همایش بین‌المللی بزرگداشت شهید شیخ محمد خیابانی در تبریز آغاز به کار کرد

همایش گرامی‌داشت شیخ محمد خیابانی در تالار وحدت دانشگاه تبریز آغاز به کار کرد.
همایش گرامیداشت شیخ محمد خیابانی دیروز (شنبه ۲۳ اسفند ماه) در تالار وحدت دانشگاه تبریز با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، شخصیت های کشوری و استانی، اساتید و دانشجویان و طلاب آغاز به کار کرد.
مراسم اختتامیه نیز بعد از ظهر دیروز ضمن بازدید از خانه ایشان در تبریز برگزار گردید.
امروز(یکشنبه) در تهران بعد از جلسه مجلس در تالار شهید مدرس در این خصوص جلسه خواهد بود و شب نیز بر سر مزار این شهید در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم مراسمی برگزار می‌شود. در پایان نیز بیانیه همایش قرائت خواهد شد و خواسته های مورد نظر این همایش بیان می شود.
تاکنون شش مورد پیش همایش در این راستا برگزار شده است که می توان به همایش روزنامه نگار مسئول، همایش دانشجویی شیخ محمد خیابانی، مصلح و استکبار ستیز، همایش دانش آموزی و معلمی شیخ محمد خیابانی و همایش نگاهی به دستاوردهای مطبوعاتی نهضت آزادیستان که از سوی فقهای حوزه علمیه تبریز برگزار شد اشاره کرد.
همچنین سه کارگاه از جمله کارگاه نگارش رمان تاریخی و کارگاه خوش نویسی در این حوزه برگزار شد و همچنین سرودهایی با دو زبان فارسی و ترکی ارائه شد. تاکنون ۱۱۰ مقاله در این حوزه به دبیرخانه واصل شده که کمیته علمی در ۲۰ جلسه، ۳۶ مقاله را مورد پذیرش قرار داده که قرار است این مقالات در قالب کتاب ارائه شود. یک کتاب نیز به صورت صوتی در فضای مجازی منتشر شده است. همچنین با صحبتهایی که با صدا و سیما انجام شده قرار است سریال تاریخی قیام شیخ محمد خیابانی توسط صدا و سیما ساخته شود بخش خصوصی در آذربایجان نیز برای حمایت از این موضوع اعلام آمادگی کرده است.
شهید شیخ محمد خیابانی از رجال نقش آفرین در تاریخ ایران و آذربایجان بوده و تاریخ از وی به عنوان یکی از بزرگترین رهبران مبارزات مشروطه در آذربایجان یاد می‌کند. شیخ محمد خیابانی از شخصیت‌های تاثیرگذار در تاریخ یکصد سال گذشته است. بارها نام ایشان به نیکی از زبان امام راحل و مقام معظم رهبری یاد شده است. ایشان نماینده دور دوم و چهارم مشروطه از سوی آذربایجان بود و هدف وی پیاده کردن قانون اساسی و مشروطه ابتدا در منطقه آذربایجان و سپس گسترش آن در کل کشور بود.
با توجه به ارزشمند بودن زندگی و شخصیت این شهید بزرگوار ستاد بزرگداشت ایشان با پیشنهاد مجمع نمایندگان مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی و با موافقت رئیس مجلس شورای اسلامی شکل گرفت.
به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در همایش یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی در تالار وحدت دانشگاه تبریز گفت: شیخ محمد خیابانی تجزیه طلب نبود.
وی ادامه داد: هرجا که مبارزه‌ای بی امان با طاغوت‌ها وجود داشت، چهره روحانی مجاهدی دیده می‌شود، شیخ محمد خیابانی از جمله آن روحانیون بود.
وی افزود: قیام او قیام ضد استبدادی و ضد ارتجاعی و در پی پیاده کردن قانون مشروطیت داشته است.
امام جمعه تبریز گفت: برخلاف برخی هم عصران وی و برخی از محققین شیخ محمد خیابانی هیچ انگیزه‌ای در تجزیه طلبی نداشته و اگر ۶۹ سخنرانی ایشان را مورد مطالعه قرار دهیم خواهیم دید که حتی یک مورد هم درخصوص استقلال آذربایجان و تجزیه گفته نشده است.
حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم سپس افزود: از جمله اهداف قیام شیخ محمد خیابانی قطع دست اجانب از سلطه بر کشور و ملت، برچیدن دست استبداد از سر کشور، اجرای قانون مشروطیت و سر و سامان دادن به اوضاع به هم ریخته کشور بود.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: آنچه شیخ محمد خیابانی را از ادامه راه بازداشت و ناکامی به بار آورد، خیانت‌ها و سنگ اندازی های دشمنان و بیگانگان، اعتماد بیش از حد به افراد به ظاهر خوب و پایبند نبودن همپیمانان شیخ به اهداف و آرمان‌های در پیش گرفته بود.
رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران با همه سختی‌ها با قدرت به پیش می‌رود، گفت: هر زمان موفقیتی به وجود آمد، به دلیل تکیه به مبانی اعتقادی و آرمانی بود.
محمدباقر قالیباف گفت: شیخ محمد خیابانی یکی از اسوه‌های این مرز و بوم است.
وی با بیان اینکه همه ما ایرانیان به آذربایجان غیور افتخار می‌کنیم، گفت: مبارزه و ایستادگی در تاریخ این سرزمین برجسته است و این سرزمین با مجاهدت شخصیت‌ها گره خورده است.
قالیباف ادامه داد: مردم آذربایجان به گونه‌ای تاریخ سازی کرده‌اند که مردم ایران همگی به آنها افتخار می‌کنند. در دوران دفاع مقدس خون جوانان آذربایجانی از جنوبی ترین نقطه ایران تا کوه‌های سر به فلک‌کشیده شمال غرب به خاک ریخته است.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به عنوان یک راوی عرض می‌کنم که لشکر عاشورا در دوران دفاع مقدس تبلور غیرت دینی بود. ویژگی شهید شیخ محمد خیابانی، روحیه استقلال طلبی و مردمی بود. با ظلم مبارزه می‌کرد و از حق مظلوم دفاع می‌نمود.
قالیباف افزود: وقتی تحلیلی بر روند مبارزات مردم ایران زمین داریم، می‌بینیم که هیچ وقت، هیچ ملتی به کسانی که وطن فروشی کردند و سر تعظیم برای بیگانگان فرود آوردند، تعظیم نکردند.
وی ابراز داشت: ما وظیفه داریم با همین باورهای انقلابی کشور را پیش ببریم. هرزمان موفقیتی به وجود آمد، تکیه ما به مبانی اعتقادی و آرمانی بوده و هر زمان درجا زدیم یا شکست خوردیم دلیلش روگردانی از آن آرمان‌ها بود.
همچنین نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی، چهره ضداستکباری و ضد استبدادی را دو ویژگی مهم شهید شیخ محمد خیابانی نامید.
حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی چهره ضداستکباری و ضد استبدادی را دو ویژگی مهم شهید شیخ محمد خیابانی نامید و افزود: این شهید عزیز را باید به حق مدرس ثانی خواند که در مبارزه با ظلم و بی‌عدالتی سرآمد بود.
وی با اشاره به قیام شیخ محمد خیابانی علیه قرارداد ننگین استعماری ۱۹۱۹ موسوم به قرارداد وثوق الدوله، گفت: انگلیسی‌ها با فرستادن نماینده خود در صدد توطئه علیه شیخ بودند؛ این نماینده در ابتدا مخالفان شیخ را بسیج کرد تا علیه او شورش کنند و سپس شخصا به ملاقات شیخ رفت، این ملاقات که در تبریز اتفاق افتاد، بسیار جریان جالبی داشت.
نماینده مردم تبریز ادامه داد: در این ملاقات وقتی نماینده انگلیس وارد اتاق شیخ‌محمد می‌شود، به او سلام می‌دهد اما شیخ با تردید و اکراه جواب سلام او را می‌دهد، نماینده انگلیس پس از نشستن به شیخ می‌گوید که چرا با اکراه جواب دادید، در حالی که شما مسلمان هستید و معمولا باید به مهمان احترام گذاشت، شیخ پاسخ می‌دهد که اگر سلام، پیام آور سلامتی باشد، قابل استقبال است، نه سلامی که فتنه و شر را به دنبال بیاورد. در این راستا نماینده بار دیگر می‌گوید که به خصوص اگر مهمانی که ارمغان خوبی آورده است! شیخ به او پاسخ می‌دهد: تشکیل پلیس انگلیسی در جنوب کشور، معتاد کردن مردم سیستان و بلوچستان و انعقاد قرارداد ننگین ۱۹۱۹ از ارمغان‌های شما برای ملت ایران است.
