احداث شهرک صنایع‌دستی و گردشگری در تبریز

استاندار آذربایجان‌شرقی ثبت شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی را عاملی موثر در رونق بخش گردشگری منطقه عنوان کرد.
روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی- محمدرضا پورمحمدی در مراسم اعطای گواهینامه شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی گفت: ثبت شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی به رونق و توسعه بخش گردشگری کمک می‌کند. بحث صنایع‌دستی و رشته‌های بومی در استان‌ها از افتخارات کشور بوده و نشان‌دهنده آداب، رسوم و فرهنگ است که به اشتغال‌زایی نیز کمک می‌کند.
پورمحمدی تصریح کرد: در استان آذربایجان‌شرقی بیش از ۱۳ هزار هنرمند دارای پروانه در ۸۵ رشته صنایع‌دستی فعالیت می‌کنند، ۱۳ نشان بین‌المللی مرغوبیت صنایع‌دستی توسط هنرمندان استان کسب کردیم که از این تعداد شش نشان در رشته ورنی‌بافی است.
استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: ۱۸۳ نشان ملی مرغوبیت صنایع‌دستی توسط هنرمندان استان اخذ شده که ۴۶ نشان در رشته ورنی‌بافی و ۹ نشان در رشته چاپ باتیک است.
پورمحمدی با اشاره به ثبت ملی شهر اهر به عنوان ورنی بافی و شهر اسکو به عنوان چاپ باتیک بیان کرد: ورنی‌بافی یکی از رشته‌های مهم استان بعد از قالی‌بافی است، هنر ورنی‌بافی در سال ۸۸ به عنوان میراث معنوی ثبت ملی شد. این رشته عمدتا در شهرها و روستاهای منطقه ارسباران وجود دارد. در استان آذربایجان‌شرقی ۴۴ هزار نفر عشایر کوچ رو زندگی می‌کنند که ۱۰ درصد با هنر ورنی‌بافی آشنا هستند.
وی در خصوص چاپ باتیک گفت:‌ صنعت دوم ما که ثبت ملی شده چاپ باتیک شهر اسکو است که مختص آذربایجان‌شرقی است و در سال ۱۳۸۹ به عنوان میراث معنوی ثبت شده و ۲۰۰ هنرمند دارای پروانه در این زمینه فعالیت می‌کنند.
استاندار آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: چاپ باتیک به کشورهای آذربایجان، ترکیه و ترکمنستان صادر می‌شود و میزان صادرات سالیانه بیش از چهار میلیون دلار است.
وی با اشاره به احداث بازار بزرگ صنایع دستی در استان، افزود: شهرک صنایع‌دستی و گردشگری به مساحت ۵ هکتار در مجاورت شهر تبریز طراحی شده و تاکنون ۱۵ میلیارد تومان برای ایجاد زیرساخت‌ها هزینه شده است.
پورمحمدی در خصوص بازارچه‌های صنایع‌دستی استان گفت: در شهر اسکو بازارچه صنایع‌دستی افتتاح شده و در اهر هم بازارچه صنایع‌دستی با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال تکمیل شدن است.

همچنین ببینید

نوار مرزی آذربایجان شرقی به مرز اقتصادی تبدیل می شود

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت‌های بی‌بدیل مرز ۲۴۱ کیلومتری استان با کشورهای همسایه، …