آذربایجان‌شرقی تنها راه ورود ایران به ارمنستان و اتحادیه اوراسیاست

استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: آذربایجان‌شرقی تنها دروازه ارتباطی و دریچه ورود جمهوری اسلامی ایران به کشورهای اتحادیه اوراسیا است.
روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد ارس- محمدرضا پورمحمدی در نشست فوق العاده شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان‌شرقی با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان اظهار کرد: گسترش ارتباطات با کشورهای همسایه از اولویت‌های اصلی آذربایجان‌شرقی است و خوشبختانه از سوی معاون اول رئیس جمهور و وزارت صنعت، معدن و تجارت، مسئولیت توسعه مناسبات کشورمان با کشورهای همسایه از جمله ارمنستان، به آذربایجان‌شرقی واگذار شده است.
پورمحمدی، آذربایجان‌شرقی را تنها دروازه ارتباطی و دریچه جمهوری اسلامی ایران با کشورهای اتحادیه اوراسیا برشمرد و گفت: انتظار داریم دفتر اتحادیه اوراسیا در استان، تأسیس شود و منطقه آزاد ارس نیز آماده حمایت همه‌جانبه در این خصوص است.
استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به موقعیت ترانزیتی ویژه استان، گفت: توسعه مناسبات اقتصادی و احداث بازارچه‌ها و شهرک‌های صنعتی مرزی از برنامه‌های جدی استان برای توسعه مناسبات با کشورهای دوست و همسایه است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس نیز در این نشست از امضای تفاهم نامه ایجاد دفتر نمایندگی اتاق بازرگانی در منطقه آزاد ارس خبر داد.
محسن نریمان گفت: بر اساس ماده ۶ قانون مقررات صادرات، واردات و امور گمرکی مناطق آزاد ایران وزرای عضو شورای عالی مناطق مبنی بر تفویض اختیار صدور گواهی مبدا در مناطق آزاد، و تلاش و پیگیری های شرکت سرمایه گذاری ارس بر اساس تفاهم نامه ای با اتاق بازرگانی تبریز؛ مقرر شد نمایندگی اتاق بازرگانی در جلفا و نوردوز منطقه آزاد ارس ایجاد شود.
نریمان افزود: در راستای تسهیل امور بازرگانان و بر اساس این تفاهم نامه صدور گواهی مبدا، صدور و تمدید کارت بازرگانی و عضویت در محدوده های تفاهم نامه و سایر خدمات در منطقه آزاد ارس انجام می گیرد.
مدیرعامل منطقه آزاد ارس همچنین گفت: با توجه به شرایط پیش آمده ارمنستان تمایلی ندارد از کالاهای ترکیه استفاده کند و فعالان اقتصادی ما می توانند بسیاری از این کالاها را تولید و به کشور ارمنستان صادر کنند.
نریمان اظهار کرد: ما به علت وضعیت خاص پیش آمده تماس‌های ممتدی با سفیران کشور در آذربایجان و ارمنستان برای برقراری مناسبات اقتصادی و دیپلماتیک داشتیم.
وی یادآور شد: در مقطع فعلی ارمنستان تمایلی ندارد که از کالاهای ترکیه استفاده کند؛ در مقابل ما می‌توانیم بسیاری از این کالاها را تولید و صادر کنیم که و بسیار به نفع ارمنستان خواهد شد.
مدیرعامل منطقه آزاد ارس تصریح کرد: از گذشته نیز منطقه آزاد ارتباط مناسبی با کشورهای اوراسیا داشته و با مصوبه مجلس و اقبال ارمنستان این مسیر را تسهیل کرده است.
همچنین رئیس اتاق بازرگانی تبریز، میزان واردات ارمنستان از کشورهای روسیه و چین را در سال ۲۰۱۹ به ترتیب ۱۴۷۷ و ۷۴۲ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: این رقم برای جمهوری اسلامی ایران ۳۲۴ میلیون دلار بوده است.
یونس ژائله اظهار کرد: تنها راه ورود ایران به کشور ارمنستان و اتحادیه اوراسیا از استان آذربایجان‌شرقی است که یکی از مسیرهای مهم ترانزیتی کریدور خلیج فارس به دریای سیاه و روسیه محسوب می‌شود.
وی افزود: ارمنستان نقش پررنگ و تاثیرگذاری در پذیرش ایران به عنوان عضو ناظر اوراسیا و توسعه روابط اقتصادی با اعضای این اتحادیه داشته است.
ژائله تصریح کرد: رشد فزآینده صادرات به ارمنستان مبین ظرفیت و علاقه موجود میان طرفین برای توسعه مناسبات چندجانبه و در چارچوب اتحادیه اروآسیا است.
این فعال اقتصادی گفت: منطقه آزاد ارس و جلفا ظرفیت بسیار مناسبی برای افزایش ارتباط و صادرات کالا دارند.
وی داشت: یکی از مسائل تجار ایرانی در کشورهای آذربایجان و ارمنسان عدم همکاری بانک های ایرانی است؛ در حالی که وجود یک کانال امن برای انتقال سرمایه در چارچوب بین‌المللی ضروری است.
رئیس اتاق بازرگانی تبریز اعلام کرد: دولت ارمنستان باید امنیت و بازگشت سرمایه‌گذاری تجار ایرانی را تضمین کند و دستورالعمل های لازم در این ارتباط ایجاد شود.

همچنین ببینید

امروز پیکرهای مطهر ۵ شهید گمنام در آذربایجان شرقی تشییع و خاکسپاری می شوند

امروز(شنبه) راس ساعت ۱۰ صبح پیکر مطهر پنج شهید گمنام دوران دفاع مقدس از طریق …