افزایش تحرکات دیپلماتیک ایران و آمریکا برای توافق برجامی

برغم اینکه آمریکا می‌خواهد شانس حصول توافق برجامی قریب‌الوقوع با ایران را کمرنگ جلوه دهد اما ردوبدل شدن تماس‌های دیپلماتیک و انتشار گزارش‌هایی از پیشرفت در روند مذاکرات وین حاکی است که تماس‌های غیرمستقیم ایران و آمریکا احتمالا درحال نزدیک شدن به توافق است.
به گزارش ایرنا به نقل از یک رسانه معتبر آمریکایی، تبادل زندانیان به رغم وقفه ایجاد شده در مذاکرات وین می تواند اقدامی اعتمادساز برای احیای برجام باشد هر چند که آمریکا و انگلیس روز دوشنبه گزارش ها درباره هر گونه توافق مورد مذاکره درباره تبادل زندانیان ایرانی و انگلیسی را تکذیب کردند.
سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در تازه ترین اظهارات خود با رد برخی خبرها درخصوص تبادل زندانی‌ها میان ایران و آمریکا، گفت: جدا از گفت‌وگوها و مسائلی که در برجام دنبال می‌شود موضوع زندانی‌ها همواره در دستورکار ایران بوده است و این گزارش‌های منتشر شده به نقل از منابع آگاه تایید نمی‌شود.
اسوشیتدپرس در بخشی از گزارش خود نوشت: بازگشت به توافق هسته ای بزرگترین و جنجال برانگیز ترین طرح سیاست خارجی در نخستین ماه های ریاست جمهوری جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا خواهد بود و به احیای توافقی کمک خواهد کرد که بیشتر مشاوران بایدن در سال‌های خدمت خود در دولت باراک اوباما به آن دست یافتند.
این خبرگزاری آمریکایی با اشاره به کارشکنی رژیم صهیونیستی نوشت: هر گونه رویکرد آشتی جویانه با ایران با مخالفت شدید تل آویو مواجه است و دستکم سه نشست جداگانه در هفته گذشته بین مقام های آمریکایی و صهیونیستی انجام شده است.
بر اساس این گزارش، افزایش فعالیت های دیپلماتیک همزمان با آمادگی مذاکره کنندگان برای دور چهارم مذاکرات وین، حامیان توافقی را که دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین امریکا در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد، امیدوار و مخالفان آن را خشمگین کرده است.
به نوشته اسوشیتدپرس، حامیان توافق می گویند لغو تحریم ها تنها راهی است که ایران را به توافق پایبند می کند.

همچنین ببینید

امروز پیکرهای مطهر ۵ شهید گمنام در آذربایجان شرقی تشییع و خاکسپاری می شوند

امروز(شنبه) راس ساعت ۱۰ صبح پیکر مطهر پنج شهید گمنام دوران دفاع مقدس از طریق …