وی اضافه کرد: در این خصوص، شیخ بار دیگر می‌گوید که به دولت خود بگویید که از این پس، پلیس جنوب را منحل کند، نیروهای خود را از ایران فرا بخواند و ما را به حال خود بگذارد، چرا که دوستی ما و شما مانند دوستی بره و گرگ است و ما آزادی و استقلال خود را با هیچ چیز معامله نمی‌کنیم.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی افزود: این قرارداد به قدری ننگین بود که خود نخست وزیر وثوق‌الدوله نیز آن را می‌دانست و به سفیر انگلیس گفت که اگر پس از امضای این قرارداد مردم اعتراض کردند، اجازه پناهندگی او به انگلیس داده شود و حتی زمانی که وثوق‌الدوله، این قرارداد را برای امضا نزد احمد شاه که آن زمان در اروپا بود، می‌آورد، احمدشاه از امضای این قرارداد امتناع کرده و اعلام می‌کند که اگر در اروپا به کلم‌فروشی مشغول شوم، بهتر از آن است که به عنوان شاه ایران، این قرارداد را امضا کنم.
حجت الاسلام والمسلمین میرتاج‌الدینی افزود: شهید خیابانی اهل بصیرت و مقاومت بودند همان نکات مهمی که رهبر معظم انقلاب بارها به خصوص در سخنان اخیر خود در خصوص مقاومت و ایستادکی انقلابی دوباره تاکید کردند.
وی گفت: این همایش قصد دارد گوشه‌ای از ویژگی‌های ایستادگی و مقاومت این مبارزه نستوه را بیان کند.
حجت الاسلام والمسلمین میرتاج‌الدینی اضافه کرد: با همۀ این اوصاف اگر زندگی گستردۀ شیخ محمد خیابانی، مورد توجه رمان‌نویسان و هنرمندان باشد، می‌تواند به خلق آثاری جذّاب، بسیار مفید و گیرا بیانجامد.
نماینده مردم تبریز در مجلس افزود: در کتاب بیدارگران اقالیم قبله، فصلی با عنوان عقل بیدار درخصوص شهید شیخ محمد خیابانی نگارش شده و تاکید بر شخصیت عدالت محور وی دارد، لذا در این همایش نیز تلاش شده به چنین ابعاد شخصیتی توجه ویژه شود.
از سوی دیگر استاندار آذربایجان شرقی در این همایش گفت: قیام شیخ محمد خیابانی سه علت عمده داشت که به روحیه مبارزاتی و خلق و خوی استکبارستیزی این مرد آزادی خواه باز می‌گردد.
محمدرضا پورمحمدی با اشاره به قیام مردی از دیار آذربایجان بعد از جنگ جهانی اول ادامه داد: ضد استکبار بودن، دشمن ستیزی و بیزاری از دخالت بیگانگان در امور کشور، سر و سامان دادن و بهبود اوضاع کشور بعد از جنگ جهانی اول از عللی بود که شیخ خیابانی را در مسیر قیام بزرگش قرار داد.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در این همایش گفت: تبریزی‌ها اولین مردم در استقبال از دموکراسی بودند.
علیرضا منادی با بیان اینکه مردم تبریز و آذربایجان در همه چیز پیش قدم بوده‌اند، گفت: فرزندان ما نمی‌دانند که ۱۰۰ سال پیش این مجلس را پدرانشان ساخته‌اند. باید نسل جوان و نوجوان با تاریخ این کشور آشنا شوند.
وی سپس گفت: از رئیس مجلس تقاضا داریم، بودجه‌ای برای احداث موزه پارلمان و با مدیریت مجلس شورای اسلامی در تبریز اختصاص دهند تا بدانیم که این مجلس چگونه به وجود آمده است.
لازم به ذکر است همایش بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی امروز در تالار وحدت دانشگاه تبریز آغاز و به صورت استانی در شهرستان شبستر پیگیری شد.
شهید شیخ محمد خیابانی مبارز و مجاهد مشروطه خواه در سال ۱۲۵۹ هجری شمسی در خامنه از توابع شهرستان شبستر به دنیا آمد.
وی در سال ۱۲۸۸ به علت برخورداری از سابقه درخشان، به عنوان نماینده مردم تبریز برای مجلس دوّم انتخاب شد و بعد از انتخابات به تهران رفت و در دفاع از آزادی و حقوق ملت سرآمد همگان بود. شیخ محمد خیابانی در بیست و دوم شهریور سال ۱۲۹۹ هجری شمسی به شهادت رسید.

همچنین ببینید

نوار مرزی آذربایجان شرقی به مرز اقتصادی تبدیل می شود

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت‌های بی‌بدیل مرز ۲۴۱ کیلومتری استان با کشورهای همسایه، …