صنعت فولاد کشور؛ پرچمدار ایستادگی در مقابل تحریم ها

رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران گفت: تحریم ها تاثیر محسوسی بر روند تولید و صادرات در بخش صنایع فولادی نداشته است.
تبریز- خبرنگار مهدآزادی: سید احمد رضوی در نشست مطبوعاتی تشکل های فولادی ایران و اذربایجان در تبریز اظهار کرد: کشوری که یک درصد جمعیت جهان و ۷/۱ درصد منابع خدادای جهان را در اختیار دارد مطمئنا جایگاه خوبی در بازارهای بین المللی خواهد داشت، البته اگر تحریم ها برداشته و ارتباطات بین المللی بهتر شود وارد بازار بزرگ جهانی خواهیم شد و با توجه به توانایی های صنعت فولاد در کشورمان اطمینان داریم در این رقابت سربلند بیرون می آییم.
رضوی افزود: در دوره تحریم ها شاهد افزایش تولید بودیم و جالب اینکه بخش صنعت فولاد در زمان تحریم جور برخی از نهادهای مالی نظیر بانک‌ها که تحریم شده اند را کشیده و ارزآوری خوبی برای کشور داشته است.
وی همچنین اظهار داشت: وجود مافیا و لابی‌های تاثیرگذار در بخش‌های مختلف از جمله بورس بازار عرضه و تقاضای کاذبی ایجاد کرده و بازار بازیچه دست قیمت گذاری‌های غیرواقعی شده است.
رضوی تاکید کرد: متاسفانه قیمت گذاری شمش فولاد به بورس واگذار شده در صورتی‌که حمایت از حقوق تولید کننده از وظایف اداره صمت است.
رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران در خصوص انتظارات از دولت سیزدهم نیز گفت: دولت جدید مبارزه با فساد و رونق تولید را از شعارهای اصلی خود می داند که امیدواریم با توجه به جدیت آیت‌ا… رییسی در قوه قضاییه در برخورد با مفسدان اقتصادی شاهد عملیاتی شدن آن باشیم.
وی اظهار داشت: خام فروشی ضربه شدیدی به پیکره صنعت فولاد وارد کرده و از موانع اصلی رشد و توسعه چشمگیر این صنعت در منطقه شده است. تا جایی‌که مواد خام را با قیمت ارزان به کویت می فروشند و این کشور با استخدام کارگرهای ارزان از شرق آسیا تولید کننده نورد و پروفیل فولادی شده که رقیبی برای ما به حساب می آید.
کریم رحیمی، رئیس هیئت مدیره انجمن فولاد آذربایجان نیز درخصوص وضعیت صنعت فولاد آذربایجان در مقایسه با شاخصه های کشوری اظهار داشت: آذربایجان شرقی از قطب‌های تاثیرگذار در بخش فولاد کشور می باشد که ۴۲ واحد فعال در اقصی نقاط این استان که یک چهارم کارخانجات کشور می باشند، بیش از ۱۵ درصد تولیدات فولادی کشور را به خود اختصاص داده‌اند و هشت درصد صادرات نیز از این استان صورت می گیرد و این صنعت در آذربایجان شرقی سالانه بیش از سه هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد.
وی نیز با تایید سخنان سیداحمد رضوی، رئیس انجمن نوردکاران فولادی ایران در انتقاد از مدیریت بازار بورس کالا و قیمت گذاری محصولات فولادی توسط این سازمان گفت: بورس محلی برای کشف قیمت و شفافیت در کسب و کار می باشد و دخالت در قیمت گذاری قطعا برای عده ای رانت ایجاد می کند که متاسفانه در دولت به این معضل توجهی نشده و مافیا با مهندسی کردن قیمت ها به دنبال منفعت خود می باشد در صورتی‌که قیمت در بازار با مکانیسم عرضه و تقاضا کشف می شود نه با دستور و این سبب شده مواد اولیه بالاتر از قیمت جهانی به دست تولیدکننده برسد.
مسعود مهجل امامی مدیرعمل شرکت فولاد مهرنیز با تاکید بر گرانی مواد اولیه اعلام داشت: متاسفانه قیمت سنگ آهن خام ۱۲۰۰ تومان و پروفیل ۲۴ هزار تومان می باشد و این یعنی ظلم آشکار و بی عدالتی در حق تولید کنندگان فولاد.
وی نیز از عدم نظارت بر رفتار مافیای فولادی در بورس انتقاد کرد و آن را عاملی برای عدم تولید بیشتر دانست و اظهار امیدواری نمود دولت جدید با دخالت در قیمت ها مقابله نموده و جلوی لابی گری‌های قیمت گذاری در صنعت فولاد را بگیرد.
مهجل امامی خاطرنشان ساخت: تحریم ها اثر آنچنانی بر این صنعت نگذاشته ولی ضربه ای که تولید کنندگان فولاد کشور از تصمیمات غلط و بی برنامگی های نهادهای تاثیرگذار داخلی این صنعت خورده است بسیار بیشتر و مخرب ‌تر از تحریم ها بوده است.
اکبریان نماینده بخش معدن نیز، وظیفه اصلی سازمان بورس کشورهای موفق در کسب و کار و تجارت بین المللی که به صنعت و تولید ودر این راه تنها یک پلتفرم کسب وکار به حساب می آید که با میزان عرضه و تقاضا قیمت کالا ارائه شده در بورس را کشف قیمت می نمایند نه ااینکه توسط افرادی که درآنجا حضور داشته باشند بصورت دستوری و درجهت منافع خاص تعیین قیمت می نمایند.
وی خاطر نشان ساخت اگر بورس وظایف خود را به درستی انجام دهد و در چهارچوب تعیین شده قانونی حرکت نماید کمک بزرگی به صنعت کشور می کند و در غیر این صورت می تواند عامل مخرب تجارت واحدهای تولیدی و صنعتی باشد و این محقق نمی شود مگر با جلوگیری از دخالت های بی مورد مخصوصا از سوی دولت در بورس و مبارزه با فساد رانت خواران.
گفتنی است، نشست خبری تشکل‌های فولادی کشور در حاشیه برگزاری نمایشگاه بین المللی فولاد در تبریز برگزار شد.

همچنین ببینید

نوار مرزی آذربایجان شرقی به مرز اقتصادی تبدیل می شود

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت‌های بی‌بدیل مرز ۲۴۱ کیلومتری استان با کشورهای همسایه، …