ایران در تولید ۲۲ محصول کشاورزی برترین است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی گفت: اصلی ترین وظیفه کارشناسان پهنه حضور در کنار کشاورزان و هماهنگی با آن برای اجرای اقدامات برنامه ریزی شده با استفاده از دانش نوین است.
روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان- اکبر فتحی با بیان اینکه طبق اعلام سازمان فائو ایران در تولید ۲۲ محصول مهم کشاورزی در میان ۷ کشور برتر قرار دارد در حقیقت ایران در تولید پسته رتبه اول، در تولید خرما رتبه دوم و در تولید سیب در جهان چهارم است گفت: بازارپسندی در کشورهای دیگر مورد توجه است و شکل محصول باید بگونه ای باشد که مشتری را به خود جلب کند و صادرات مغز گردو از خداآفرین به کشورهای عربی یکی از نمونه های مشتری پسندی است که با سرشاخه کاری دقیق و علمی به موقع درختان گردو که از گذشته وجود دارد انجام شده است.
فتحی با بیان اینکه سرشاخه کاری بازدهی در تولید را افزایش می دهد افزود: کشاورزان زیادی در چند سال اخیر برای اجرای سرشاخه کاری و پیوند درختان گردو اقدام کرده اند و خواستار آموزش نحوه پیوند و سرشاخه کاری شده اند و این شیوه برای بازدهی و افزایش تولید محصول بسیار علمی و مناسب است و بالای ۴ تن برای هر هکتار محصول تولید می شود.
وی در ارتباط با مبارزه با آفات مخصوصاً کرم خراط در باغات گردو گفت: اگر آب و تغذیه مناسب به درختان برسد، درختان بدون نیاز به سمپاسی می توانند با این آفت مبارزه کنند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به فعالیت هایی مثل عکس برداری هوایی، تهیه نقشه، طراحی سامانه ها و… گفت: هدف از این فعالیت ها و هزینه های خرج شده، به دست آوردن اطلاعات و آمار دقیق از میزان سطوح زیرکشت روستاها است تا راست آزمایی دقیقی از فعالیتهای کشاورزی در دسترس باشد که متاسفانه هدف مورد نظر بدست نیامده است و لازم است اقدامات جدی صورت بگیرد.
فتحی با اشاره به شیوه نامه نظام نوین ترویج گفت: باید از ظرفیت مراکز خدمات غیردولتی در ستادهای پشتیبانی نظام نوین ترویج استفاده شود و نحوه ارتباط و همکاری با توجه به برنامه ریزی ها می تواند متنوع باشد.
وی گفت: باید اقداماتی برای کاهش فاصله محل سکونت و محل فعالیت کارشناسان انجام شود و مطمئناً می تواند در کارایی کارشناسان تاثیر مثبت داشته باشد.
فتحی با بیان اینکه کارشناسان پهنه باید براساس اطلاعات بروز و کامل محدوده روستایی که فعالیت می کنند، اقدام به برنامه ریزی کنند، افزود: اطلاعات کارشناسان پهنه از منابع آبی سطحی و زیرزمینی گرفته تا تعداد دام حتی تعداد مرغ خانگی، تعداد کندوها و هر اطلاعاتی که به زیربخش های کشاورزی مرتبط باشد، باید در دسترس کارشناسان پهنه قرار بگیرد تا کارشناسان بتوانند فرصت ها، تهدیدها و ظرفیت ها را شناسایی و برای اقدامات آینده بررسی و برنامه ریزی کنند و این مستلزم حضور مداوم کارشناس در پهنه تخصیص یافته خواهد بود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مهم ترین فعالیت کارشناسان پهنه را افزایش ضریب نفوذ دانش در بخش کشاورزی دانست و افزود: این مهم از تلفیق اطلاعات تجربی و بومی کشاورز با اطلاعات و دانش روز کشاورزی کارشناسان پهنه بدست می آید و برای افزایش بازدهی و صرفه جویی برای تولید محصول به کار می رود.
وی افزود: اصلی ترین وظیفه کارشناسان پهنه حضور در کنار کشاورزان و هماهنگی با آن برای اجرای اقدامات برنامه ریزی شده با استفاده از دانش نوین است.

همچنین ببینید

نوار مرزی آذربایجان شرقی به مرز اقتصادی تبدیل می شود

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت‌های بی‌بدیل مرز ۲۴۱ کیلومتری استان با کشورهای همسایه، …