دولت، حقوق کارگران و کارمندان را متناسب خواهد کرد

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه هرگز اجازه ندادیم مبارزه با فساد سرد شود، گفت: تمام پرونده‌ها را روی میز قاضی قرار دادیم و اجازه ندادیم هیچ پرونده‌ای به زیر میز برود.
شبکه خبر- آیت‌ا… سید ابراهیم رئیسی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی به مناسبت هفته قوه قضائیه گفت: ما در شروع کار قوه قضائیه مسئله‌ای که ضروری دانستیم مسئله انجام تحول بود و محور حرکت ما در این مدت مسئله تحول بود.
وی افزود: مبارزه با فساد، اجرای عدالت، قانون مداری و توجه به مردم و کرامت مردم را تا جایی که می‌شد دنبال کردیم، شعار‌ها را تبدیل به برنامه و برنامه هم تبدیل به کارنامه کردیم.
رئیس قوه قضائیه بیان کرد: همکاران ما در دستگاه قضائی به موضوع کرامت مراجعان توجه بسیار داشتند، برخی همکاران در این زمینه تشویق شدند و برخی تذکر گرفتند؛ طبق نظرسنجی‌ها از ۳ میلیون نفری که به قوه قضائیه مراجعه کردند ۷۰ درصد آنها از خدماتی که به آنها داده شده است احساس رضایت داشتند.
آیت‌ا… رئیسی گفت: هرگز اجازه ندادیم مبارزه با فساد سرد شود؛ برخی از پرونده‌ها به دلیل رسانه‌ای شدن یا معروفیت طرف پرونده، دغدغه مردم شده بودند و این دغدغه را باید پاسخ می‌دادیم و تمام این پرونده‌ها را روی میز قاضی قرار دادیم و بررسی کردیم و اجازه ندادیم هیچ پرونده‌ای به زیر میز برود.
رئیس قوه قضائیه افزود: ما پرونده را از هرکسی با هر جایگاهی که بود مورد بررسی قرار داریم و قضات هم به طور عادلانه به پرونده‌ها رسیدگی کردند و هیچ خط قرمزی برای مبارزه با فساد نداشتند.
وی بیان کرد: فضای کشور و گفتمان از گفتمان درباره فساد تبدیل به گفتمان درباره مبارزه با فساد شد، سازوکار‌هایی که از قبل بوده، ولی استفاده نشده بود مانند اعلام اموال مسئولان را احیا کردیم و مواردی از این قبیل را هم انجام دادیم تا مردم از مبارزه با فساد اطمینان پیدا کنند و امید به بهبود آینده داشته باشند.
آیت‌ا… بیان کرد: کرونا در تمام دنیا فراگیر شد، آماری که برای مرخصی‌های زندانیان در کشور‌های دیگر به دلیل کرونا داریم اصلاً قابل مقایسه با آمار مرخصی‌های زندانیان ایرانیان نیست. بیش از ۱۲۰ هزار زندانی به دلیل کرونا و حفظ سلامتی و جانشان به مرخصی فرستاده شدند که در هیچ کجای دنیا سابقه نداشته است.
رئیس قوه قضائیه گفت: هرکسی که ادعای حقوق بشر دارد می‌تواند هر زمان که می‌خواهند از زندان‌های ایران و وضعیت زندانیان بازدید کنند تا ببینید حقوق بشر در چه کشوری رعایت می‌شود.
آیت‌ا… رئیسی با اشاره به برگزاری ۲۶ نشست با دانشجویان ادامه داد: در این دیدار‌ها من اصلاً ضرر نکردم چراکه در این دیدار‌ها دغدغه‌ها و مساله‌های کشور به من منتقل می‌شد، به همین منظور توصیه می‌کنم ارتباط با مردم بسیار مفید است.
وی گفت: از همکارانم در قوه قضائیه تقاضا می‌کنم که واحد‌های تولیدی را به هیچ عنوان تعطیل نکنند، چراکه واحد‌های تولیدی تقصیری ندارند، با فرد متخلف برخورد شود، اما واحد تولیدی تعطیل نشود.
رئیس دستگاه قضا بیان کرد: کسب و کار‌ها باید از جهات مختلف مثل تسهیلات، رفع مشکلات، حمایت‌های مالی و حقوقی حمایت شوند تا رونق تولید محقق شود.
