ارس نماد صلح و دوستی است

وزیر نیرو گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ۵۵ سد مرزی به بهره‌برداری رسیده که از این تعداد ۲۶ سد در دولت تدبیر و امید افتتاح و بهره‌برداری شده است.
ایرنا- رضا اردکانیان در مراسم افتتاح سدهای قیزقلعه سی خداآفرین و گردیان جلفا و شبکه پایاب سه هزار و ۳۵۰ هکتاری یکانات شهرستان مرند، با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران از موفق ترین کشورهای جهان در توسعه مناسبات خود با همسایه هاست، افزود: در سال های پس از پیروز انقلاب اسلامی تعداد ۵۵ سد در نوارهای مرزی مختلف که ۱۲ استان را شامل می شود با همکاری کشورهای همسایه ساخته شده است و این نشانه ای بسیار آشکار و مهم از دوستی ها و ارتباطات نزدیک ایران با کشورهای همسایه است.
وزیر نیرو با اشاره به اهمیت همکاری های مشترک ایران با کشورهای همسایه در حوزه های آبریز، گفت: در این راستا طرح های سدسازی در مرزها از اهمیت ویژه ای برای ما برخوردار است که در این زمینه مسئله آب و رودخانه ها به مراتب از اهمیت بالاتری برخوردار است.
اردکانیان با اشاره به طرح های افتتاح شده در آذربایجان‌شرقی، اهمیت اقتصادی و زیربنایی آن در توسعه منطقه و کشور را مهم دانست و افزود: اگر میزان سرمایه گذاری این طرح های که حدود یک هزار میلیارد تومان است به نرخ امروز محاسبه شود حداقل تا سه برابر قابل افزایش است.
به گفته وی تاکنون تعداد ۵۵ سد مخزنی به بهره برداری رسیده که این تعداد در چند هفته آینده و تا پایان دولت دوازدهم به ۵۷ مورد می رسد که تمامی آن ها از محل اعتبارات ملی تامین مالی شدند.
اردکانیان، ادامه داد: در همین مدت شبکه های آبیاری و زهکشی کشور به ۳۴۰ هزار هکتار رسیده که بخش عمده ای از آن در استان های مرزی واقع شده است.
همچنین وزیر نیرو با بیان اینکه رودخانه مرزی ارس مرز دوستی همه ملت‌های واقع در حاشیه آن و برخوردار از این موهبت الهی است، گفت: ارس به دوستی‌های مردمان ساکن در این حوزه روح بخشیده و بایسته است که قدر آن را بیش از پیش بدانند.
اردکانیان در جشن پنجاهمین سالگرد بهره برداری مشترک ایران و جمهوری آذربایجان از سدهای ارس و میل مغان افزود: بدون شک رود ارس در بخش قابل توجهی از مرز مشترک دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان به مثابه شاهرگ حیاتی مرزنشینان مجاور خود نماد صلح و دوستی بوده و با افتخار باید اذعان داشت که رود مرزی ارس نه تنها مانند بسیاری از آب‌های مرزی دنیا زمینه‌ساز نزاع و ستیز بین دو دولت نبوده، بلکه به عنوان نمونه ای نادر و درخشان عاملی مهم در جهت توسعه و تقویت روابط فیمابین دو ملت دوست و همسایه ایران و آذربایجان بوده است.
وی ادامه داد: روند همکاری های مشترک میان ایران و سایر کشورهای رودخانه ارس نشانگر غلبه و تفوق همکاری های آبی بر مشکلات و موانع موجود است.
اردکانیان تشریح کرد: شواهد متعددی از جمله معاهدات مختلف و کمیسیون‌های مشترک بین دولت های ایران و شوروی سابق (پس از استقلال جمهوری آذربایجان) در باب تسهیم آب، تعیین مرز رودخانه‌ای، حل و فصل مسائل و حوادث مرزی، تسفیه اختلافات، ساماندهی رودخانه مرزی ارس، نصب و مراقبت از علائم مرزی، همکاری‌های فنی و اقتصادی، تعیین وضعیت جزایر و پل های واقع در مسیر رودخانه و تعیین مرز آبی در دریاچه‌های سد ارس و سد تنظیمی میل مغان همگی گواه محکم بر این مدعاست.
وزیر نیرو افزود: فرصت های اقتصادی کم نظیر جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های گردشگری از قبیل طبیعت‌گردی، آثار باستانی نظیر پل‌ها و کلیساهای تاریخی حاشیه ارس، پتانسیل خوب تولید برق، وجود زیرساخت‌های مناسب و امکان دسترسی آسان به دو طرف مرز در کنار عزم و اراده مسئولان دو کشور برای گسترش همکاری ها از ظرفیت هایی است که می تواند به احداث و بهره‌برداری از طرح‌های توسعه منابع آب و انرژی ارزش شتاب دوچندان بخشد.

وی تاکید کرد: انتظار می‌رود وجود چنین ظرفیت‌ها و منابع در مسیر رودخانه ارس، زمینه‌ها و فرصت‌های فراوان دیگری برای توسعه همکاری های بین دو کشور در جهت تولید انرژی برق فراهم‌ شود و تلاش مضاعفی برای سرعت بخشیدن به رفع موانع اندک موجود صورت پذیرد.

همچنین ببینید

نوار مرزی آذربایجان شرقی به مرز اقتصادی تبدیل می شود

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت‌های بی‌بدیل مرز ۲۴۱ کیلومتری استان با کشورهای همسایه، …