع روسیه اعلام کرد نیرو‌های حافظ صلح این کشور به زودی در منطقه قره باغ مستقر خواهند شد.
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد نیرو‌های حافظ صلح روسی با هواپیمای ایل -۷۶ از فرودگاه اولیانوفسک عازم قره باغ می‌شوند. بنا به تاکید وزارت دفاع روسیه، مرکز فرماندهی نیرو‌های حافظ صلح روسیه در پایتخت قره باغ به منظور نظارت بر عملیات ایجاد صلح ایجاد خواهد شد.
پیشتر نیز الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان اعلام کرد در صورت توافق باکو و ایروان، نیرو‌های حافظ صلح روسیه و ترکیه به مدت پنج سال در منطقه باقی می‌مانند و مدت زمان فعالیت‌های حافظان صلح دو کشور ممکن است دوباره تمدید شود.
کرملین اعلام کرد روسای جمهور روسیه و آذربایجان و نخست وزیر ارمنستان بیانیه مشترکی را در خصوص پایان دادن به درگیری‌ها در قره باغ به امضا رسانده اند.
این چندمین توافق آتش بس میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان است که از زمان آغاز درگیری‌های دو کشور در ماه اکتبر تاکنون اجرایی می‌شود.

همچنین ببینید

نوار مرزی آذربایجان شرقی به مرز اقتصادی تبدیل می شود

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت‌های بی‌بدیل مرز ۲۴۱ کیلومتری استان با کشورهای همسایه، …