وی افزود: پیشگیری از وقوع جرم بحث مفصلی دارد، اما من هیچ دستگاهی را در کشور نمی‌شناسم که مأموریت پیشگیری از وقوع جرم را در برنامه خود داشته باشد، تصمیمات باید در حدی باشد که ناهنجاری‌ها و مشکلات اقتصادی را کاهش دهیم.
آیت‌ا… رئیسی بیان کرد: معاونت پیشگیری از وقوع جرم در قوه قضائیه فعال است، اما تمام بخش‌ها باید با این معاونت همکاری کنند، این مسئله باید مورد توجه تمام دستگاه‌ها قرار گیرد.
رئیس قوه قضائیه گفت: ۶۵ سامانه تا کنون فعال شده است و تا آخر سال‌ها سامانه‌های دیگر فعال می‌شود، هوشمندسازی محور کار ما در قوه قضائیه بوده است؛ دسترسی قاضی به برخی از مدارک و اسناد شدنی نبود یا یک استعلام از بانک مرکزی می‌خواستیم و زمان می‌برد، با هوشمندسازی و افتتاح سامانه‌های هوشمند در قوه قضائیه این خدمات سریع‌تر و دسترسی‌ها آسان‌تر شد.
وی بیان کرد: با افتتاح این سامانه‌ها و هوشمندسازی در قوه قضائیه ۳ میلیون مراجعه به مراجع مختلف قضائی کم شده است.
آیت‌ا… رئیسی گفت: تمام همکاران ما در دستگاه قضائی بر حس تحول واقف هستند و سند تحول فقط بر عهده یک نفر نیست، تعداد ۱۱۹ دستورالعمل و آئین نامه برای بخش‌های مختلف صادر شده و مسیر مشخص است تا روند تحقق سند تحول هیچ زمان متوقف نشود. در واقع برنامه‌های تحول سیستمی است و قائل به فرد نیست.
رئیس دستگاه قضا بیان کرد: من انتظار دارم رئیس جدید قوه قضائیه روند تحول را با قدرت دنبال کند و این روند هیچ زمان متوقف نشود.
وی افزود: جای حل کردن اختلافات در جلسات است نه پشت تریبون‌ها، ما نباید مردم را نگران کنیم و گرفتار حاشیه‌ها شویم؛ مسئولان مسائل مردم و کشور را در اولویت قرار دهند و اختلافات را در جلسات برطرف کنند.
آیت‌ا… رئیسی بیان کرد: متناسب سازی حقوق کارگران و حقوق بگیران دولت در اولویت کار ما در قوه مجریه قرار دارد، من از نزدیک دیده ام همکاران من در قوه قضائیه چه مشکل‌هایی در این زمینه دارند، معتقدم هرکس به هر میزانی که کار می‌کند باید دریافتی داشته باشد و حقوق‌ها باید عادلانه باشد.
رئیس قوه قضائیه گفت: ما برای همکاران ثبتی ارزش قائل هستیم، نه تنها ثبت بلکه برای تمام کارمندان در جای جای قوه قضائیه ارزش قائل هستیم و همواره به دنبال متناسب سازی بوده ایم. البته گام‌های خوبی برداشته شده، اما برخی از آن محقق نشده است.
رئیس دستگاه قضا بیان کرد: باید از اصحاب رسانه حمایت شود و خبرنگار هم باید باانصاف قلم بزند؛ البته رعایت انصاف فقط برای خبرنگاران نیست و برای تمام مسئولان هم هست.
وی افزود: اصل امر به معروف به ما حکم می‌کند اگر جایی دیدیم معروفی ترک شده است احیای مسئولیت کنیم، نظام اداری ما باید نظام اداری سالم و از هرگونه فساد دور باشد.
آیت‌ا… رئیسی بیان کرد: هر کاری که در نظرم بود در قوه قضائیه عملی کردم، مهم‌ترین هدف و کاری که مدنظرم بود سند تحول بود که خدا را شکر محقق شد.

همچنین ببینید

نوار مرزی آذربایجان شرقی به مرز اقتصادی تبدیل می شود

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت‌های بی‌بدیل مرز ۲۴۱ کیلومتری استان با کشورهای همسایه، …