تعداد نشریات آذربایجان شرقی بیش از نیاز استان است

مدیر کل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: برای تحول فضای رسانه ای زمان خواهم گذاشت و مقیدم که فضای رسانه ای از بلبشو خارج شود.
تبریز – خبرنگار مهدآزادی: سیدقاسم ناظمی در اولین نشست خود با مدیران مسئول رسانه های آذربایجان شرقی، گفت: نبود روحیه فعالیت گروهی در رسانه ها، ما را به عنوان متولی این عرصه و شما را به عنوان سرمایه گذاران آن دچار مشکل می کند، چرا که اگر سرمایه گذاری در این عرصه با ساز و کارهای مشخصی تضمین نشود دست اندرکاران آن را به ورشکستگی می کشاند.
وی با اشاره به لزوم ازسرگیری جلسات هم اندیشی ماهانه با اصحاب رسانه، گفت: پس از جمع آوری و انتقال دغدغه های عرصه رسانه به نهادهای بالادستی، پیگیری لازم درخصوص مطالبات روزنامه نگاران را خواهم داشت و به امید خدا شاهد اتفاقات خوبی در این عرصه خواهیم بود.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به این که باید نگاه واقع بینانه ای نسبت به توانمندی و مشکلات عرصه رسانه داشته باشیم، گفت: پارامتر عرضه و تقاضا در حوزه رسانه رعایت نشده و ما نزدیک به ۵۰۰ رسانه در استان داریم و شهر تبریز به تنهایی ۱۶ روزنامه دارد که این تعداد رسانه برای استان آذربایجان شرقی منطقی نبوده و بیش از نیاز استان و شهر تبریز است و باعث محدود شدن و کاهش درآمد این حوزه می گردد.
ناظمی افزود: درست است که نباید فرصت فعالیت برای علاقه مندان این عرصه محدود شود اما اعطای این همه مجوز فعالیت برای رسانه ها، حیف و میل کردن منابع است و فعالان رسانه ای باید این مهم را بدانند که در آینده نیز درآمد این صنف تکافوی هزینه‏ها را نخواهد داشت چرا که منابع و مداخل همان ولی مصارف و هزینه چندین برابر شده است.
وی با بیان این که نهادهای صنفی فعال در حوزه رسانه وظایف خود را بدرستی انجام نداده اند، افزود: مسئولان نهادهای صنفی و همکاران این حوزه باید ضمن همکاری با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و برگزاری نشست با مسئولان امور، پیگیر مطالبات خود باشند و کمک کنند تا رویه اعطای مجوز و فعالیت رسانه ها در استان اصلاح شده و جلوی هدر رفت سرمایه ها گرفته شود.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی از فعالان عرصه رسانه خواست تا با همراهی، فعالیت جمعی و جلوگیری از تکروی رویه کاری را اصلاح کنند و تصریح کرد: وظیفه ما در اداره کل فرهنگ همراه کردن شماست و اگر تشکل ها توانمندسازی شوند می توان به یک فضای رسانه‏ای مناسب در استان دست یافت.
ناظمی بهبود ساز و کار رسانه های مکتوب را در ارتباط با محتوای آنها دانست نه تعداد صفحاتشان و تصریح کرد: حوزه مطبوعات محلی در دنیا بسیار پررنگ تر از رسانه های سراسری است چرا که در آنها تحلیل هایی وجود دارد که در رسانه‏های سراسری یافت نمی شود.
وی با اشاره به اینکه اگر رسانه مکتوب محتوای مطلوب داشته باشد مخاطبش را هم پیدا خواهد کرد، افزود: امیدواریم سطح علمی نشریات بالا رفته و عرصه رسانه‏ها تبدیل به فضای فرهنگی شایسته گردد نه بنگاه دلالی رپرتاژ و آگهی! چرا که مطبوعات ما قبلا از این رهگذر آسیب جدی دیده است.

همچنین ببینید

نوار مرزی آذربایجان شرقی به مرز اقتصادی تبدیل می شود

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت‌های بی‌بدیل مرز ۲۴۱ کیلومتری استان با کشورهای همسایه، …