دلار به ۱۱ هزار تومان می‌رسد

رئیس جمهور گفت: قیمت ارز در بودجه ۱۴۰۰ کاهش خواهد یافت، یعنی افزایش ارزش پول ملی، ما قیمت دلار را حدودا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین کردیم و این آرزو نیست.
صدا و سیما- حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی با اشاره به اینکه فروش نفت در سال آینده افزایش پیدا خواهد کرد گفت: اینکه بودجه توسعه ای به نفت متکی باشد اشکالی ندارد.
روحانی با اشاره به افزایش فروش نفت در سال پیش رو افزود: این برای توسعه کشور مصرف می شود؛ نمی خواهیم بودجه جاری به نفت متکی شود اما بودجه عمرانی و توسعه ای با افتخار می تواند به نفت متکی شود و هیچ اشکالی ندارد.
رئیس جمهور ادامه داد: یکی از مسائل بسیار مهم در بودجه اصلاح نرخ ارز است و در لایحه بودجه اعلام کردیم نرخ ارز کاهش خواهد یافت. این یکی از پیام های مهم بودجه ما است یعنی ارزش پول ملی افزایش پیدا می کند؛ ارز را بر مبنای ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان قرار دادیم تا ارزش پول ملی بالا برود و تحت شرایطی در سال آینده این شدنی است.
روحانی با تاکید بر این که کاهش نرخ ارز آرزو نیست افزود: دولت با محاسبه دقیق این کار را انجام داده است و حاضر است برای مردم توضیح بدهد.
رئیس جمهور تاکید کرد: کوچک سازی دولت و فروش سهام دولت در بورس یا بازار یا با مزایده یکی از کارهای مهمی است که دولت چابک شود و اقتصاد را به مردم واگذار کند؛ مردمی کردن اقتصاد یکی از پیام های لایحه بودجه ۱۴۰۰ است.
روحانی با اشاره به این که بودجه ریزی عملیاتی یکی از پیام های لایحه بودجه است اظهار داشت: یکی از افتخارات دولت های یازدهم و دوازدهم این است که بودجه را پشت اتاق شیشه ای آوردیم؛ همه مردم در فضای مجازی می بینند بودجه هر بخش چقدر است و آن را نقد و بررسی می کنند و می بینند چه کسی چقدر می گیرد.
رئیس جمهور ادامه داد: به این صورت همه می دانند از بودجه و کیسه ملت چه بودجه ای به چه کسانی اختصاص پیدا می کند آنگاه با ادعاها و عملکردها تطبیق بدهند و ببینند این کار دقیق انجام می شود یا نه؟
روحانی با بیان این که این بودجه اولین کار مشترک مجلس یازدهم و دولت است تصریح کرد: متاسفانه ما نتوانستیم تاکنون کار مشترکی با این مجلس داشته باشیم؛ مجلس محترم لوایح ما را به یک اتاق بایگانی برده و سونامی طرح ها را آغاز کرده ؛ این برخلاف اهداف بلند کشور و توسعه کشور است.
رئیس جمهور با اشاره به این که با همکاری می توانیم بهتر پیش برویم گفت: همکاری در لوایح ما را سریعتر پیش می برد.
وی با اشاره به اینکه اگر هفت سال در دولت بوده ام اما ۲۰ سال در مجلس نمایندگی کرده ام اظهار داشت: ما بیش از خیلی های دیگر مجلسی هستیم و داریم به نفع مجلس صحبت می کنیم؛ راه حل، لوایح است.
رئیس جمهور ادامه داد: برخی لوایح هست که با پنج دقیقه زمان قابل بررسی است؛ یعنی تصویب شده است، به شورای نگهبان رفته و این شورا ایراد گرفته است؛ مثلا یک کلمه که می تواند حذف و یا اصلاح شود.
روحانی افزود: کاری به گذشته ندارم اما از مجلس شورای اسلامی می خواهم در این بودجه به عنوان نماد همکاری دولت و مجلس با هم بودجه را پیش ببریم، تصویب و به موقع ابلاغ کنیم تا در سال آخر این دولت و آغاز دولت بعدی، دولت سیزدهم بتواند با یک بودجه مطمئن کار خودش را پیش ببرد.

همچنین ببینید

نوار مرزی آذربایجان شرقی به مرز اقتصادی تبدیل می شود

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت‌های بی‌بدیل مرز ۲۴۱ کیلومتری استان با کشورهای همسایه، …