سران قوا در لغو تحریم اتفاق نظر دارند

رئیس جمهور گفت: در خصوص بی اثر کردن و شکست تحریم‌ها اتفاق نظر داریم و درباره شیوه‌ها و قدم‌هایی که باید با یکدیگر برداریم، نظرات بسیار نزدیک و مشابه است.
شبکه خبر- حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در پایان جلسه سران قوا در مجلس با اشاره به پایان سال ۲۰۲۰ گفت: ملت ما دو نمره ۲۰ در این سال (میلادی) کسب کردند، البته دولت نتوانست نمره ۲۰ بیاورد.
رئیس جمهور گفت: ملت ما هم در مقاومت و ایستادگی در برابر جنگ اقتصادی و تحریم‌های ضد بشری و انسانی آمریکا و هم در برابر ویروس کرونا با ایستادگی، هماهنگی و اجرای دستور العمل‌های بهداشتی موفقیت‌های بزرگی را به دست آوردند.
روحانی گفتگو‌های سران قوا را حول سه محور برشمرد و تصریح کرد: موضوع اول پیرامون سخنان مقام معظم رهبری که فرمودند ما باید در قدم اول تحریم را بی اثر کنیم و در قدم دوم نیز باید تحریم‌ها را بشکنیم؛ در این زمینه گفتگوی بسیار خوبی که داشتیم و همه ما نسبت به این اصل اتفاق نظر داریم.
رئیس جمهور ادامه داد: ما نسبت به شیوه‌ها و قدم‌هایی که باید با یکدیگر برداریم، نظرات مان بسیار نزدیک و مشابه است، لذا ان شاء ا… این بحث را در جلسات آینده سران قوا ادامه می‌دهیم.
روحانی موضوع لایحه بودجه ۱۴۰۰ را محور دوم گفتگو‌های سران قوا خواند و گفت: این لایحه به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده و نمایندگان در حال بررسی هستند؛ درباره این که مجلس و دولت در چه مواردی می‌توانند با یکدیگر همکاری کنند و همچنین راجع به اصلاحات احتمالی در تنظیم نهایی بودجه که باید با یکدیگر انجام دهیم، گفتگو کردیم.
رئیس جمهور گفت: در خصوص کلیات بحث با یکدیگر اتفاق نظر داشتیم، در خصوص شیوه و موارد نیز بنا شد، تیم اقتصادی دولت با نمایندگان و اعضای کمیسیون تلفیق بحث و بررسی کنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مسائل تحریمی یکی از مباحث این نشست بود و بایستی به خنثی سازی تحریم اولویت دهیم و به همین دلیل گفتگو‌های سران قوا برای رفع تحریم‌ها تأثیرگذار است.
محمدباقر قالیباف با بیان اینکه میزبان رئیس جمهور و رئیس قوه قضائیه در مجلس بودیم گفت: بدون شک این نشست‌ها می‌تواند در حل مشکلات مفید بوده و مشکلات با استمرار گفتگو‌ها حل شود.
وی افزود: مسائل تحریمی یکی از مباحث این نشست بود و بایستی به خنثی سازی تحریم اولویت دهیم و به همین دلیل گفتگو‌های سران قوا برای رفع تحریم‌ها تأثیرگذار است.
رئیس مجلس درباره لایحه بودجه ۱۴۰۰ با بیان اینکه این لایحه هم‌اکنون در کمیسیون تلفیق در حال بررسی است، تصریح کرد: بودجه یک سند مالی سالانه است و واقعیتی که وجود دارد این است که این سند، سند حکمرانی است که هم در سیاست‌های مالی و وضعیت هزینه و درآمدی دولت و در سیاست‌های پولی یعنی زندگی مردم را رقم می‌زند. سیاست‌های بودجه در راستای سیاست‌های پنج ساله بوده و بسیار مهم و حیاتی است.
قالیباف اظهار امیدواری کرد با هماهنگی با دولت در بودجه و بخش‌های مختلف اقتصادی قوه مجریه، وزرا و کارشناسان آن‌ها که ما هم اکنون شبانه روزی با آن‌ها همکاری و همفکری داریم، در نهایت بودجه را به تصویب برسانیم.
وی با اشاره به جلسه پیشین شورای عالی هماهنگی اقتصادی گفت: مباحث مربوط به معیشت، سلامت و رسیدگی به قشر مستضعف و محرومیت‌زدایی و همچنین بحث تولید اولویت‌های اساسی سال آتی است. باید صادرات بر واردات غلبه پیدا کرده و تراز کشور را مثبت کنیم، ضمن این که باید در حوزه درآمدی هم روش‌هایی پیگیری شود که کسری تراز عملیاتی را کاهش دهیم. هر قدر کسری تراز عملیاتی را بالا ببریم فشار بیشتری به مردم می‌آید؛ لذا باید به این موضوع توجه کنیم.
رئیس قوه قضائیه هم در نشست سران قوا تاکید کرد: با امکانات مادی و معنوی بسیار و با نیرو‌های جوان متراکم قادریم بر همه مشکلات فائق آئیم و راهبرد اساسی خنثی سازی تحریم‌ها را با قدرت پیگیری می‌کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی گفت: انتظار مردم عزیز ایران با ایستادگی و مقاومت بی نظیر این است که همه مسئولان با یکدیگر هماهنگی، همراهی و همکاری داشته باشند.
وی حفظ وحدت و انسجام میان نهاد‌های حاکمیت را ضروری و یکی از راهبرد‌های اساسی برشمرد و تاکید کرد: اکنون مشکلات مردم به ویژه رفع مشکلات معیشتی و پیامد‌های بیماری کرونا دو مشکل جدی است که باید با همکاری همه دستگاه‌ها برطرف شود.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: یقین دارم که می‌توانیم این مشکلات را رفع کنیم و این ” ما می‌توانیم” را از شهید حاج قاسم سلیمانی و شهدا آموختیم.
رئیس دستگاه قضا گفت: ما این را نه در سخن بلکه در عمل اثبات کردیم و مجاهدان این میدان و شهدا نشان دادند و با ابتکارات و خلاقیت در حوزه‌های مختلف نشان داده شد که امکان فائق آمدن بر کل مشکلات و خنثی سازی تحریم‌ها وجود دارد.
وی تاکید کرد: بحمدا… سخنانی که در جلسه مشترک مطرح شد، نشان داد همکاری سه قوه باید در چارچوب اجرای منویات رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی باشد که حقیقتا راه را برای همگان روشن کردند.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: اکنون انسجام و وحدت میان قوا باید برای تحقق خواست، رضایت و اعتمادآفرینی مردم و نیز اجرای منویات رهبر معظم انقلاب باشد.
وی افزود: یقین دارم که بودجه ۱۴۰۰ و برخی مسائل که در جلسه مطرح شد با همکاری دولت و مجلس پیگیری می‌شود و مشکلات با همکاری‌ها و مساعدت‌ها رفع خواهد شد.

همچنین ببینید

امروز پیکرهای مطهر ۵ شهید گمنام در آذربایجان شرقی تشییع و خاکسپاری می شوند

امروز(شنبه) راس ساعت ۱۰ صبح پیکر مطهر پنج شهید گمنام دوران دفاع مقدس از طریق …